• UlrikaLagunoff

Hur ska det kännas när man har värkar?

Hejsan! Jag är gravid i v 40+2 och ända sen delar av min slempropp lossnade (började lossna igår) så har jag haft väldigt smärtsamma sammandragningar. Dom är inte så regelbundna men när dom väl kommer så gör det verkligen ont! Men nu till själva smärtan, jag har ju hört och läst att värkar ska kännas som mensvärk x 100 ungefär. Men den smärtan jag känner vid en sammandragning känns inte alls som mensvärk, utan för att försöka förklara detta på bästa sätt så känns det ungefär som att jag har ett bälte runt rygg och ljumskar som dras åt jättehårt vid sammandragningarna, samt så trycker det neråt något så fruktansvärt. Kan detta vara ett tecken på att det är på gång eller vad kan det vara för smärta jag känner? Som sagt så känns det inte som mensvärk utan mer som en jävlig värk bara haha. Har någon varit med om samma typ av smärta? Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Hur ska det kännas när man har värkar?
  • AnneliR

Jag hade inte värkar som gjorde extremt ont, gick hemma till jag var öppen 8cm. Hade dock svårt att ligga eller sitta still när en värk kom, var uppe o sprang var 10:e-6:e minut. Hade mest ont i ryggen samt sammandragningar. Hur ofta kommer sammandragningarna?

• UlrikaLagunoff

Okej! Nu under kvällen har dom kommit med ungefär 10 minuters mellanrum men nu har dom inte kommit på ett tag.. suck vill verkligen att bebisen ska komma snart!

AnneliR skrev 2014-01-22 21:00:51 följande:
    Jag hade inte värkar som gjorde extremt ont, gick hemma till jag var öppen 8cm. Hade dock svårt att ligga eller sitta still när en värk kom, var uppe o sprang var 10:e-6:e minut. Hade mest ont i ryggen samt sammandragningar. Hur ofta kommer sammandragningarna?

• Lindsey Egot the only one

Det är individuellt. Vissa öppnar sig utan att känna någonting, andra har rejäla sammandragningar och har ont i magen alt i ryggen. Och vissa har bara ont i ryggen andra bara ont i magen.

• Psychopath

Det är väldigt olika så jag tycker att du ska åka in om du känner att något kan vara på G. 

Med första barnet gick först vattnet (inget siprrande utan typ allt kom ut på en gång) sen fick jag som extrem mensvärk, smärtor i magen och ryggen. Sen fortsatte det så tills det var dags att krysta, 6 timmar från att allt börjat föddes han. 

Med andra barnet så hade jag en lite mildare mensvärkskänsla under flera timmar, jag var ute med en vän och min stora son (eller stor, han var 2,5 då) på lekparken. Hon frågade flera gånger om hon skulle köra in mig till sjukhuset men jag tänkte att det inte var på gång riktigt än. En timma senare åkte jag in till sjukhuset, där de konstaterade att det inte var öppet något alls och att jag kanske borde åka hem. Men det kändes förjävligt ont, så jag stannade ändå. Efter bara 1 timma från att vi kommit dit, så hade det öppnat sig helt, så det gick från 0-10 på en enda timma. Sedan föddes hon, totalt ca 4 timmar från första "mensvärken" till födseln. 

Så det är väldigt individuellt och bara för att värkarna kommer med 10 min mellanrum nu (dvs det är rätt långt kvar), behöver det inte vara så att det kommer dröja länge förrän barnet kommer ut. 

Svar på tråden Hur ska det kännas när man har värkar?