• Anna77x

Svenskar i England? :)

Hej! Vi flyttade hit (Cambridge området) för 1,5 år sen (ovetandes om att jag var gravid) och jag vantris något fruktansvärt. Det är då sjukt dyrt och svårt med barnomsorg, lönerna är låga och flexibiliteten när man har barn är usel. Samhället verkar tycka att kvinnan ska vara hemma vid spisen när man fått barn. Det är dyrt att hyra och husen är i riktigt dåligt skick. Alla är så fattiga och lever på kredit. Etc etc. Jag hatar att jag blivit så bitter! Vad är bra med UK?? - hjälp! Varför bor ni här och vad är fördelarna? Jag är typ fast här pga jobb och min partner är från UK.

• Anna77x

Anna Molly - jag är i väldigt liknande sits!! Jag tycker så himla synd om mina mammalompisar. Typ 50% har fått sluta sina jobb eftersom deras arbetsgivare inte kan ge dem flexibel arbetstider eller att de inte har råd med childcare. Det är värsta kvinnofällan. Många har jättebra utbildning men nu typ har de muffinsbageri eller nån annan trist verksamhet i hemmet. Jag ryser när jag tänker att min dotter ska växa upp i ett samhälle som har en sån sne kvinnosyn. Jag skulle också vilja engagera mig för det här istället för att gnälla, bra ide! Och våren är ju väldigt fin här och det kanske inte är så mycket bättre i Sverige! slutrantat! :)

M
  • Anna77x

Det var jättekul att läsa, AnnaMolly mfl! Väldigt spännande att du jobbar med en kviinnoorganisation. Jag skulle vilja tillägga en grej som jag tycker England gör fantastiskt bra och det var just barnmorskor/födsel! Jag födde på Rosies birth unit på Addenbrooks sjukhus och det var helt fantastiskt! Det känns som om de satsar mycket på vården av kvinnan under förlossning och det kändes väldigt tryggt.

Svar på tråden Svenskar i England? :)