Inlägg från: Anonym (STEX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (STEX)

Missbruk ärftligt?

Tjenare, jag är 17 år gammal (1996) och studerar andra året på gymnasiet.
    Senaste tiden har jag varit väldigt deprimerad så jag har börjat dricka alkohol i stora mängder väldigt ofta på veckorna. Händer då och då att jag testar på lite annat, så som att röka på och tar något piller ibland. 
    Har missbrukare i släkten, min mamma missbrukar läkemedel och min morfar var alkoholist...  vill inte själv sätta mig i skiten vilket kanske inte är så stor chans att det skulle hända men har börjat undra ifall missbruk kan vara ärftligt?

• Svar på tråden Missbruk ärftligt?
  • Anonym (STEX)
    Anonym (stop) skrev 2014-01-18 18:56:53 följande:
    JA, det är ärftligt! Du ska sluta NU med det knäppa beteendet du har börjat med!
    Är som sagt väldigt deprimerad och det känns nästan som det hjälper
  • Anonym (STEX)
    Anonym (stop) skrev 2014-01-18 19:01:16 följande:

Det finns annan BRA hjälp mot depressioner! Prata med din kurator på skolan eller dina föräldrar så de får ringa läkaren på vårdcentralen.

Det finns ingen alkohol eller droger som hjälper!
    Går privat skola så det finns ingen kurator där tydligen och kan knappast prata med min mamma då hon är hög 24 timmar om dygnet på sin tabletter och jag och min pappa har inte en sån sorts relation med varandra, vi pratar inte om sånt
  • Anonym (STEX)
    Anonym (stop) skrev 2014-01-18 19:05:28 följande:

Har du ingen annan anhörig som kan hjälpa dig?
    Min flickvän är den enda jag pratar med om detta, hon försöker få mig att inte dricka men hon vet dock in om det andra jag tar ibland. Vågar inte nämna något
  • Anonym (STEX)
    nymedlem skrev 2014-01-18 19:06:17 följande:
    Men OJ - din mamma behöver också hjälp. Har du någon i din närhet du litar på och kan prata med?
    Hon har varit missbrukare i över 20 år, in och ut på behandlings hem flera gånger. Finns inget som kan hjälpa henne. Min flickvän 
Svar på tråden Missbruk ärftligt?