• betula

Svenskar i England? :)

Hoppas på lite liv i tråden, även om det är Wales vi kommer flytta till. Ni som flyttat, vad är era bästa tips? Någon som tagit över möbler/flyttlast och kan tipsa om företag eller annat en bör tänka på?

Flyttar till Swansea, Wales till våren m två barn 2 & 4½ år, samt 2 hundar & en katt.

• betula
    Monkii skrev 2015-11-19 13:01:51 följande:
    Hur menar du med ta över flyttlast? var flyttar ni ifrån?
    Möbler, ett gäng flyttlådor mm som inte får plats i normala packningen. Behöver alltså ett företag som sköter det åt oss. Vi flyttar Linköping, Sverige - Swansea, Wales i vår (mars/april nångång)
  • betula
    Swadilfare skrev 2015-11-21 06:43:36 följande:

Vi kollade på flyttfirmor och kom fram till att de va alldeles för dyrt för oss, så vi hyrde en mindre lastbil och körde till England och fick en "semester" på köpet ;) packade alla saker och möbler och hade mycke plats över :) En viktig sak att tänka på är djurens pass och se till att allt är up to date. Rabies, chip märkning och avmaskning på hunden (katter behöver de inte, men när vi kom till Frankrike tyckte dom att de va lite underligt att dom inte va avmaskade) så de kan ju vara värt att göra ändå :) Och kolla alla datum så att allt stämmer. Det gjorde de inte för oss och höll på att missa färjan till England :p Efter lite stök och bök fick vi komma på färjan och åka vidare :)

Just djurens resehandlingar känner jag mig ganska trygg med.

Men det blev alltså billigare för er att hyra lastbil?! Gick det att hyra så ni lämnade den i uk sen eller körde ni även tillbaks sen? Verkar ju skumt att det skulle bli billigare tycker en ju. :/

• betula
    Swadilfare skrev 2015-11-26 23:16:32 följande:
    Vi fick skickade in typ en ansökan på en hemsida och fick svar ifrån olika flyttfirmor och runt 30.000kr va alldeles för mycke för oss + våran hund som vi har väger mer än 8kg så kunde hon inte flyga med oss utan skulle ha behövts skickas som post till england och då när jag kollade va ungefär 6-7.000. Så vi hade en vän som körde tillbaka lastbilen till sverige. Latbilen kostade ungefär 10.000 att hyra för 4 dagar och sen diesel och färja :)
    Oj, ja hamnar det på de kostnaderna känns det ju vettigare att köra själv. :/ Vart hyrde ni lastbilen ifrån? Alla ställen jag kollat hittills står det att en inte får köra utomlands m bilen :/
Svar på tråden Svenskar i England? :)