• Emiems

Förvärkar+fixering v 30?

Hej!

Jag är i vecka 30 & är sjukskriven pga sammadragningar/förvärkar
    Jag har haft sammandragningar sen jag blev gravid i stort sätt mer eller mindre.
    Sen ca tre v tillbaka så började dom kännas mera, som mensvärk & även smärta i ryggen.
    En dag kom dom med 5 min mellanrum & höll i sig ett tag, förlossningen sa att jag skulle avvakta.

Sen har jag vilat mest, men dom kommer även på nätterna när jag sover eller vilar.
    Fast ju mer jag vilar desstu mer sällan kommer dom faktiskt, jag försöker att ta det lugnt!

Jag var hos min BM här om dagen & hon konstaterade att bebis låg ner med huvud, vilket jag känt sen 2 veckor tillbaka, magen har sjunkit & det dsmärtar i bäckenbenet.
    T.o.m min mag tyckte magen sjönk ner plötsligt.

Hon kunde inte säga om barnet var fixerat då jag är omföderska.
    Idag när jag känner på magen vid bäckenbenet så känner jag ett stort tryck, jag känner att bebis ligger där & trycker.
    Har bara känt sparkar & rörelser vid revbenen ingen annastans, på ca 2 veckors tid.
    Det ilar & spänner i benet.
    Kan det ändå vara så att bebis är fixerad?

Och betyder det något med tanke på alla mina sammandragningar & förvärkar?
    Jag har sammandragningar OFTA & förvärkar IBLAND.

Nästa gång jag får förvärkar ska vi åka in till förlossningen, jag borde ha gjort det tidigare egentligen men när jag ringt dit har jag känt mig så dum =(

Med min son hade jag förvärkar i vecka 28 & låg inne ett dygn för kontroll, livmoderstappen hade utplånas till hälften.

Finns det risk att detta barn kommer tidigare, vad tror ni?

Jag sover jätte dåligt & känner mig orolig, precis som om ngt är på väg & ska hända!
    Har någon några tips?

Jag vill att barnet ska stanna iaf till vecka 36-37!
    Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?
  • Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-21 18:59:09 följande:
    Jag har haft otroligt mycket och onda sammandragningar sedan tidig graviditet. Sedan vecka 17 kommer de ibland så tätt som varannan minut även vid vila, och redan i vecka 14 fick jag sluta cykla då jag fick konstanta och onda sammandragningar av det. Än så länge har inte tappen påverkats (är i v 29) men ska på ny kontroll i morgon då jag de senaste veckorna haft mycket värk i mage, korsrygg och underliv, superkraftiga sammandragningar, onda förvärkar, ilningar och tryck neråt. Hade lika mycket sammandragningar i min förra graviditet. Då fick jag kortison från vecka 22 och gick sedan tiden ut. Dock hade jag inga onda sammandragningar då och förvärkarna kom först 12 h innan förlossning så jag räknar inte med att gå tiden ut den här gången. Får se vad läkaren säger imorgon... Hoppas få gå till åtminstone 32+0 iaf. Vad säger din läkare?
    Okej.. hoppas bebben stannar lite till!

Jag var hos min läkare här om dagen, hon kände lite på magen & konstaterade att bebisen ligger vääldigt långt ner men inte är fixerad (då det är mitt andra barn så brukar dom tydligen inte fixeras riktigt)
    Men hon trodde inte att barnet skulle ändra position iaf..

Hon sa att jag skulle åka in om jag får förvärkar igen så kanske jag får medicin då, men jag vill helst inte ha medicinen man får för att stoppa värkarna.. så hoppas bebis stannar!

jag skulle vilja att barnet kom åtminstonde vecka 35-36 då behöver man inte vara så orolig..
    jag skulle ta det lugnt, inte stressa, inte ha sex, eller andra överansträngningar.

Men hon sa att det är bra om jag tar små promenader så det har jag försökt med nu varje dag, men har så himla ont i ryggen & fogarna !

jag är trött på att vara såhär orolig, denna graviditet är inte alls kul för mig, har inte hunnit att njuta pga allt.. Illamående ifrån helvetet har kommit tillbaka som det var i början, jag får tvinga mig själv att äta så mkt jag kan..

Går inte upp mkt i vikt & bebisen är ganska liten enligt måttet-.. jag ligger LITE under kurvan men det var tydligen inte någon fara direkt.. allt annat ser bra bra, hjärtat slår fint osv..

