Inlägg från: niicky ts |Visa alla inlägg
  • niicky ts

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Nikki skrev 2014-01-19 16:27:08 följande:
    när jag läste religion i grunskolan, så gjorde vi studiebesök hos olika kyrkor och sånt, men vi gick aldrig på studie besök i en moske, varför? våran lärare sa att hon gjorde det med en kalss i en annan skola som hon jobbade på med yngre barn, när dom väl var inne i mosken och skulle få visning runt så frågade mannen " finns det någon i kalssen som är muslimer??" ingen räckte upp handen, då sade mannen " ja alltså är man inte muslim och inte tror på islam , då hamnar man i helvetet", sa mannen till barnen och läraren blev arg efterso, välidt många barn blev rädda...står det verkligen så i koranen, att icke muslimer kommer att hamna i helvetet ??
    Usch vilken oprofessionell imam. Han är direkt olämplig att arbeta som imam. Detta är ett svar från shia-islams lärda vad som händer med icke-muslimer på Domedagen.

http://www.al-islam.org/faith-and-reason-ayatullah-mahdi-hadavi-tehrani/question-13-non-muslims-and-hell
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 17:28:51 följande:
    Jag säger detta i all vänlighet. Jag tycker att du skall tänka efter vad det är du gör för något, studera islam och tänk själv, låt ingen annan säga åt dig vad islam lär och inte lär. Fatta egna beslut så att du inte gör dig en otjänst. Livet är en gåva så ta vara på den. Du behöver inte tro på vad jag säger men snälla tro dig inte blind på vad en imam säger. 

Källan jag har är koranen som borde vara "din" största auktoritet. Istället har du visat att internet och andra människors åsikter har högre auktoritet än den bok du vill tro kommer från allah. Hade den gjort det så hade du trott på den. Och jag som "inte" är muslim ger den mer rättvisa än du själv visar tecken på.

Jag följer Guds vilja att inte själv lära ut förrän jag har stor kunskap om religionen. Det är klart jag reflekterar, tänker och har samlat bevis för mig själv ifrån Koranen och haditherna, men just nu behöver jag samla mer kunskap och lära mig be på rätt sätt. Jag har fullt med tankar och reflektioner, vilka har visat sig överensstämma med de svar de lärda ger, så de bekräftar för det mesta allt jag själv har kommit fram till :) Som sagt andra har nog större tillförlitlighet till en imam än jag som inte ens har blivit muslim än. Det är jag som får stå till svars om jag har förtalat islam och uppgett fel information.

Okej, detta har jag ingen imam som kan svara på :p Vad jag TROR som inte är någonting som kan styrkas eftersom jag inte har tillräcklig grund för islam är:

Det står inte någonstans om dessa verser gäller kristna, judar eller muslimer. MIN tolkning (stackfurallah) är att om man vilseleder någon eller sprider lögner om islam så kommer Gud lägga extra bördor på den personen. De extra bördorna tas från den person man har vilselett. Vem dessa två personer är framgår inte. Det kan som sagt vara muslimer, kristna, judar eller ateister, men jag tror att det är att vilseleda någon i islam som dessa verser syftar till.

Så de som medvetet sprider lögner om islam i denna tråd kanske har gett sig själv några extra bördor inför Domedagen nu.

• niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 18:14:12 följande:
    Men det är folk som lyder honom i blindo, finns miljontals olika tolkningar, dina hemsidor som du hänvisar till rättfärdigar exempelvis terror.
    Nej läs sidorna en gång till och visa vad som rättfärdigar terrorism på de sidorna. Du förvränger ju de så totalt. Det stod ju klart och tydligt att det finns muslimer som har begått terrorism sedan 1945, men att detta är någonting som är fel enligt islams läror och som de försöker motverka.

