• häxvrål

Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?

Jag behöver hjälp. Jag har precis fått ett nytt jobb, där jag nog förväntas ha en annan klädstil än vad jag brukar ha. Jag har idag oftast jeans och tröja, någon enstaka gång kavaj. Jag har jättesvårt att gå i höga klackar (får ont i fötterna) och använder oftast Dr Martens på vintern och sneakers på sommaren. Nu måste jag bli lite prydligare, hur gör man och vad ska jag satsa på att köpa. Jag vill inte lägga ut 1000-tals kronor på en ny garderob heller, utan vill komplettera så att jag kan använda det jag redan har. Kavajer tycker jag är svårt. Hur ska de se ut, det ser alltid ut som om de är omoderna på mig, eller så är det ovanan. och hur ska man ha håret. Har långt hår idag som jag inte vill klippa. Jag växlar mellan tofs utsläppt och fläta idag, och det känns lite trist. Alla andra tjejer på det här kontoret är så snyggt klädda och moderna jag känner mig bara lumpig vad jag än sätter på mig.

• Svar på tråden Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?
  • Vinterankan

Hade samma problem förut. Fick en del hjälp av en blogg jag hittade när jag googlade smart casual. Då hittade jag sådant som var snyggt men fortfarande kändes som mig. Har mycket kjolar och blusar.

• häxvrål

Tack vad mycket tips jag har fått. Får se hur jag gör, jag ska ut och titta lite i affärerna så jag får lite känsla för vad jag kan tänka mig.

• BuoBä
    Vinterankan skrev 2014-01-18 16:13:40 följande:
    Hade samma problem förut. Fick en del hjälp av en blogg jag hittade när jag googlade smart casual. Då hittade jag sådant som var snyggt men fortfarande kändes som mig. Har mycket kjolar och blusar.

Du råkar inte komma ihåg vad bloggen hette? Jag följer caphillstyle.com, men stilen där är eg lite för strikt.
  • jamieblue

Ursäkta om jag upprepar nu, jag har inte läst alla svar.

Om jag vore du skulle jag satsa på att köpa någon/några riktigt snygga kavajer, eventuellt med tillhörande byxor till. Det beror lite på hur strikt klädstil företaget har. Om du inte vet vilka kavajer/kostymer du ska köpa så vill jag tipsa om att kolla Filippa K och Tiger nu när det kanske finns några mellandagsreafynd kvar. De brukar även ha en massa olika toppar att välja mellan, det lättar upp intrycket lite. Själv tycker jag hel kostym och skjorta blir lite för stelt. Men vissa passar jättebra i det. Massimo Dutti har också mycket kläder av lite mer klassiskt, dressat snitt.

Förutom kavaj (eventuellt kostym) skulle jag köpa mörkblå jeans som är lagom tajta. En svart kavaj, mörkblå jeans, en neutral topp och ett snyggt smycke kommer man långt med - ifall det inte är väldigt strikt dresscode alltså. 

Personligen tycker jag ett av de enklaste sätten att klä mig lite mer formellt på, är att ha på mig klänning. En mörk klänning i lite "stadigt" material, halvlång ärm och ej för djup urringning eller för kort kjollängd. Om man vill vara lite mer personlig kan man ha strumpbyxor i avvikande färg eller mönster, annars kör man safe och har helt svarta strumpbyxor till. Viktigt att ha rätt skor till, jag tycker att  stövletter/ankelboots passar bra till. Något fint smycke och sen är man klar! 

Skippa höga klackar om du inte kan gå i det, det ser bara dumt ut när man stapplar fram :) Det finns hur många snygga och lågklackade skor som helst! 

• Vinterankan
    BuoBä skrev 2014-01-18 16:31:26 följande:
    Du råkar inte komma ihåg vad bloggen hette? Jag följer caphillstyle.com, men stilen där är eg lite för strikt.