Vi får hoppas våra bebisar inte kommer för tidigt!

kram
  • Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2014-01-23 20:53:51 följande:
    Känner igen mig i det att man inte kan njuta av graviditeten pga all oro. För mig gick det faktiskt bra hos läkaren igår. Tappen såg helt okej ut sa hon så jag känner att om den inte har påverkats än så borde den inte göra det de närmsta veckorna heller. Bebisen ligger neråt men är helt rörlig. Läkaren verkade mest oroad över att jag är så väldigt förstoppad. Det var så illa att hon inte kom åt att undersöka mig vaginalt utan bara med ul. Mycket genant. Ingen läkare har sagt något om sexförbud men jag fick det från v22 i min förra graviditet så vi kände redan från början att det var lika bra att skippa sexet redan från plusset. Fick kämpa väldigt länge för det här syskonet och efter två missfall ville vi inte riskera nåt. Hade dessutom flera blödningar första trimestern. Men nu borde det inte dröja mer än max 10 veckor innan man får gosa med bebis och då är väl alla gravidkrämpor snabbt bortglömda. När har du bf?
    jag är också extremt förstoppad! har får dricka ngn äcklig medicin för det & har laxerings medel ifall att men det vill jag inte använda. det sägs att det kan sätta igång en förlossning så jag undviker det!
    har så ont i magen i blabd så jag nästan gråter av smärta.. kunde inte äta järn tab förut heller pga förstoppningen..
    Läkaren där kunde inte kolla min livmoderstapp det gör dom bara på förlossningen sa hon..så jag vet int ehur den ser ut..
    jag har bf den 4 spril , går in i vecka 31 i morgon.. du då?
  • Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-01-28 07:38:53 följande:
    Hej. Skuttar in i tråden Flört.
    Väntar vår 5:a och har också grym foglossning OCH förvärkar, jag är nu i v 31+0 och i v 27 var vi in till förlossningen för en koll av tappen då jag haft mycket förvärkar och har en lätt prematur och snabba förlossningar sedan innan. Eftersom vi har 8 mil till bb så skulle det vara fruktansvärt om en prematur förlossning startar om det skulle gå lika fort som de andra
    Förvärkarna har nu ändrat karaktär lite, igår natt höll de i sig konstant längst ner i magen och ut i ryggslutet i 6 timmar i sträck, jag brukar vara lugn av mig men då blev jag lite nervös men eftersom det inte gjorde riktigt "värkont" ringde vi aldrig och igår och inatt var det mer som "vanligt" igen.
    Lite om min situation, hur går det för er? Solig
    Oh fy =( hoppas det går bra för er!
    Jag var inne på förlossningen i söndags. allt såg bra ut iaf! min tapp var hela 4 cm lång så den har antagligen inte blivit påverkad. vilket är jätte skönt!

det har varit lugnt senaste tiden, anledningen till varför jag åkt ein var att ja int ekände lika mkt rörelser i magen.. bad dom kolla tappen oxå medans jag var där så jag kan slappna av lite..
  • Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-01-30 08:07:25 följande:
    Jupp nu ligger liten visst ner med huvudet och trycker i bäckenet, ruckbar (ingen av mina har varit fixerade) magen sjunkit och sf-måttet planat ut. Barnmorskan tror det är mycket troligt att bebis kommer runt vecka 34 som min förstföddeObestämd.

Hur har ni andra det??

Jaså sä'ger din  bmså?
    Min bebis har legat ner med huudet sen v 26-27, Väldigt långt ner sen v 28.
    Min bm har sagt att bebis inte kommer vända på sig men den ärändå ruckbar.
  • Emiems

Fyy låter inge bra flickor!

Jag själv har fdet jobbigt oxå, har enormt tryck neråt. barnet har varit "fixerad" sen v 26-27 men pressar mycket mer nu.
    Det ilar & det hugger.. riktigt obehandligt..

kan inte sova pga rygg smärtorna :(
    Igår hade jag en konstig känsla i magen, fick en sammandragning som var rejäl , magen blev stenhård & det kändes i ryggen oxå.. jag sa tom till min man att jag trodde jag hade en värk!

Det var läskigt.. men det kom ingen mer efter det..
    Men vanliga sammandragningar har jag hela tiden, flera st i timmen, & ibland får jag förvärkar som gör ont..
    Detta måste ha varit en ordentlig förvärk?

