• Anonym (MA)

Ni som haft MA och efter det genomgått en lyckad graviditet!

I vilken vecka upptäcktes erat MA?

Hade ni någon föraning om att det inte stod rätt till?

Fick du fler MA innan det blev en lyckad graviditet?

• Svar på tråden Ni som haft MA och efter det genomgått en lyckad graviditet!
  • Anonym (Vecka 11)

Jag hade ett MA mellan mina barn.

Det upptäcktes i vecka 11, embryot/fostret hade "dött" redan i vecka 6-7. Troligen hade hjärtat aldrig ens börjat slå normalt.

Jag kände från början att något var fel. Jag hade inte ETT enda graviditetssymtom. Jag som är en sådan där gravid som spyr trettielva ggr per dag..

Så när jag i v.11 fick små ljusbruna flytningar visste jag på en gång att nu är det kört. Och mycket riktigt, så var det.

• Anonym (MA)

Beklagar!

Hur lång tid tog det innan du blev gravid igen? Klarade kroppen av att stöta ut allt själv, eller fick du cytotec?

• Anonym (Vecka 11)
    Anonym (MA) skrev 2014-01-24 12:06:26 följande:

Beklagar!

Hur lång tid tog det innan du blev gravid igen? Klarade kroppen av att stöta ut allt själv, eller fick du cytotec?

Nej, kroppen klarade aldrig av att fatta det där tyvärr. Det blev aldrig mer än bruna flytningar. Så jag fick ta Cytotec.

Blev gravid igen 3 månader senare och allt gick jättefint
  • Kasperina

Jag hade ett MA mellan första och andra barnet (och två mf före första barnet). Jag blev gravid efter DI och redan första vul (v7) visade att det var lite väl litet för tiden. Andra vul (v9) visade ett pickande hjärta, men embryot var stort som v7, och tredje vul i v11 visade att hjärtat slutat slå.
    Jag misstänkte att något var fel eftersom jag inte fick några blödningar överhuvudtaget och inte hade särskilt mycket växtvärk, men hoppades naturligtvis att det skulle gå bra.
    Jag fick välja hur jag skulle göra och valde att skrapas så fort som möjligt för att kunna försöka igen. Väntade en hel cykel på klinikens begäran och blev sedan gravid igen på första försöket. Lillan är nu nästan 15 månader

• Anonym (MA)
    Anonym (Vecka 11) skrev 2014-01-24 12:10:44 följande:
    Nej, kroppen klarade aldrig av att fatta det där tyvärr. Det blev aldrig mer än bruna flytningar. Så jag fick ta Cytotec.

Blev gravid igen 3 månader senare och allt gick jättefint

Härligt att det gick bra!

Jag fick själv ett Ma som upptäcktes i v 12 i somras. Fick med cytotec.

Är nu gravid igen och sjukt orolig! Symtomen har i stort sett försvunnit och jag är bara i v 9+3.

Men du gav mig lite hopp om att det ska kunna gå vägen denna gången. Tycker det verkar som det är så många som fått upprepade Ma, men tydligen inte alla! Har inte fått nån blödning än så jag griper efter det halmstrået.
  • Anonym (MA)
    Kasperina skrev 2014-01-24 12:18:54 följande:
    Jag hade ett MA mellan första och andra barnet (och två mf före första barnet). Jag blev gravid efter DI och redan första vul (v7) visade att det var lite väl litet för tiden. Andra vul (v9) visade ett pickande hjärta, men embryot var stort som v7, och tredje vul i v11 visade att hjärtat slutat slå.

Jag misstänkte att något var fel eftersom jag inte fick några blödningar överhuvudtaget och inte hade särskilt mycket växtvärk, men hoppades naturligtvis att det skulle gå bra.

Jag fick välja hur jag skulle göra och valde att skrapas så fort som möjligt för att kunna försöka igen. Väntade en hel cykel på klinikens begäran och blev sedan gravid igen på första försöket. Lillan är nu nästan 15 månader

Låter lovande! Och grattis till tösen!
  • Anonym (Vecka 11)
    Anonym (MA) skrev 2014-01-24 12:19:17 följande:

Härligt att det gick bra! smile1.gif

Jag fick själv ett Ma som upptäcktes i v 12 i somras. Fick med cytotec.

Är nu gravid igen och sjukt orolig! Symtomen har i stort sett försvunnit och jag är bara i v 9+3. smile4.gif

Men du gav mig lite hopp om att det ska kunna gå vägen denna gången. Tycker det verkar som det är så många som fått upprepade Ma, men tydligen inte alla! Har inte fått nån blödning än så jag griper efter det halmstrået. smile1.gif
    I vecka 9+3 (v. 10) närmar du dig ju "spökveckorna", och att man mår lite bättre då är verkligen inte ovanligt!

Vill verkligen poängtera, vid mitt MA handlade det inte om symtom som avtog - de fanns aldrig ens där från första början!

Varmt lycka till. Vet hur grymt psykiskt tufft det är att vara gravid igen efter genomgånget missfall..
  • Anonym (MA)
    Anonym (Vecka 11) skrev 2014-01-24 12:27:06 följande:
    I vecka 9+3 (v. 10) närmar du dig ju "spökveckorna", och att man mår lite bättre då är verkligen inte ovanligt!

Vill verkligen poängtera, vid mitt MA handlade det inte om symtom som avtog - de fanns aldrig ens där från första början!

Varmt lycka till. Vet hur grymt psykiskt tufft det är att vara gravid igen efter genomgånget missfall..

Hoppas med på spökveckorna.

Ja, jag blir verkligen knäpp av oron! Har för första gången i mitt liv fått högt blodtryck, antagligen pga den.

Tack för att du delar med dig! Det betyder väldigt mycket för mig. @-}--
  • Maggis01

Hade två MA innan vi fick vår dotter, det första i vecka 14 då jag började blöda och få värkar (fostret dött i v 8-9) och i vecka 11 efter begärt tidigt VUL pga oron efter första missfallet (fostret dörr i v 6-7). Hade väldigt få graviditetssymtom under alla graviditeterna oavsett om de slutade lyckligt eller ej.

• Anonym (Hoppas)

Intressant tråd! Undrar lite samma sak.

Hade ett MA i december och är nu gravid igen. Är såklart väldigt orolig över att det ska sluta på samma sätt igen, hoppas så innerligt att det ska vägen den här gången .

Svar på tråden Ni som haft MA och efter det genomgått en lyckad graviditet!