Kommer inte ihåg tyvärr, men jag tror det var en amerikansk student som hade bloggen i alla fall. Tror jag hittade den via att googla smart casual och sedan gå via bildsök.
  • häxvrål

Verkligen många bra tips, tack så mycket alla. Kom gärna med fler Nu är det bara ett annat problem...sminket. Jag sminkar mig generellt inte alls. Ska jag vara fin så kan jag ta lite mascara och eyeliner, men inte mer. Hur ska jag göra? Jag känner mig inte alls bekväm sminkad, plus att jag brukar få problem med ögonen...

• BuoBä

Smink är absolut inget måste! Om du ändå vill känna att du ansträngt dig lite, satsa på rengöring, en lite lyxig ansiktskräm och ev mascara (finns speciell för känsliga ögon).

• Alicia li

Åh jag känner igen mig! Jag har medvetet bytt klädstil i samband med ett nytt arbete. Jag är 33 och vill inte klä mig som när jag var 20 längre (hade mycket jeans och sportiga kläder innan). Nu köpte jag några kavajer på rea och har mörka jeans till el svarta byxor till skjorta. Håret i knut och pumps med tunna strumpor. Det märks tydligt att jag ger ett annat intryck. Folk lyssnar mer nu och är lite hövligare tycker jag. Men jag är osäker på saker som jag tror kommer väldigt självklart i familjer i medelklass och överklass som - skjorta...skärp eller inte? Om man har stickad tröja över skjortan hur högt knäppt ska den vara? För att inte tala om vilken typ av toppar kan man ha under kavajen : ). Tur nog så är mitt jobb fyllt med kvinnor med ännu mer katastrofal klädstil än jag har så eventuella felval gör inte så mycket.

• Seven Costanza
    BuoBä skrev 2014-01-18 16:31:26 följande:

Tack för tipset, snygga kläder i olika prisklasser!
  • BuoBä
    Seven Costanza skrev 2014-01-19 22:16:50 följande:
    Tack för tipset, snygga kläder i olika prisklasser!

Ja, det är det som är bra med den, att det inte är "åååååh, du bara mååååste ha den här Birkinväskan i år annars kan det kvitta". Jag skulle gärna hitta motsvarande blogg i Sverige, som mer handlar om stil än mode och som riktar sig till vuxna kvinnor, så om någon har ett tips.... Jag jobbar också på att förbättra min stil.
  • Vinterankan
    Alicia li skrev 2014-01-19 21:01:50 följande:
    Åh jag känner igen mig! Jag har medvetet bytt klädstil i samband med ett nytt arbete. Jag är 33 och vill inte klä mig som när jag var 20 längre (hade mycket jeans och sportiga kläder innan). Nu köpte jag några kavajer på rea och har mörka jeans till el svarta byxor till skjorta. Håret i knut och pumps med tunna strumpor. Det märks tydligt att jag ger ett annat intryck. Folk lyssnar mer nu och är lite hövligare tycker jag. Men jag är osäker på saker som jag tror kommer väldigt självklart i familjer i medelklass och överklass som - skjorta...skärp eller inte? Om man har stickad tröja över skjortan hur högt knäppt ska den vara? För att inte tala om vilken typ av toppar kan man ha under kavajen : ). Tur nog så är mitt jobb fyllt med kvinnor med ännu mer katastrofal klädstil än jag har så eventuella felval gör inte så mycket.

Lite tips angående det. Enkla tröjor under kavajen, typ vanlig top i bra kvalité. Och blusar istället för skjortor när man inte har kavaj.
  • Seven Costanza
    BuoBä skrev 2014-01-20 00:52:17 följande:
    Ja, det är det som är bra med den, att det inte är "åååååh, du bara mååååste ha den här Birkinväskan i år annars kan det kvitta". Jag skulle gärna hitta motsvarande blogg i Sverige, som mer handlar om stil än mode och som riktar sig till vuxna kvinnor, så om någon har ett tips.... Jag jobbar också på att förbättra min stil.