Jag har precis flyttat till en annan stad så jag har inte träffat en bm på över två veckor, jag ville ha en tid snabbare men det fanns tydligen ingen.. vill ju veta hur allt är med barnet!

Jag är i v 34 nu.
    Skönt att det går framåt! Jag vill absolut inte bli igångsatt, jag hoppas allt sker naturligt!
    får man bli igångsatt om man har div problem?

• Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-02-15 14:49:51 följande:
    Blir igångsatt bara för att vara på plats Slippa föda hemma eller i bilen IGEN! Jag tyckte det var en kanonupplevelse, var typ bara en cm öppen när de tog hinnorna, fyra timmar senare var hon ute Men visste jag vi hann in skulle det få sköta sig självt.
    hur gjorde du med navel strängen o hur gick allt till när du födde hemma o i bilen? är nyfiken  =)
  • Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-02-15 17:57:18 följande:
    Jag har aldrig haft täta regelbundna värkar förens det har varit "för sent"...
    Så med tvåan hade jag bara lite småont då och då, sen gick vattnet och en kvart senare är hon född. Under den tiden hann vi ringa förlossningen som skickade ambulans, men allt var klart när de kom fram, navelsträngen fick sitta kvar ända till sjukhuset.
     Trean var nästan likadant, lite småont då och då, avtog helt ett par timmar, sen slog det liksom bara till och värkarna kom i ett och till slut kom krystvärkarna, så det var bara att lyfta rumpan och ta emot. Men då var vi jättenära sjukan så det var bara att hämta personal och sen knallade jag själv in med tösen i famnen ( med navelsträngen kvar såklart) Solig
    Nu när jag läser det låter det nästan osannolikt hahaha MEN det har gått fantastiskt bra!
    hehe vad häftigt ändå!
    läste i en tidining om ett par som fött i bilen, pappan hade BITIT av navelsträngen.. vet inte varför riktigt.. kan inte den sitta kvar ett tag??

Med min son hade jag värkar i 14 timmar..krystvärkar i en timme.. jag hoppas att denna förlossning blir likadan!
    Allt skedde som jag vill (förutom bemötandet på sjukhuset som var dåligt).

Men jag känner på mig att denna förlossning kommer att gå fort! Vet inte varför.
    Men om jag går över 36 veckor så har jag iaf förlossning väldigt nära, så nära att ja kan gå tom! 
    Men ja måste va frisk över 36 veckor då.

Hoppas allt går bra för dig denna gång!
  • Emiems

Igår kväll & under natten & nu på morgonen så har jag haft sammandragningar även fast jag tagit det lugnt, fick en konstig känsla att de kan vara dags snart..

Dom gör inte så ont men när dom kommer så känns dom väldigt mkt, magen blir STENhård & om jag står upp så kan jag inte stäcka mig helt rak.

Känner extremt tryck neråt.. i vaginan är det en huggande känsla längst upp..
    Ser ut som om magen har sjunkit ner lite?
    Jag är osäker! Men der ser lite ut som det..

Barnet har inte rört sig lika mkt dom senaste dagarna men hon rör på sig iaf..
    Vet inte va de kan bero på? hon är vild annars.. känner henne hela tiden i princip..
    Men nu känner jag bara lite grand..
    Kan de va att hon lagt sig redo oxå?

hon har varit fixerad sen länge, vecka 26-27 & inte vänt på sig.
    Hon har legat neråt med huvudet på var enda UL undersökning (4 st)

Hon är ruckbar men bm sa att hon nog inte flyttar på sig för hon ligger väldigt långt ner.. detta sa min bm i vecka 30.

Jag är i vecka 35 nu (34+3)

Vill att barnet ska komma i vecka 37-38 för jag längtar så enormt mkt efter det, behöver ngt positivt just nu!! 

• Emiems

Jag satt på toan & det högg till i vaginan.. så jag tvättade mitt finger noga & körde upp det långt.. jag kände ingen livmdoerstapp & jag fick in lite av mitt finger i ett *hål* Bebisens huvud ligger precis där.. är jag öppnad?

har haft förvärkar hela dagen.. varav 4-5 st har varit rejäla.. kan det va så att jag är öppen?
    Jag kände igen för säkerhets skull & kände samma sak.. jag får in lite av fingertoppen men det är ett tryck ivägen så får inte in mer än så..

Vad ska jag göra? Ska jag ringa fl?
    Kan ja ha känt fel? vad annars kan de vara för hål där?

Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?