• Mariia77

Svenskar i England? :)

Sylanna skrev 2014-03-12 14:40:55 följande:
    Hej! Flyttade i januari från Stockholm till Horsham, West Sussex, tillsammans med min familj och 2 barn (5 och 7 år gamla). De går i en engelsk statlig skola. Anledningen till flytten var att min man fick jobb i Crawley. Själv är jag hemma. Det är inte lätt att få ihop tillvaron med två heltidsarbetande föräldrar. På vår skola lämnar man kl 8.45 och hämtar kl 15.15. Det finns inget fritids. Alternativet är barnflicka eller Childminder, som kostar ca 5£ per barn och timme. Just nu känns det inte som ett alternativ eftersom barnen måste etablera sig först och lära sig engelska...
    Vilken rolig tråd, roligt att läsa om era erfarenheter. Hoppas att fler hittar tråden och berättar om sin erfarenhet.
    Hej! Jag bor i East Grinstead, West Sussex med min man och tva barn (8 och 5 ar). Ar ofrivillig "hemmafru" pa heltid for tillfallet, da jobben har betalar sa lite, barnomsorgen ar sa dyr och det ar svart att fa ihop livet med tva heltidsjobb och tva barn!

Har bott i England i 12 ar efter att ha traffat min engelske make under ett utbytesar i England. Har dock bara bott i West Sussex i 2.5 ar.

Ser att du bor i Horsham, jag ses garna over en fika nagon dag!
  • Mariia77
    Anna77x skrev 2014-04-04 10:47:30 följande:
    Hej! Vi flyttade hit (Cambridge området) för 1,5 år sen (ovetandes om att jag var gravid) och jag vantris något fruktansvärt. Det är då sjukt dyrt och svårt med barnomsorg, lönerna är låga och flexibiliteten när man har barn är usel. Samhället verkar tycka att kvinnan ska vara hemma vid spisen när man fått barn. Det är dyrt att hyra och husen är i riktigt dåligt skick. Alla är så fattiga och lever på kredit. Etc etc. Jag hatar att jag blivit så bitter! Vad är bra med UK?? - hjälp! Varför bor ni här och vad är fördelarna? Jag är typ fast här pga jobb och min partner är från UK.
    Hej! Jag haller med dig om att det engelska samhallet inte gor det latt for flerbarnsmammor att arbeta - sarskilt om man inte har slaktingar som bor nara som kan hjalpa till med barnomsorg. Jag bor i England sedan 11 ar tillbaka da min man ar brittisk. Vi har tva barn (5 och 8 ar) som gar i en liten Church of England skola dar de trivs jattebra. Jag ar hogutbildad med skyhoga studielan fran csn, men kan anda bara fa lagt betalda jobb har. Haller ocksa med om att huspriserna ar jattedyra, och ofta i daligt skick!

Svar på tråden Svenskar i England? :)