Ja, det finns olika tolkningar och jag skrev att det var lärda från shia-islam som trodde på det som jag länkade till. Här är ett liknande svar från en sunni-lärd.

http://fragaimamen.se/vad-har-icke-muslimer-for-ode-i-livet-efter-detta/

Du vet om att det finns många grupperingar inom islam va och inte bara sunni- och shia-islam? Andra grupper kanske har en helt annan tro ang. detta.
  • niicky ts
    David76 skrev 2014-01-19 17:30:47 följande:
    Är du helrakad? Har hört att alla muslimska kvinnor är det.
    Den första frågan tänker jag inte besvara då det är väldigt opassande av dig att fråga det. Den andra frågan har jag enbart hört om detta av privatpersoner i forum och har inte själv läst någon text om det i de religiösa texterna. Jag har inte läst allt i haditherna där det sägs att det står, så det är möjligt att det är sant.
  • niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 18:31:07 följande:
    TS: Varför tycker du att du behöver samla kunskap från andra källor än Koranen?
    Därför att profeten Muhammed lär ut om islam och vidareutvecklar budskapen ifrån Koranen i haditherna. Man behöver ha en helhetsbild av islam, vilket inkluderar både Koranen och haditherna. Vissa suror i Koranen är specifierade till en specifik händelse och genom haditherna förstår man vad Koranen syftar på. Profeten Muhammed fick ta emot Koranens suror stegvis.

Varför jag hänvisar så mycket till hemsidor är för att jag som ännu inte har tillräckligt med kunskap inte får lära ut om islam. Jag kommer få stå till svars för detta om jag vilseleder någon om islams läror med mina tolkningar eller lär ut felaktigheter. Genom att hänvisa till andra lärda så är det svar av personer med mer kunskap än mig och som svarar till alla som vill läsa. Deras svar är öppet för vem som helst att läsa. Jag gör egna tolkningar och reflektioner också som brukar överensstämma med deras svar, men jag vill inte sprida mina tolkningar vidare när jag ännu har mycket kvar att lära om islam.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 18:25:16 följande:
    Om du ignorerar det som faktiskt står i koranen så blir det som du vill ha det till. Och det förklarar varför så många muslimer inte har en aning om vad koranen lär.

Sen avslutar du med att skriva de som "Medvetet sprider lögner om islam". Det är ju något som muslimer själva gör och dessutom så står det i koranen att det enbart är losers som tar allahs ord för givet. Gör du det?
    Nej, som sagt har jag läst Koranen flera gånger redan och läst mycket ifrån haditherna, gjort anteckningar, tolkningar, samlat bevis m.m. Jag har inte ens blivit muslim än och har fortfarande mycket kvar att lära om islam så därför vill jag inte sprida mina tolkningar. Det är bortkastad tid att förklara detta om och om igen. Jag vet vad jag tror i olika frågor inom islam.

Ja, många muslimer sprider medvetet lögner om islam. Ska jag sjunka till deras nivå och göra likadant för det? Haha alltså kan du ställa lite mer relevanta frågor. Ja, jag tror att Koranen är sann och att det är Guds ord. Jag har dock egna känslor och åsikter också.

Tänk på de extra bördorna du gav dig själv nu för att ha spridit lögn om vad det står i Koranen :P
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 18:57:28 följande:
    TS, du kanske inte inser att de länkar du ger ut är dina egna svar. Så om du är rädd så skall du ju inte sitta på internet och skicka länkar fram o tillbaka när du inte ens vet vad det är dem lär ut. Speciellt inte om du inte vill att islam skall framstå som ond och du får iväg kommentarer där man rättfärdigar våld och uppmanar hets mot Judar.
    Det är hemsidor som vem som helst har tillgång till. Imamer har en skyldighet att vara väl pålästa och lära ut om islams sanna läror. De ska föregå med gott exempel och vi ska kunna förlita oss på dem. Om de lär ut fel är det de som kommer få stå till svars för det.

