• Emiems

Förvärkar+fixering v 30?

Fröken Frågvis skrev 2014-02-25 20:28:28 följande:
    Det måste ju vara att du är lite öppen vad jag förstått ska man kunna vara lite öppen ett tag innan fl drar igång, men det låter ju ändå tidigt i ditt fall. Ring fl och rådfråga! Jag vågar inte känna men känner också ilningar och hugg ner mot öppningen och sammandragningarna har blivit betydligt mer smärtsamma sedan förra veckan. Berätta gärna vad de säger på fl om du ringer in.
    Jag ringde min BM & hon skulle ringa upp mig kl 14. ska fråga henne.. har hon inget svar så får jag ringa förlossningen..

Jag har bf den 4 april MEN det är garanterat beräknat fel.. jag vet att jag blev gravid runt midsommar.. jag ligger UNDER kurvan eller har gjort. så kan bero på att barnet är liten..?
    Jag är nästan säker på att jag blev gravid på midsommarafton.
    Då är jag i vecka 38 nu i så fall.. om ja inte räknat heelt fel..

Min son va liten när han kom.. 3200 vägde han & jag gick över tiden..Fast de kanske inte är så ovanligt?
    Jag återkommer om vad BM sade =)
  • Emiems

Jag pratade med bm nu & hon hade personligen ringt till FL så jag ska dit o kolla varför jag har ett hål där.. återkommer senare..

• Emiems

dom kollade med UL i vaginan.. konstaterade att tappen nästan var helt utplånad men inte riktigt.. men varflr kände jag som ett hål då? fick ju in fingertoppen i ett håL?
    Dom hade inget bra svar på det.. kanske va tappen jag kände? dom ville int ekänna med fingret för att irritera mer.. då jag har risk för för tidig FL.

Men efter mkt tänkande så VET jag att ja blev gravid på midsommar aftin, det betyder att jag egentligen ska ha bf den 21 mars.. då är jag just nu i vecka 36+3 men dom vill inte lyssna.. jag vet att det är så.

Iaf så skulle ja ta d elugnt dom ger ej medicin för det är för långt gånget..
    bebisen ligger väldigt lågt ner med huvudet..

• Emiems

Jag har jätte dålig syn :( har haft de sen ja blev gravid. men jag har lågt blodtryck!
    Men läste att man kan få det..

Jag känner otroligt tryck neråt.. känner mig nödig i princip hela tiden.. kan va nödig precis efter jag varit på toan!

OM jag b lev gravid på midsommar vilket jag tror, nästan VET så ska jag ha bf den 21 mars.. inte den 4 april..

• Emiems

jaa det kan mkt väl stämma!

Dom lyssnar inte. dom kan inte byta datum, vilket jag förstår!

På första UL så hade jag ett tidigare datum men så ändrade dom det på rutin UL med en vecka.

Usch mår så dåligt nu, vill bara att barnet ska komma.. kan inte sova på nätterna, ALLS.
    Men ett tips till er som har halsbränna eller har andra problem med magen, ha en förpak. med nyponsoppa vid sängen, det är jätte gott & känns skönt i magen på morgonen sen..
    Jag har sånt illmående men det hjälper lite faktiskt.. går säkert bra med blåbärs soppa oxå...

Men HALLÅ!!?? jag kände igen mellan benen för jag kunde inte låta bli helt enkelt.. jag VET att jag kände ett hål..
    Det där med livmoderstapp är en evig undran för mig.
    'Jag Känner en liten "pigg" eller en "flik" låångt ner, behöver bara stoppa in halva fingret, & de sitter liite åt höger sida,, det måste väl vara tappen? Den är inte lång , kanske 1,5 - 2 cm 
    MEN lite längre upp i mitten så är det ETT HÅÅÅL!! jag inbillar mig inte, det är ganska nära tappen men ändå inte.. kanske 4 cm ifrån.. kanske lite närmare..

Hör den "ihop" med livmodertappen? Det känns som en mun.. är det livmodersmunnen?
    Men kan man både känna tappen OCH detta hål? är inte det lite konstigt?
    Jag kände inte tappen första gången jag kändew hålet..för jag kollade längre upp.. denna lilla mask sitter väldigt långt ner..

