JanaN skrev 2014-01-21 19:15:28 följande:
Ja, absolut, men man kan hitta på olika sätt att leka med ljud och bokstäver. Barnet gillar bilar - bilarna kör bokstäver i sanden. Barnet gillar pinnar, skriv bokstäver med pinnar. Barnet gillar att springa, skrik bokstäver medan ni springer (otroligt populär utomhuslek). Barnet gillar dockor, skriv dockornas namn på deras kläder. Osv, osv, osv. Man kan komma rätt långt med lite kreativitet, man behöver inte alls prata om att det faktiskt är bokstäver man leker med.
Ja och nej, skulle jag säga. Min äldsta har alltid varit superintresserad av siffror, bokstäver, form, färg, system, kartor, modeller, ritningar, tabeller etc etc. Han suger åt sig som en svamp allt som har med sådant att göra. Han knäckte som sagt läskoden strax efter 3 års ålder. Han äldsta lillebror har varit fullkomligt ointresserad. Han har en helt annan personlighet. Han har alltid älskat färger och att måla men lärde sig namnet på färgerna sent för att han inte såg någon vits med det. Trots att han har sin läsande, siffergalna storebror runt sig mest hela dagarna så kan han idag som snart 5-åring kanske hälften av alfabetets bokstäver (bara stora och de har trillat ner bara sista halvåret om ens det). Det har inte spelat någon roll hur mycket vi lekt med siffror och bokstäver han är fortfarande nästan helt ointresserad. 16 månader äldre storebror räknar, fattar tiokompisar, jämna och udda tal, delar etc. medan han fortfarande inte kan se skillnaden mellan 6 och 9 och efter tjugo så blir det tjugotio, tjugo elva etc. Han har andra intressen men just det har han inget intresse av. För utom storebror så har han även en lärare till mamma, moster, mormor och morfar som lägger vikt vid läsning och räknar deciliter när lagar pannkakor, steg i trappan, gör bokstavspepparkakor
.Trots det började han plötsligt kunna ljuda ihop enkla ord för ett par veckor sen, så det kan ramla in rätt snabbt när det väl kommer. Och nej, lekar fungerar inte. Han älskar bilar och fordon. Lär sig snabbt märken, information om teknik, motorer etc. men bokstäverna på registreringsskylten går inte in
, eller snarare passerar obemärkt
. Han skulle aldrig springa och ropa bokstäver. Han skulle titta på mig som om jag vore dum i huvudet
. När man har väldigt olika barn så inser man att det är lite mer komplext än du beskriver
.