Jag vet vad det står på hemsidorna. Hahaha alltså sluta nu vart har jag rättfärdigat våld och uppmanar hets till judar? Vart får du allt ifrån? Det var du som läste år 1945, men det står FRÅN 1945 på hemsidan och du bara förvränger massa. Kom med relativa frågor istället och sluta förtala mig för någonting jag inte gör.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 19:06:05 följande:
    Vilka bördor, du sa ju att du inte trodde på det. Har du ändrat uppfattning nu?
    Du förvrängde verserna och påstod att judar och kristna får ta muslimers bördor, vilket inte framställs i verserna. Jag visste inte vilka verser du pratade om innan du visade mig, därefter har jag bara sagt min egen tolkning av verserna (stackfurallah). Ja jag tror att de som vilseleder andra och medvetet sprider lögner om islam kommer få extra bördor.
  • niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 18:28:35 följande:
    [25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen. 

......skulle väl vara min då :)
    Ja, det är en fin vers :)
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 18:25:16 följande:
    Om du ignorerar det som faktiskt står i koranen så blir det som du vill ha det till. Och det förklarar varför så många muslimer inte har en aning om vad koranen lär.

Sen avslutar du med att skriva de som "Medvetet sprider lögner om islam". Det är ju något som muslimer själva gör och dessutom så står det i koranen att det enbart är losers som tar allahs ord för givet. Gör du det?
    Vart i Koranen säger Allah att alla som tar Hans ord för givet är losers? Det är en lögn om Koranen jo. Sluta slösa vår tid på orelevanta saker nu är du snäll.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 19:15:53 följande:
    Du sa ju själv att man skall tolka verserna utifrån hadither vilket är riktigt. Och då du bad att få verserna av så gav jag dig dem. Lyd vad du lär ut. Kolla upp haditherna och tafsir och se vad dem säger om surorna och anklaga inte mig för att ljuga. Det är o-proffsigt.
    Visa gärna källor från dessa hadither du syftar på. Profeten Muhammed levde efter Koranens ord och han ska vara ett föredöme för oss muslimer.

Tyvärr nu kommer jag ignorera dina frågor resten av kvällen, då vi inte får ut någonting av våra diskussioner ändå.
  • niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 19:13:34 följande:
    25:63] Den Nåderikes [sanna] tjänare går lugnt och värdigt [och utan later] på jorden, och när avgudadyrkarna vill inleda ett samtal med dem, svarar de med fredshälsningen. 

varför "ajaj"? :)

Suran beskriver kortfattat hur en sann muslim bör vara.

Varför ajaj? Jag vet inte?

Det får du gärna berätta :)

Denna vers visar att muslimerna och avgudadyrkarna har lagt deras konflikter bakom sig och att de nu ska leva i fred och visa vänlighet mot varandra.
  • niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 19:34:37 följande:
    Det var inte jag som skrev ajaj utan lillenora. Jag fick nästan förklarat vad det betydde. 
    Haha ja jag vet inte vart den där lillenora får allt ifrån :)

Okej, berätta gärna vad som bör tilläggas i svaret? :)
  • niicky ts
    OLilly skrev 2014-01-19 19:37:38 följande:
    Jo, nu är det mera klart.
    Tror det var ett sarkastiskt svar riktat mot mig hen menade för att jag "nästan" svarade rätt på din fråga.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-19 19:39:52 följande:
    Det gör du rätt i. God natt :)
    Får jag fråga hur gammal du är lillenora? :)
  • niicky ts
    Vaniljpinglan skrev 2014-01-19 19:48:16 följande:
    Men behåll din tro, gift dig med din sambo och lev bara lyckliga istället för att att blanda in tron
    Min tro är islam, men räknas inte som muslim än. Jag tror inte på kristendomen, utan just nu tillhör jag ingen religion eftersom jag inte har konverterat än. Den muslimska tron och Allah gör mig lycklig :)
  • niicky ts
    David76 skrev 2014-01-19 19:54:14 följande:
    "Fråga vad ni vill"... Gillar du analsex?

Jag syftade på frågor relaterade till min tro och val att konvertera. Mitt sexliv angår inte dig. Det finns sextrådar här på FL som du kan klicka dig vidare till.

Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.