Jag blir tokig.. för när jag kollade hålet för nåhgra dagar sen så var det mindre, så det är alltså större NU.
    Jag ville att lkäkaren skulle undersöka det ordentligt.. men dom gjorde bara ett vaginalt UL & sen va det bra med det.. Han kollade inte ens hålet.. kände mig så dum..

Men jag känner ett hål, jag ljuger inte.. & jag har inte känt fel.. Jag får in fingertoppen & så kan jag röra runt den lite, får nog in sammanlagt 2-3 fingertoppar men får ej in så många fingrar i slidan.

Vad kan det vara?

• Emiems

Jag VET nu att det är min livmoderstapp jag känner, känner mig lite dum som inte vetat detta men nu vet jag iaf..
    Det är ett hål i mitten som blir allt större för varje dag..
    (kan inte låta bli att känna försiktigt)

Min slempropp gick igår.. eller delar av den.. sen har jag extremt mkt vita kladdiga flytningar.. kommer jätte mkt av det vita..
    Slemmisen kom i två omgångar i går..

I natt var det jätte skumt för jag vaknade av att jag hade en ihållande sammandragning som inte alls var så trevlig..
    Kunde knappt andas på köpet.. iaf så fick jag en sån hemsk obehag känsla i heeela kroppen, kallsvettades & usch de va inge kul.. sen helt plötsligt kom ett extremt illamående ifrån helvetet så jag var tvungen att gå ner på toan & se om jag kunde spy!
    Men det komn inget.. jag stod på toan ett tag för jag mådde så illa/dåligt..
    Vad kan detta bero på?

Sammandragningen släppte efter kanske en halvtimme-timme, emmellan där..
    Jag försökte få ro, det tog ett tag men somnade till slut.. men vaknade titt som tätt av sammandragningar som kom & gick & det ilade mycket mellan benen.. 
    Barnet rör sig som en toka där inne!

Kan det vara ng tpå gång?
    Enligt läkaren så var min tapp nästan helt utplånad.. jag skulle gissa på att den är helt utplånad nu.. då jag känner större hår.. förut fick jag bara in fingertoppen i hålet nu kan jag få in mera.. men når inte så jätte bra!
    & jag vill inte pilla för mkt..

Jag känner ju barnet med fingret (fast massa hinnor & sånt emellan) men hon ligger väldigt lågt ner..

Om jag ska tro på bad bm säger så är jag gravid i vecka 36 nu, men om jag ska gå efter vad som faktiskt är sant så är jag i vecka 38 (37+0) .

Vill att barnet ska komma, mår inte bra alls.. :(

• Emiems

Jag var hos BM idag. jag gick dit.. är en liten bit att gå, NU känner jag som mensvärk i hela livmodern, speciellt nedre delen.

Bm sa att allt sgå bra ut iaf & att huvudet låg väääldigt långt ner så hon trodde de va på gång snart =)
    Efter allt jag berättat så trodde hon det.
    Jag känner huvudet på barnet med fingret i vaginan (jag pillar ej) men jag kände förut på tappen för att kontrollera hur den var nu. den känns annorlunda än den gjorde för några dagar sen.. Jag tror den är helt utplånad faktiskt.

Slemmisen gick i helgen.
    Hon sa att illamåendet beror på att barnet är så pass långt ner & trycker på div nerver.

Hoppas hoppas bebis kommer snart.. enligt mina beräkfningar så är jag i vecka 38..

Hur går de för er?

Ska nog ha sex med mannen ikväll (va flera månader sen pga rädsla för prematur) . det kanske sätter igång? =)

• Emiems

Okej!
    Det är så olika för mig med, med min son var allt en dans på rosor typ.. gick upp en hel del men annars mådde jag BRA.hade lite foglossning men detta tar alla pris.. denna grav..
    Vill bara att det ska vara över faktiskt, har inte njutit en sek av att vara preggo denna gång..tyvärr.

Usch vaknade nyss med ett illamående ifrån helvetet!
    glömde dricka nyponsoppan inatt & då blir de värre har jag märkt.. 

Ha lite nyponsoppa eller blåbärs vid sängen om du mår illa på morgonen! Det underlättar lite grand..

