Hur ska det kännas när man har värkar?
Det är väldigt olika så jag tycker att du ska åka in om du känner att något kan vara på G.
Med första barnet gick först vattnet (inget siprrande utan typ allt kom ut på en gång) sen fick jag som extrem mensvärk, smärtor i magen och ryggen. Sen fortsatte det så tills det var dags att krysta, 6 timmar från att allt börjat föddes han.
Med andra barnet så hade jag en lite mildare mensvärkskänsla under flera timmar, jag var ute med en vän och min stora son (eller stor, han var 2,5 då) på lekparken. Hon frågade flera gånger om hon skulle köra in mig till sjukhuset men jag tänkte att det inte var på gång riktigt än. En timma senare åkte jag in till sjukhuset, där de konstaterade att det inte var öppet något alls och att jag kanske borde åka hem. Men det kändes förjävligt ont, så jag stannade ändå. Efter bara 1 timma från att vi kommit dit, så hade det öppnat sig helt, så det gick från 0-10 på en enda timma. Sedan föddes hon, totalt ca 4 timmar från första "mensvärken" till födseln.
Så det är väldigt individuellt och bara för att värkarna kommer med 10 min mellanrum nu (dvs det är rätt långt kvar), behöver det inte vara så att det kommer dröja länge förrän barnet kommer ut.