Tom Araya skrev 2016-12-14 18:41:05 följande:
Det var väl precis det jag skrev, marknadshyror kommer att begränsa marknadens vilja att bygga. Alltså är det kontraproduktivt. Marknaden skulle i sådant fall försöka kontrollera byggtakten, vilket skulle leda till kartellbildning, även det kontraproduktivt.
Snälla, alla tjänar inte 45 000 netto i månaden. Det finns fortfarande jobb med under 20 000 i nettolön för en heltidstjänst, så inte ens ett par kommer upp i sådan inkomst och även ensamstående föräldrar måste ju ha råd att bo med sina barn...
Ju lägre lön destå mindre summa utgör de återstående två tredjedelarna att leva på.
På skoj kollade jag på bostadsföretaget Hässelbyhems hemsida och testade deras kalkylator för boendekostnad...enligt den fick hyran uppgå till max 6300 kr per månad för en barnskötare på heltid i Stockholms stad. Man få hoppas att den barnskötaren då inte har egna barn hemma...
Jag har försökt hitta hyresstatistik från förr, låg verkligen hyresnivåerna så högt i 0-5 år gamla hyreshus under 60-, 70-, och 80-talet omräknat efter den tidens penningvärde?
I 1945 år bostadssociala utredning räknade man på att en industriarbetare skulle kunna hyra en modern tvårumslägenhet och lägga 20% av disponibel inkomst på boende, något som visade sig lätt att uppnå tack vare 50- ocvh 60-talets ökade lönenivåer. 2004 la svensken i genomsnitt 24% av sin inkomst på boende, en hög siffra internationellt sett och även över Europa-genomsnittet.
Man kan fråga sig vad som lett till att boendet blivit dyare i förhållande till inkomsterna...
- V har inte nått den teoretiska punkt där balans råder. En tok-brist på lägenheter och ändå byggs inte hyresrätter. För att man inte kan ta ut full marknadshyra för dem.
Å andra sidan betalar folk andrahandshyror som ligger i närheten av vad marknadshyror skulle vara. Så vi har hyresnivån men inte ett officiellt system utan svart.
- En inkomst på 25000 i månaden (svensk snitt-lön) Ger 19500 efter skatt i Stockholm. Två sådana inkomster Ger 39000 netto (tillkommer ev bidrag) och då är de där 15000 den där lite dryga tredjedelen jag skrev om.
15000 i hyra för två normalt arbetade svenskar är inget märkvärdigt alls. Faktiskt.
Men självklart vill folk helst bo gratis och inte behöva snåla in på bil och utlands-semestrar för att istället behöva betala sitt boende.