Jag har ONT i benen sen igår kväll? kunde knappt sova pga det.. va kan detta bero på nu då?
    Jag fullständigt hatar att ha ont i benen eller ha obehag i dom. blir tokig snart tror jag..

• Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2014-03-05 13:34:57 följande:
    Ont i benen kan vara ischias. För mig kommer det från skinkorna och strålar ner i benen. Värst är det i skenbenen och fötterna där det liksom skär inne i benen, det blossar, bultar och domnar. Blir helt lipfärdig av den smärtan trots att jag annars har väldigt hög smärttröskel.

För mig är illamåendet värst på eftermiddagar och kvällar. Knaprar Novalucol och Gaviscon mot halsbrännan men kanske ska testa lite blåbärssoppa också. Var hos bm idag och hade bara gått upp 3 hg på 3 veckor och det är nog ett resultat av halsbränna och illamående. Inget ont som inte har nåt gott med sig
    Ja det kan det vara för jag har problem sen innan med ischias..
    Det kommer ifrån ena skinkan!
    Är bättre idag som tur är.. dricker mkt vätska & äter magnezium.

FYFAN vaknade i natt med en halsbränna ifrån helvetet! Hemskt!
    Det sitter fortfarande i, har inte kunnat somnat om för det vattnas så i munnen,, mår illa oxå..
    Är det vanligt att man får halsbränna sent i grav?

Jag vill bara att barnet ska komma NU jag är trött på detta...

Jag har gått upp 13 kg sammanlagt.. :P 
    Förra gången gick jag upp nästan 20..
    det är bra att du inte gått upp så mkt, men går int ebebisen upp i vikt? tänkte att 3 H är ju ingenting?
  • Emiems

Hehe ja vi får väl se om bebisen har mkt hår eller inte =)

Igår så kände jag igen & jag är öppen nu. känner bara en hinna & så ligger babyn där.., de kom ut lite blod oxå.. med lite slem i..
    Hade handskar på mig & kände bara försiktigt..
    Hoppas det kommer komma igång nu!

Jag fick in fingret i tappen & sen kände jag ett hål när ja kom fram.
    Jag har mkt sammandragningar med mensvärkliknande känsla?
    Dom är ganska relegbundna men dom gör inte så ont.. så jag väntar tills dom gör ont..

Går in i vecka 39 i morgon enligt mina egan beräkningar.. & enligt BM så går jag in i vecka 37.
    Det är två veckors skillnad. men jag vet när jag hade sex & inte.
    Dom vill inte lyssna =)

Hoppas bebis kommer i helgen!!!
    Skulle bli överlycklig då.. fick hem nya vagnen igår.. en Bugga =) såå himla nöjd =)

Hur mår ni?

• Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-03-07 10:35:56 följande:
    Tjopp så ändrade sig foglossningssmärtan, har haft så vidrigt ont att vissa dagar varit fruktansvärda och behövt hjälp av kryckor, men så i tisdags slutade den där brännande, svidande näst intill outhärdliga smärtan och nu känns det mer bara som ordentlig konstant träningsvärk Glad. Och ett annat tryck bakåt och rörelserna nere i magen känns inåt/neråt mot rumpan, kanske glidit ner och stabiliserat bäckenet, skönt är det i alla fall .
    Idag är det "bara" 11 dagar till igångsättning, guuud så jag längtar!!!
    va skööönt :)
    Vilken vecka va du i?
  • Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-03-07 12:26:06 följande:

Är idag på 36+3. Sammandragningarna kommer inte lika ofta längre men när de gör det är de ondare, mer mensvärklika. Och bebben är helvild
    Mina med!¨Har haft så i en vecka.. vissa känns mer än andra.

Nää jag ska inte pilla nå mer! Barnet kommer när den kommer.
    Ville kolla då jag är öppen & mina förvärkar är så förvirrande.

Min mamma hade otroligt snabba förlossningar.. jag kom på 1 timme inkl krystvärkar. & hon kände inget innan.. så antagligen hade hon förvärkar som hon inte tänkte på att de var riktiga värkar..

