• qosmo

Hur får jag min ettåring att somna själv?:(

Hej!!

Min lilla tjej vägrar somna om jag inte ligger med henne i sängen och hon tätt intill mig så får jag lyfta över henne..nu det sista har hon även kommit in i nån period då hon inte vill sova..hur trött hon än är så vägrar hon och får totalpanik och skriker å gråter massor!

När hon var mindre försökte jag 5 min..men de funkade bara 10 min sen tänkte jag aldrig mer! Hur kan man låta henne gråta så mkt?

Anledningen att ja vill att jag bara ska kunna lägga henne och att hon ska kunna somna själv..är ju för att de tar oftast en braa stund att lägga henne ...går inte på 10 minuter..tar alltid minst 30 min :(

Känns som alla andra bara kan lägga sina barn i sängen så somnar dom :( hur gör niii??

Tips får ni gärna komma med..har ju nyss fått reda på att ett syskon är påväg..och jag kan inte fortfarande ha det så här när barnet kommer! Hjäälp! 

• Svar på tråden Hur får jag min ettåring att somna själv?:(
  • Natulcien

Angående att hon inte vill sova, och tar tid på sig... Kan det vara så att hon inte är trött? Att hon sover för mycket på dagen?
    Annars tycker jag att 30 min är ganska snabbt? En timme hade varit segare.
    Hon är ju fortfarande så liten. Jag tror att det bästa du kan göra är att ge henne den trygghet hon vill ha i din närhet, d.v.s. fortsätta att ligga bredvid henne.
    Har hon en pappa? I så fall kan ni ju ta varannan kväll, så blir det ju lättare.

Vi ligger, för övrigt, alltid hos vår son som är drygt 3 år när han ska sova. Just nu tar det oftast bara 5-10 min innan han somnar. Men i perioder, när det händer mycket, så kan det ta bortåt 30-40 min. Men sällan mer än så.
    Jag somnar gärna nära min sambo, så varför ska inte vår son få somna intill en varm kropp, tänker jag...

• Alexi

Men alltså alla andra lägger inte ner sina barn och går... De flesta jag känner har tvärtom suttit med barnen tills de somnat en bra bit upp i ålder. Nu när vår dotter är fem har vi börjat tycka det är dags för henne att kunna somna själv... 30 min är ingen lång tid i min värld för en ettåring att somna. Det finns förstås de som kört 5 mm och annat och då somnar säkert barnen själva men till vilket pris, jo att de barnen fått lära sig att deras föräldrar inte finns där för dem när de är trötta och ledsna. Det vill inte jag förmedla till mina barn.

Om ni väljer att skaffa syskon så tätt så ska ni inte låta henne bli jättestor direkt bara för det. Och om du ska ha barn om ett halvår eller mer kan det hända massor med henne på den tiden.

Satsa på att vänja henne vid vanor som fungerar för er men utan att lämna henne ensam om hon nu behöver närhet och trygghet. Ni kanske kan träna att ni sitter bredvid men inte ligger ner bredvid henne?

• straw2008

Jag vet ingen som bara lägger ner sina barn o går. Ta tillvara på tiden du får vara nära.

I kinamockaskogen.....
  • Alexi

Ett tips är att ha ljudbok eller surfa på mobilen eller något sådant. Att bara sitta/ligga och stirra rakt ut i ett mörkt rum är skittrist men om man gör något samtidigt som inte stör barnet så går tiden fortare.

• bomman

Vi har tre barn och all vill ha någon av oss hos sig när de ska sova. Min stora tjej är 8 år. Hon vill gärna att någon av ligger jämte henne tills hon somnat.

• Lena

Vid 3-4 år fick vi gå efter saga och lite mys, nattningen tog ca 30min. Under 1h nattning tycker ag är snabbt.

• zemer

Jag känner ingen som får sina 1 åringar att somna själva. Min dotter är snart 17 månader och jag måste ligga hos henne tills hon somnat. Nu tar det ca 30 minuter och jag är hel nöjd! Förut tog det 1-1,5 timme, det va värre.

• cissi02

Ha rutiner på kvällen. Funkar jätte bra för oss här hemma iaf. Min dotter har kunnat somna själv sen hon var ca 6 månader. Nu 19 månader. Borstar tänderna säger god natt till pappa eller mig och sen gosar vi och kramas God natt och sen lägger jag ner henne och hon vinkar och somnar.

• emsapemsa

Måste hon kunna somna själv? Vår pojk har aldrig somnat själv (om han inte varit väldigt trött), vi ligger alltid bredvid honom tills han somnar. Han har haft perioder då det har tagit 30-60 min att lägga, men vi har inte gjort någon grej av det utan fortsatt som vanligt. Visst, det är jobbigt. Men vad är 30 minuter av ens liv egentligen när det handlar om ens barn? Sedan kanske du har en sambo som du kan turas om med? Vår pojk har aldrig tyckt om spjälsängen så han fick en låg växasäng med kanter när han var runt 1, där kan jag eller hans pappa ligga bredvid tills han somnar (han är nu 2,5 och sover i eget rum). Är han extra känslig en period, ex tänder eller sjukdom lägger vi honom i våran säng. Innan han började sova i sin säng sov han alltid hos oss, och jag har aldrig sett någon nackdel i det :) det senaste halvåret tar nattningarna högst 10-15 min. Vi ligger bredvid honom och läser, sen somnar han oftast på stört. Han har slutat sova middag här hemma, sover ca 20-30 min hos dagmamman och det märks stor skillnad vid nattningarna :)

Svar på tråden Hur får jag min ettåring att somna själv?:(