Inlägg från: MrsP79 |Visa alla inlägg
  • MrsP79

Hjälp mig igenom detta!!! Avbruten graviditet på grund av allvarligt kromosomfel - triploidi

Jag har inte varit i din situation, men lite ändå. Min bebis dog i magen i v 22. Två dagar senare satte dom igång förlossningen. Jag fick så mycket smärtstillande jag ville ha, men på nåt konstigt sätt så ville jag ha lite ont. Dock var jag ganska full av morfin när han skulle ut, så det kändes inget. Vi bad barnmorskan titta på honom först, så att han inte såg konstig ut. Han var jättefin! Huvud, händer och fötter såg precis ut som en miniatyrbebis! Resten av kroppen såg också helt normal ut, men huden är ju väldigt genomskinlig när dom är så små. Han fick ett namn, hans syskon fick säga hejdå, sedan satt vi ned honom några timmar till. Han blev invirad i en filt och jag lade med ett brev från mig. Han begravdes som anonym i en minneslund eftersom han fortfarande räknades som foster. Tiden dagarna innan förlossningen och några månader efter var hemsk. Min mamma fick ringa min chef och berätta. Jag började jobba deltid efter en månad ca. Egentligen ville jag inte jobba alls, jag hade ju inte långt kvar till mammaledigheten, men tankarna skingrades lite i alla fall när jag fick annat att tänka på. Vi hade inte påbörjat barnrummet eller så, men min mamma fick gå till affären och lämna tillbaka mammabyxorna, dom ville jag inte se. Och ja, jag vågade bli gravid igen. Oroade mig igenom hela graviditeten, blev igångsatt lite innan beräknat datum, delvis pga det som hänt. Du kommer att ta dig igenom det här och din bebis kommer alltid att finnas i ditt hjärta. Själv lät jag gravera in hans namn i ett halsband, där jag även har hans syskons namn.

• MrsP79
    Liljeplan8 skrev 2014-01-21 23:37:33 följande:
    Tack för att du delar med dig. Det är hemskt att höra hur andra gått igenom detta, men samtidigt skönt att höra hur livet kan fortsätta blomma igen efteråt. med nya graviditeter där man blir välsignad med ett levande barn. Hur långt efter änglafödseln blev du gravid? Valde du att föda naturligt eller kejsarsnitt? Kram

Det tog 10 månader innan jag blev gravid igen. Jag gick till kurator efter "missfallet" (som det ju vari mitt fall) och även under den nya graviditeten. Jag valde att föda naturligt. Tänker på dig/er! Kram
  • MrsP79
    Lillknodden skrev 2014-01-23 11:13:51 följande:
    Liljeplan8,Jag beklagar så himla mycket. Är så otroligt ledsen för er skull.Jag har gått igenom samma sak för ett par år sedan. Situationen som ni befinner er i och förlossningen som ni har framför er kommer att bli hemskt jobbig. Jag vet för att jag har varit med om samma sak. Jag tyckte att den värsta tiden var dagarna efter beskedet, när man fick åka hem och ?smälta? och vänta på att få komma in till förlossningen.Mina konkreta råd till dig/er är att ställa många frågor till sjukvårdspersonalen. Inga frågor är dumma. T.ex. Hur kommer förlossningen gå till? Vad händer när barnet är fött? Tyvärr fick vi i princip ingen information om vad vi hade att vänta oss. Jag fick stoppa i mig piller och blev ombedd att försöka röra på mig (promenera i korridorerna) för att snabba på förloppet. Jag fick ingen info om hur förlossningen skulle gå till (som man får vid en ?vanlig förlossning?), t.ex. hur känns värkarna, behöver man krysta, hur ska man bete sig när det gör ont etc. Vi blev i princip lämnade ensamma och blev ombedda att säga till när det var ?dags?. Jag minns att jag kände mig som en idiot eftersom jag faktiskt inte riktigt visste hur det skulle gå till ? skulle jag bara ligga där i sängen eller skulle jag försöka ?klämma själv?. Skulle jag profylaxandas?För mig gjorde det i alla fall hemskt ont. Jag hade inga ?normala värkar? utan snarare kramper som inte släppte. Det låter säkert sinnessjukt, men smärtan var på något sätt ?skön?, för den dämpade ångesten och sorgen litegrann, mitt i det värsta. Förlossningen ?avbröts? i alla fall på kvällen när inget hade hänt, jag fick sova under natten och ta nya piller nästa morgon för att ?starta om?. Inget barn kom förrän jag faktiskt började promenera, då gick vattnet och vår pojke liksom bara ?rann ut?. Det gjorde inte alls ont, det kändes nästan inte. Han fördes bort direkt och vi blev rådda att inte titta på honom, för han var missbildad. Vi tittade aldrig på honom och det kommer jag att ångra i resten av mitt liv. Mitt råd är att titta, oavsett hur bebisen ser ut.Jag upplever inte att vi fick något stöd där och då från personalen på kvinnokliniken. Däremot fick vi hjälp under mycket lång tid av en kurator på kvinnokliniken. En fantastisk människa. Hon hjälpte oss även med vår oro när vi blev gravida nästa gång. Vi träffade henne regelbundet tills vår andra son föddes. Vi hade nog inte klarat oss utan henne. Hon hjälpte oss även med allt det praktiska kring begravning och val av kyrka etc. Såhär i efterhand är jag så tacksam för hennes hjälp, för vi orkade helt enkelt inte själva tänka och agera. Jag låg i sängen i ca en vecka efteråt. Tror jag var sjukskriven i ca en månad. Det var skönt att komma igång och jobba sen.Vår förstfödda pojke ligger på en jättefin minneslund, med min morfar, och det känns idag bra att kunna åka dit ibland och tända ett ljus.Jag tänker på dig/er imorrn. Massor med styrkekramar. Inboxa gärna om det finns något som jag kan göra för dig.

Usch så hemskt att inte få någon information alls om själva förlossningen. För mig som hade gått igenom två förlossningar innan så visste jag ju lite. Vi hade en jättebra barnmorska lyckligtvis. Känner igen den där känslan att smärtan på något sätt var skön. Då kände jag ju inte hur ont det gjorde i hjärtat. Och på något sätt kände jag att jag var skyldig vår lille bebis att ha ont när jag födde honom. Tänker så på dig Liljeplan8, och er andra, ingen skulle behöva gå igenom något sådant. Kramar!
  • MrsP79

Jag hoppas att det är ok att jag säger detta; grattis till er lille pojke, jag beklagar av hela mitt hjärta att han inte fick stanna hos er. Nu är ni föräldrar till en änglapojke! Ni kommer alltid att bära honom med er! Som Ellia73 säger, en reaktion kanske kommer om nån dag. Men det är normalt. När det gäller sorg så måste man nog gå igenom den, det finns inga genvägar. Det kommer förmodligen att kännas hemskt, men det är inte farligt. Jag tror dock att man kan komma upp snabbare till ytan igen om man bara tillåter sig att känna alla känslor. Prata om Lilla O, det är han värd! Kram

Svar på tråden Hjälp mig igenom detta!!! Avbruten graviditet på grund av allvarligt kromosomfel - triploidi