Något har ju hänt med alla förvärkar eftersom jag är öppen iaf.. men jag åker in så fort vattnet går eller när de gör ondare helt enkelt..
  • Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2014-03-08 07:12:08 följande:
    Här har vi sjukstuga. Dottern var dålig hela förra veckan med feber och förkylning (influensa?) och i torsdags blev maken också sjuk. Jag är dundertrött, förkyld, har väldigt ont i halsen och ont i kroppen men ännu ingen feber. Om det är influensan så är jag vaccinerad och borde då få ett lindrigare förlopp. Oavsett vilket så får bebis stanna i magen tills vi är friska!
    Usch krya på er!
    Min man är oxå lite hängig men börjar bli bättre..

Jag är sjukt trött sover mest hela tiden!
    Har starkare smärta i magen nu, som mensvärk.. har pågått i en vecka men blir värre & värre.. vill att barnet ska komma nu..men nu ska jag "sluta" vänta, jag ska bara koppla av & då kommer säkert bebben!
  • Emiems
    Måste berätta....

Allt började med att jag haft som mensvärk i ca en vecka som blev starkare & starkare.
    Sen i onsdags kväll åkte jag in för en blödning.. jag blev undersökt & det visade sig att min tapp var i princip utplånad & jag var öppen ca 1,5 cm..
    Jag skickades hem...
    Började känna av lite värkar på natten..som sedan fortsatte på dagen..

Kl 14.00 visste jag att det var en riktig värk.
    Sen blev dom bara starkare & starkare.. Fick även en till blödning..
    Åkte in vid 20 tiden.. hade med mig alla väskor osv..
    Just då var värkarna regelbunda & kom med ca 5 min mellanrum, hade även sk "tvilling värkar" emellan.

Jag sattes med Ctg, vilket visade mina värkar.. dom kom upp i 100..

Sen blev jag undersökt av en läkare..
    Han  kunde knappt svenska & jag kände mig obehaglig han var inte trevlig alls.... han körde in ngt instrument för att se hur tappen såg ut, han kollade enbart med ögonen ej med händerna eller med något vaginalt UL.. han sa att tappen var helt opåverkad! VA??!! vad fan säger han?? hur kan det komma sig, en läkare kollade igår på TRE olika sätt, med fingrar, med intrument, & med vaginalt UL PLUS vanligt UL, & förresten hur kan han se att den var opåverkad? 

Han kunde inte svara på varför hon hade sagt så men jag var iaf INTE i förlossnings skede & min tapp var helt opåverkad.. jätte konstigt för min tapp var redan påverkad för tre veckor sen.. då till häften förkortad!

Dom hade ju sett på ctg att jag hade "fina regelbundna värkar" enligt BM. 
    Jag frågade honom, eller rättare sagt SKREK åt honom (kände mig så jävla besviken för jag hade ju värkar & jag var på samma ställe dagen INNAN & då hade dom sagt en annan sak, nu säger han att jag inte har värkar utan  "lite"SAMMANDRAGNINGAR & jag var INTE i förlossnings skede ALLS..??!!!

Jag VET för fan när jag har värkar sa jag.. & jag sa att jag fattar inte hur dom kan säga olika till mig..
    Jag fattar inte hur han ens kunde SE min tapp hur den såg ut utan att ens känna? han tittade bara..

Han sa att han "inte ville sätta igång en förlossning genom att kolla om jag var öppen eller ej"
    Jag var ju inte fullgången & det va bra om förlossningen kunde dröja en vecka eller två till..sa han..
    Vilket skitsnack sa jag & jag valde att åka hem istället.

Han sa mer eller mindre att mina värkar inte var på riktigt & att läkaren som undersökt mig så noga hade ljugit?Eller så trodde han väl att JAG ljög, men det ska ju stå i mina journaler iaf vad den andra läkaren hade sett.

Det kändes INTE så kul att en läkare står & säger detta till mig när jag har så pass ONT av mina värkar.
    Vid denna tidpunkt hade jag rejäla värkar.

Skämde ut mig som FAN, hade starka värkar nu.. kunde knappt andas mellan värkarna.
    Vi åkte hem, besviken & hade ont..var skit ledsen & kände mig inte trygg någonstans..

Var hemma i tre timmar, var upprörd & kände mig så orättvist behandlad.. nu hade jag så pass ont att jag ville skrika nästan..
    Men visste inte vart jag skulle ta vägen? Ville inte åka dit igen & bli hemskickad..

