• Alexi

Hur får jag min ettåring att somna själv?:(

Men alltså alla andra lägger inte ner sina barn och går... De flesta jag känner har tvärtom suttit med barnen tills de somnat en bra bit upp i ålder. Nu när vår dotter är fem har vi börjat tycka det är dags för henne att kunna somna själv... 30 min är ingen lång tid i min värld för en ettåring att somna. Det finns förstås de som kört 5 mm och annat och då somnar säkert barnen själva men till vilket pris, jo att de barnen fått lära sig att deras föräldrar inte finns där för dem när de är trötta och ledsna. Det vill inte jag förmedla till mina barn.

Om ni väljer att skaffa syskon så tätt så ska ni inte låta henne bli jättestor direkt bara för det. Och om du ska ha barn om ett halvår eller mer kan det hända massor med henne på den tiden.

Satsa på att vänja henne vid vanor som fungerar för er men utan att lämna henne ensam om hon nu behöver närhet och trygghet. Ni kanske kan träna att ni sitter bredvid men inte ligger ner bredvid henne?

• Alexi

Ett tips är att ha ljudbok eller surfa på mobilen eller något sådant. Att bara sitta/ligga och stirra rakt ut i ett mörkt rum är skittrist men om man gör något samtidigt som inte stör barnet så går tiden fortare.

Svar på tråden Hur får jag min ettåring att somna själv?:(