• TobiasOskarsson

Att köpa med sig vin.

Jag har funderat på detta lite då jag är en vinälskare. 

Ofta när man är bjuden på middag eller någon festlighet hemma hos någon bekant så brukar jag ta med mig vin som en liten gåva, ofta så har jag frågat vad för mat som ska ätas så att man kan köpa ett passande vin. 

Men här kommer det som jag undrar över, oftast, om inte alltid när vi har sedan satt oss till bords och ska äta så är min medköpta flaska bortställd. De flesta av mina vänner vet att jag är vinintresserad och de vet att jag köper bra viner, så därför väljer de att spara dessa flaskor och sedan servera mig med det dem redan hade köpt, ofta boxvin faktiskt. 

Nu kanske det hela låter märkligt, men är det inte lite lustigt? Jag köper ju dock inte vinet till mig själv utan det är som en gåva, men egentligen är det en gåva för kvällen och för maten. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Att köpa med sig vin.
  • Påven Johanna
    Radhuspinglan skrev 2014-06-12 08:38:20 följande:

Oj, nej! Magdalena! Men då måste jag ju ha fel! Magdalena all mighty! Vem fasiken är Magdalena? Jag är uppvuxen med en diplomat och en diplomatfru. Jag tror att jag är liiiiiite mer insatt än någon bloggerska(?) som du länkat till. Jag ska dock tillägga att jag är "svarta fåret" i min familj. Jag har aldrig gillat min uppväxt och valde vid 21 års ålder att helt avstå från alla dessa tillställningar. Mina syskon är av annan uppfattning och de är väldigt mycket mer insatta än vad jag är - och förmodligen väldigt, väldigt, väldigt mycket mer insatta än någon Magdalena. Jag kan ju höra med min bror, som jag har bäst kontakt med. Känns som en säkrare källa. För jag kan inte uttala mig om etiketten ändrats eller ej, jag säger bara att när JAG var barn så var det så man gjorde. Antingen med blomster eller med en extra vinflaska eller annan gåva.
    Ja, du kan ha lite fel.
  • sextiotalist
    Radhuspinglan skrev 2014-06-12 08:38:20 följande:

Oj, nej! Magdalena! Men då måste jag ju ha fel! Magdalena all mighty! Vem fasiken är Magdalena? Jag är uppvuxen med en diplomat och en diplomatfru. Jag tror att jag är liiiiiite mer insatt än någon bloggerska(?) som du länkat till. Jag ska dock tillägga att jag är "svarta fåret" i min familj. Jag har aldrig gillat min uppväxt och valde vid 21 års ålder att helt avstå från alla dessa tillställningar. Mina syskon är av annan uppfattning och de är väldigt mycket mer insatta än vad jag är - och förmodligen väldigt, väldigt, väldigt mycket mer insatta än någon Magdalena. Jag kan ju höra med min bror, som jag har bäst kontakt med. Känns som en säkrare källa. För jag kan inte uttala mig om etiketten ändrats eller ej, jag säger bara att när JAG var barn så var det så man gjorde. Antingen med blomster eller med en extra vinflaska eller annan gåva.
    Margareta Ribbing är en äldre kvinna som är expert på vett och etikett, ingen ung bloggerska.
    Själv är jag uppvuxen i medelklass, men mina föräldrars umgänge rördes sig inom medelklass och övre medelklass (och även några från den sk överkassen), min mormor levde i övre medelklass och det är framför allt hon som lärt mig mycket om vett och etikett.

Så nu har jag lärt mig att etiketten i diplomtvärlden skiljer sig från den etikett som är norm i Sverige (inte så konstigt eftersom man inom diplomatvärlden möter olika kutlurer med olika seder)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magdalena_Ribbing
  • Radhuspinglan
    Dixie skrev 2014-06-12 08:41:42 följande:
    Haha, om du nu är så insatt så hade du också vetat vem denna Magdalena är! Hon heter Magdalena Ribbing, har bl.a. En vett och etikett kolumn i DN, så att du skulle veta mer än henne tror jag inte ett dug på!

Som sagt så är jag skadad av min barndom. Jag har alltid hatat vett och etikett, fina bilar, vidriga hotell och att ha gått i inte mindre än SEX grundskolor som barn. Jag skulle ALDRIG få för mig att läsa nån vett och etikett-kolumn, nånsin! Nu när du skrev namnet så ringer det en klocka. Dock ingen jag känner till.
  • Dixie
    Radhuspinglan skrev 2014-06-12 08:45:20 följande:
    Som sagt så är jag skadad av min barndom. Jag har alltid hatat vett och etikett, fina bilar, vidriga hotell och att ha gått i inte mindre än SEX grundskolor som barn. Jag skulle ALDRIG få för mig att läsa nån vett och etikett-kolumn, nånsin! Nu när du skrev namnet så ringer det en klocka. Dock ingen jag känner till.

Men varför då uttala dig om något du inte vet något om!
  • Radhuspinglan
    Dixie skrev 2014-06-12 08:47:04 följande:
    Men varför då uttala dig om något du inte vet något om!

