Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
Ahh, en riktig irakie :) dom har också varit med om mycket, stackars folk. Jag var faktiskt gift i 15 år innan jag konverterade och hade på det fyra barn ;) så det tog tid för mig. Därför är det alltid intressant med folk som inbillar sig att man konverterar pga sin kärlek. Som att man inte har en egen vilja, och sen har dom mage att säga att religionen är kvinnoförtryckande. Är det inte dom som förtrycker då de förminskar vår intelligens? Min familj och min omgivning. tog det väldigt bra, de kände ju min man såpass bra och såg det fina i religionen. Mina föräldrar firar tom Eid med oss ibland, men tyvärr bor de inte i samma stad som oss så vi ses allt för sällan.
Ja, islam är inte kvinnoförtryckande som så många har fått en bild av. Det finns så många exempel som visar att männen ska behandla kvinnor med värdighet, kärlek och ömhet. Att det sedan finns kulturer som ställer högre krav på kvinnorna och inte är så noga om männen följer samma regler som är utformade för dem är inte vad islam förespråkar. Det är en lika stor synd om kvinnor har sex utanför äktenskapet som det är för män exempelvis. Det finns även skyldigheter som männen har som inte kvinnorna har. Män har en skyldighet att försörja familjen och hans pengar måste gå till att försörja sin familj. En kvinnas inkomster får hon helt själv bestämma över om hon vill försörja familjen med eller behålla till sig själv. Varför är det ingen som påstår att mannen är förtryckt pga. det? Män ärver oftast mer än kvinnor ja, men deras pengar ska gå till att försörja andra också medan kvinnan får göra vad hon vill för sina pengar. Männen kanske inte kommer kunna spendera något av sitt arv till sig själv pga. sin försörjningsplikt. Männen måste arbeta, kvinnor får välja om de vill arbeta eller vara hemma. Även om deras ansvarsområde är hemmet och männens ansvarsområde är försörjning så går det att kombinera hem och jobb samtidigt. Kvinnan får då behålla hela sin lön till sig själv om hon skulle vilja och tjänar ändå på att ha tagit hand om hemmet eller så kan hon betala för städhjälp. Både kvinnor och män har ansvar för barnen. Vid tillfällen när kvinnor och män inte blandas t.ex. i moskén så handlar det ju inte om att kvinnor är förtryckta utan för att könen inte ska blandas vid vissa tillfällen, vilket vore lika förtryckande mot männen isånafall. Samma klädregler gäller för båda könen förutom det första villkoret där kvinnor ska dölja mer än vad männen behöver. Samma villkor gäller för både kvinnor och män att de ska sänka blicken och undvika åtrå för det andra könet som man inte är gift med. Samma villkor gäller för båda könen i de allra flesta frågor och de får samma belöningar eller straff av Gud. Gud är emot förtryck och det står det flera bevis för i de heliga skrifterna.
Grattis till din familj och giftermålet, hoppas ni förblir lyckliga :) Vad roligt att din omgivning tog det bra och att de förstår att islam är en fin religion. Kul också att de firar muslimska högtider med er :)