Efter tre timmar så gick vattnet som tur var..då hade jag en bra anledning att komma in... då ringde min man in, jag ville egentligen inte ens åka tillbaka dit efter allt som hänt..- dom trodde ändå inte på att jag var i förlossnings skede ju??

Men jag klarade inte av att vara hemma mera.. hade plågats länge nu med mina starka värkar..
    Jag fick svälja att jag skämdes & att det kändes jobbigt att åka tillbaka..

När vi väl kom in var mina värkar otroligt starka.. 
    Inte alls som med mitt tidigare barn.. sen gick allt väldigt snabbt, fick lust gas ganska snabbt, när BM undersökte mig så var jag öppen 4 cm & tappen va helt borta..

Sen gick jag ifrån 6 cm till helt öppen bara på några minuter & jag började krysta direkt.. jag sprack & allt blev så himla intensivt & snabbt.., epiduralen funkade inte på mig tyvärr, den hann inte ta sig pga att de gick så snabbt..

Had ejag fått komma in tidigare & dom inte skickat hem mig kanske jag hade hunnit ta epiduralen & allt hade gått lite saktare??

Jag hade en jätte bra BM under förlossningen iaf.. jag hade så hemskt ont.. jag skrek måånga ggr att jag inte klarade av smärtan.. som tur va krystade jag ut min tjej bara på 10 min..
    Sen var smärtan över..

Jag är så himla besviken på läkaren som skickade hem mig & jag fick plågas i flera timmar hemma med så otroligt starka värkar.. jag började känna värkar redan dagen innan på kvällen.. & riktiga värkar tidigt samma dag,., Tråkigt att det blev så men nu har jag min fina dotter hos mig & jag är jätte lycklig över det!

Våran dotter föddes igår den 13 Mars hon vägde 2710 g & va 46 cm lång.
    Vi är såå lyckliga <3

förlossningen var kämpig.

Det var min berättelse om min FL =)

Hoppas på att få höra eran oxå sen..!
  • Emiems

Tack alla <3

Min son födde jag ett par dagar efter BF & han vägde 3300 g..
    Min mamma har bara fått små tjeje (inkl jag själv) så det beror nog på att det är genetiskt =)

Hon har inga andra tecken på att hon är tidig.
    Det är bara vikten & BM trodde de berodde på att de låg i släkten =)

Vi ska åka hem snart! Sköönt.. lycka till för er andra hoppas ni får en tryggare upplevelse än mig.

• Emiems
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-16 12:49:00 följande:
    Jag tycker du ska anmäla läkaren till IVO och påtala att han inte kan ha läst journalen. Skriv jämförelsen av undersökningen läkaren som gjorde det med handen som bekräftade att tappen var utplånad och att han som gjorde det med instrument och bara tittade gjorde en annan bedömning att den var intakt. Och ställ dig frågande hur en läkare med blotta ögat kan påstå att cervix är intakt när en annan läkare bara några dagar innan har undersökt palperat och gjort bedömningen att cervix var utplånad. Anmälan ska handla om hans brist på att läsa din journal och brist på korrekt undersökning samt bemötandet.
    Jag hjälper dig gärna om du vill anmäla honom! Han borde inte arbeta inom vården när han inte kan läsa journal eller göra korrekt undersökning. Han borde palperat alt gjort vaginalt ul.
    Hur går jag till väga om jag vill anmäla honom?
    Jag tänker inte på det så mkt NU när jag har min dotter hos mig.
    MEN jag tänker på det ibland och det var traumatiskt för jag var ensam med mina värkar & jag blev så arg och ledsen över hela grejen.. jag hade önskat att det varit annourlunda..
    Jag hade ingen bra upplevelse med min första förlossning heller så jag ville så gärna att de skulle bli bra denna gång..

Du får gärna maila mig! 
    Så kan vi kanske fixa detta.
    Jag mår dåligt av att de blev sådär. 
    Eftersom allt gick så snabbt sen & epiduralen inte fungerade så gav han mig mer smärta än vad jag hade rätt till.

Jag skulle behöbvt hjälp när jag åktew in första gången.
    Men istället fick jag åka hem, orolig & full av extrem smärta..helt ensam , obetrodd & besviken..

Ja jag skulle vilja anmäla honom! Maila
Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?