Om du kund ta dig tid att läsa vad jag skrivit, så ser du att jag skrivit "då jag var barn", samt att jag inte vet vilken flaska som öppnades innan maten och vilken sol öppnades till maten. Detta var enklare middagar. Vin var annars inte vanligt förekommande som gåva.
  • sextiotalist
    Radhuspinglan skrev 2014-06-12 09:12:12 följande:

Om du kund ta dig tid att läsa vad jag skrivit, så ser du att jag skrivit "då jag var barn", samt att jag inte vet vilken flaska som öppnades innan maten och vilken sol öppnades till maten. Detta var enklare middagar. Vin var annars inte vanligt förekommande som gåva.
    Du skrev så självklart att värdparet gjorde fel eftersom de inte använde flaskan samt att du vuxit upp i ett dilplomathem och därmed borde veta hur det är (och att du sedan dissade Ribbing fullständigt).
    Dvs du har ingen aning om vad etiketten säger i Sverige
  • Arbetsvegan
    Dixie skrev 2014-06-12 08:30:56 följande:

Men det stämmer ju inte - inte ens Magdalena håller med dig!
    Men och?

Det finns en kategori människor som hänvisar till Magdalena Ribbing som om att hon är facit och rättesnöre - svenssons som vill vara finare, bättre och rikare än vad de i själva verket är.
    Det handlar om sunt förnuft och anpassning till omgivning och den sociala kultur som för tillfället råder och inte att  Magdalenaguru säger si eller så.

TS: det kanske är så att vinet inte alltid uppskattas, att menyn redan är planerad med vin etc och då passar helt enkelt inte din flarra in. Smartare är att fråga om du ska köpa vin och i så fall vad alternativt att du ger bort en allergivänlig blomma alternativt något annat som är neutralt.
  • Radhuspinglan
    sextiotalist skrev 2014-06-12 09:16:08 följande:
    Du skrev så självklart att värdparet gjorde fel eftersom de inte använde flaskan samt att du vuxit upp i ett dilplomathem och därmed borde veta hur det är (och att du sedan dissade Ribbing fullständigt). Dvs du har ingen aning om vad etiketten säger i Sverige

Okej.
  • Radhuspinglan
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 09:22:17 följande:
    Men och? Det finns en kategori människor som hänvisar till Magdalena Ribbing som om att hon är facit och rättesnöre - svenssons som vill vara finare, bättre och rikare än vad de i själva verket är. Det handlar om sunt förnuft och anpassning till omgivning och den sociala kultur som för tillfället råder och inte att  Magdalenaguru säger si eller så. TS: det kanske är så att vinet inte alltid uppskattas, att menyn redan är planerad med vin etc och då passar helt enkelt inte din flarra in. Smartare är att fråga om du ska köpa vin och i så fall vad alternativt att du ger bort en allergivänlig blomma alternativt något annat som är neutralt.

• choklad
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 09:22:17 följande:
    Men och?

Det finns en kategori människor som hänvisar till Magdalena Ribbing som om att hon är facit och rättesnöre - svenssons som vill vara finare, bättre och rikare än vad de i själva verket är.
    Det handlar om sunt förnuft och anpassning till omgivning och den sociala kultur som för tillfället råder och inte att  Magdalenaguru säger si eller så.

TS: det kanske är så att vinet inte alltid uppskattas, att menyn redan är planerad med vin etc och då passar helt enkelt inte din flarra in. Smartare är att fråga om du ska köpa vin och i så fall vad alternativt att du ger bort en allergivänlig blomma alternativt något annat som är neutralt.
    Och sunt förnuft och rådande social kultur säger att man inte ska bete sig som att värden inte vet hur man väljer ett vin till maten, vilket  är det man gör om man tar med sig en flaska vin och förväntar sig att den ska drickas till middagen.
  • Arbetsvegan
    choklad skrev 2014-06-12 09:31:48 följande:
    Och sunt förnuft och rådande social kultur säger att man inte ska bete sig som att värden inte vet hur man väljer ett vin till maten, vilket  är det man gör om man tar med sig en flaska vin och förväntar sig att den ska drickas till middagen.
    Jo precis. Hade det varit jag hade jag inte kunna välja vin, jag ber därför andra att köpa det om de inte frågat först. Sunt förnuft handlar inte bara om att instinktivt veta utan även om att kommunicera med varandra.
  • Påven Johanna
    Håller med. 

I ts fall borde han vara tydligt med sin avsikt - att vara den som står för vinet till middagen (om det nu är det han vill göra) och då köpa en kvantitet som medger att alla i sällskapet kan dricka av vinet. Det är givetvis skillnad på om någon erbjuder sig att stå för vinet och på förhand och av den anledningen vill informeras om menyn och på om någon frågar om vilken mat som ska serveras och köper med sig en flaska som en "gå bort-present". 
  • asta66
    Eller är för snål för att köpa tillräcklig mängd flaskor. Tar man med en flaska så är det väl en värdinnegåva? Så gör alla jag känner.
  • fulkonto

Dagens bästa, diplomatdottern skryter om sin familj som är så jävla fin och gör bort sig katastrofalt.

• asta66
    fulkonto skrev 2014-06-12 09:47:13 följande:
    Dagens bästa, diplomatdottern skryter om sin familj som är så jävla fin och gör bort sig katastrofalt.
    Fint folk är inte alltid så fina!Flört
  • Vlad

Jag skulle vanligen inte servera det vinet till den middagen, jag har redan valt ett vin jag tror kommer passa. Gästen som kommer med vinet har ju ingen aning om vad som kommer att serveras och har därmed inte ens haft möjligheten att matcha maten.

Svar på tråden Att köpa med sig vin.