Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

Hjälp mig igenom detta!!! Avbruten graviditet på grund av allvarligt kromosomfel - triploidi

Jag avbröt min graviditet i vecka 22 pga Triploidi i augusti 2004. Han var dock bara stor som om det varit vecka 16.

Natten innan jag födde fram vår Elias sov jag med en liten filt som de sedan la honom i och så fick jag hålla honom en stund. Jag öppnade också filten och tittade på honom och min man fotade honom också. Han hade dock väldigt tunt skinn och var röd så det var inte riktigt som att titta på en bebis. Jag ångrar det ändå inte på nåt sätt.

Vi valde att låta honom kremeras med andra aborterade foster för att sedan grävas ned i minneslunden där vi bor. Elias var vårt 5:e barn.

• jagäraf
    Liljeplan8 skrev 2014-01-22 10:50:37 följande:
    Tack för alla svar!
    Nu har jag tagit det första pillren som ska förbereda livmodern på fredagens förlossning. Satt med läkaren som förklarade allt jag redan visste om diagnosen och så vidare. Han envisades med att benämna det foster och till slut sa jag till "er korrekta benämning foster får stå för er men ni måste förstå att för oss är det vårt barn"
    Nu känns det som mensvärk i livmodern. Smärta i rygg. Någon mer som känt så direkt efter de första pillren vid en avbruten gravititet tagits?

Jagaraf: fick ni reda på detta vid rul? Vilken bra idé med med filten. Det ska jag också göra. Tack ?
    Vi fick reda på att nåt var fel på rul som gjordes senare än vad det borde gjorts. Jag visste hur långt gången jag var men på gyn sa de att jag måste räknat fel eftersom fostret var mindre. De såg de på vaginalt ul. 

På RUL såg de att han hade större hålrum i huvudet än han skulle ha och dessutom hade min livmoder inte kommit upp som den skulle. Vi skickades till Huddinge sjukhus och där skulle de ta fostervattenprov men det gick inte för min urinblåsa låg i vägen. Vi fick vänta ytterligare 14 dagar och då fungerade det. 

Redan dagen efter fick vi besked att det var Triploidi (en torsdag). Dagen efter fick jag första pillren och sen skrevs jag in på BB på söndagen för att föda honom. 
  • jagäraf

Jag ska tillägga att jag hela tiden visste att något var fel. Hela min kropp kände det och dessutom hade jag många blödningar. Men på gyn avfärdade de min oro hela tiden. Eftersom han var mitt femte barn så kände jag att ingenting stämde men de ville de som sagt inte tro på.

Kram till dig, TS! Jag tänker på dig!

• jagäraf

Jag tyckte också att smärtan nästan var lite skön. Ville liksom inte att det skulle ta slut. Dessutom var det en så otroligt mycket mindre smärtsam fysisk smärta än när jag fött mina andra barn. Jag fick ju massor av smärtlindrande medicin och dessutom blev det inte så svåra sammandragningen iom att magen inte var så stor. Den psykiska smärtan av desto värre.

Svar på tråden Hjälp mig igenom detta!!! Avbruten graviditet på grund av allvarligt kromosomfel - triploidi