Har inget tips ännu tyvärr men håller med att det vore super med tips om svenska butiker. Hon tipsar ju om olika webbshoppar också men ibland har jag svårt att välja rätt storlek och då är det ju knivigt att beställa från utlandet om man måste lämna tillbaka...

I mitt jobb är det inte så noga med kläder men nu när jag fyllt 30 känner jag att det är dags för en mer proper "vuxenstil". Bästa citatet från caphillstyle.com än så länge tycker jag är detta:

"Dress for the job you want, not the job you have."
  • jamieblue
    Alicia li skrev 2014-01-19 21:01:50 följande:
    Nu är inte jag överklass men… :) Jag tycker att skärp ger ett mer dressat intryck, om det är ett i läder. Till jeans är det nästan alltid snyggt med ett skärp! 

Hur högt upp man ska knäppa skjortan? Tja, de två översta knapparna knäpper man väl sällan?!

Vilken typ av topp man kan ha under kavajen - jag tycker det är snyggt med något mönstrat, det bryter av enformigheten i kavajen. Det är min personliga åsikt! 
  • Matlat
    häxvrål skrev 2014-01-19 18:28:51 följande:
    Verkligen många bra tips, tack så mycket alla. Kom gärna med fler Nu är det bara ett annat problem...sminket. Jag sminkar mig generellt inte alls. Ska jag vara fin så kan jag ta lite mascara och eyeliner, men inte mer. Hur ska jag göra? Jag känner mig inte alls bekväm sminkad, plus att jag brukar få problem med ögonen...
    Några av mina kvinnliga kollegor sminkar sig inte (bankbranschen). Viktigare då att du fixar till håret (snyggt avklippt) och är prydlig i övrigt. 
    jamieblue skrev 2014-01-20 21:35:42 följande:
    ...Vilken typ av topp man kan ha under kavajen - jag tycker det är snyggt med något mönstrat, det bryter av enformigheten i kavajen. Det är min personliga åsikt! 
    En kollega berättade en gång en rolig historia (hon var dessutom alltid mycket välklädd) där hon spillde mat eller dryck över hela sin topp under en lunch och sedan fick gå till ett möte utan topp, bara kavajen, och ha den ordentligt knäppt förstås. Ingen såg något. En annan kollega fick av samma anledning springa ut och köpa en ny kjol under en lunch. Ett tips är alltså att ha en extra topp och extra strumpbyxor i skrivbordshurtsen, och kanske någon ombyteskavaj. Många av mina kollegor har en eller två extra uppsättning "businesskläder" hängande på kontoret. De går vanligen omkring klädda i "casual Friday" men byter snabbt om (som Stålmannen) vid viktigare kundbesök.

Lite off topic men när en äldre kollega på mitt första jobb berättade om sin extra uppsättning ombyte, berättade hon också att hon alltid på baksidan av alla visitkort hon fick, efter mötet skrev upp datum och varför man träffats och lite minnesnoteringar och sådär. Då kunde hon ha koll på alla personer hon träffat och visste lättare vilka de var, hur de såg ut osv. (Hon jobbade då delvis med representation).

Av samma anledning kan man vilja ha några kex eller kanske något annat ätbart i skrivbordslådan eller kontors-kylskåpet/frysen, ifall det blir problem med att ta lunch någon dag.

Och att du stoppar en löpande maska på de enda strumpbyxorna med en klick ofärgat nagellack (som ligger i skrivbordslådan) det visste du väl redan. Minns en gång när jag inte gjorde det, och fick se till att jag hela tiden gick "till höger" om besökarna... Obestämd

• Ramborg

Extra topp och framför allt strumpbyxor i skrivbordshurtsen är bra. Även ett litet sy-kit. En kollegas lilla snygga pennkjol sprack i sömmen bak innan ett viktigt möte. Till sist fick vi häfta ihop den med häftapparaten. Efter det tror jag ungefär alla skaffade nål och tråd till sin lilla nödlåda.

42.
Svar på tråden Hur "lär" man sig att klä sig snyggt?