• Anonym (Alkoholist?)

Alkoholisttendenser?

Båda mina föräldrar var alkoholister, de är döda nu, bland annat p.g.a. drickandet.

Jag började inte dricka förrän jag var runt 20, höll mig ifrån det och kände heller inget behov av det.
    Nu är jag 35 och har hittills bara druckit vid fest, för det har inte känts bra att dricka när jag inte "har haft anledning" till det, dvs aldrig ett glas vin på fredagkvällen eller så.

Jag har aldrig festat mycket, som mest 1-2 gånger i månaden, innan barnen kom, och nu är det över 10 år sedan. Nu festar jag kanske 1-2 gånger per år (festar=dricker så att jag blir full antar jag).

Jag har aldrig druckit mig redlös, aldrig kräkts, aldrig druckit FÖR mycket liksom brukar sluta runt midnatt för jag vill må bra dagen efter.

Dock har jag dock detta "vettiga" drickande haft lätt för att ha minnesluckor.

På det stora hela har jag haft ett bra förhållande till alkohol, förutom att jag har backat till ett glas vin en fredag. Det är ju inte normalt, men det är ju mer sunt än tvärtom.

Men, nu har jag börjat bli orolig. Nu har jag börjat känna ett sug efter alkohol. Inte alltid, och ibland kan det gå veckor emellan. Men ibland har jag perioder då jag känner ett... ja, jag kan inte beskriva det som något annat än SUG. Jag vill SÅ gärna bara ta en klunk av baileysen vi har i kylskåpet, eller av vinet som står i vitrinskåpet, bara för att få känna den där känslan av att alkoholen liksom sprider sig i kroppen.

Jag ser fram emot att träffa vänner där jag vet att vi ska dricka vin, för att jag ser fram emot vinet!

Jag och min man dricker aldrig hemma, men nu har jag börjat föreslå ett glas vin till maten, inte för att det vore trevligt eller mysigt, utan enbart för att få känna alkoholkänslan.

Det känns INTE normalt, det här. Men är det möjligt, kan jag "utveckla" detta sug, trots att jag dricker så himla sällan?? Kan det gå på min ärftlighet??

Någon som vet?

• Svar på tråden Alkoholisttendenser?
  • Anonym (x)

Att se fram emot vin är väl inget konstigt i sig. Sug kan alla känna, det är när suget inte går att kontrollera som man kan börja undra.

• Tow2Mater
    Anonym (Alkoholist?) skrev 2014-01-23 14:07:06 följande:
    bara för att få känna den där känslan av att alkoholen liksom sprider sig i kroppen.
    Men det är ju en skon fysisk avslap[pnande känsla. Inget konstigt att känna "sug" efter det, precis som manga känner "sug" efter sex/orgasm, träning, etc. Bara det inte gar till overdrift, som med allt annat, man maste klara av att sätta stopp när man anser det vara nog.
  • Anonym (Alkoholist?)

Okej. Kanske överreagerar jag som vid så många andra tillfällen gällande alkohol...

Tack för svaren!

• Anonym (123)

Jag känner precis som du, ett sug efter ett glas vin ibland och det kommer ofta i samband med pms. Tror det är ganska vanligt att känna så och helt ofarligt! 

• Anonym (Sug)

Suget är väl inte så farligt det är värre om man måste ha något för att koppla av eller lugna nerverna..då har du problem.

• Anonym (Vadvetjag)

Efter första gången jag drack så kände jag ett sug efter att dricka mer. Jag har många i min släkt som har rätt grava problem med alkoholen. Jag har inga problem att vara utan och kan vara nykter i månader. Men så fort jag dricker på fest så har jag ett jävla sug efter att dricka mer. Det kanske är normalt, vad vet jag. Men jag har sett till att inte dricka så ofta. Jag väljer bort alkoholen eftersom jag inte vill trilla dit. Men känner du att du har kontroll så är det ju lugnt.

• Anonym (känsla)

Du tror inte att du känner av suget extra mycket just för att du "känner efter"? Du verkar fundera en del på alkohol och dina vanor. Jag åt en sömnmedicin tidigare som jag fick veta skulle vara beroendeframkallande. Jag började känna ett sug även på dagtid av att ta medicinen och slutade därför med den av oro för att bli beroende. Sedan fick jag veta att läkaren sagt fel, den medicinen var inte alls beroendeframkallande. Jag började med den igen och kände aldrig samma sug efter det. Så länge du inte agerar på suget och börjar dricka vin varje dag är det nog ingen fara.

• Anonym (manligt50år)
    Anonym (Alkoholist?) skrev 2014-01-23 14:07:06 följande:

Jag vill SÅ gärna bara ta en klunk av baileysen vi har i kylskåpet, eller av vinet som står i vitrinskåpet, bara för att få känna den där känslan av att alkoholen liksom sprider sig i kroppen.
    Vilken bra beskrivning du gör där. Det som annars är så svårt att förklara varför man bara vill skruva bort korken och sätta flaskan till munnen och ta ett par djupa klunkar. Sen känna hur det svarar i hela kroppen som en skön landning i någonting mjukt och behagligt. Man kan inte ens förklara det för sig själv utan man bara vill göra det SÅ gärna.
    Det är ju också ett väldigt bra sätt att koppla av på, att få släppa "tyngderna" som allt omkringen orsakar.
    Just detta sug tror jag inte att man "utvecklar" på något sätt genom att dricka mycket, utan man har det i sig via generna och att det utvecklar sig till fullo i vuxen eller mogen ålder om jag säger så. Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga om det men, i mitt fall trodde jag en tid att det var borta och försvann eftersom jag aldrig drack någonting i långa perioder. Mer än 24 månader som längst. Ändå sitter jag här nu och kan berätta att detta sug kom tillbaka igår och jag har känt av det till och från hela dagen idag. Nu ska jag inte säga att jag lider av det, det är bara så irriterande och onödigt eftersom jag inte ska dricka i dag.

Sen om du nu som jag avstår från att dricka alkohol överhuvudtaget är ju helt upp till dig men, jag har valt att sluta helt och dricker bara vatten och kaffe när jag blir bortbjuden. Du bör nog tänka likadant.
Svar på tråden Alkoholisttendenser?