Inlägg från: choklad |Visa alla inlägg
  • choklad

Att köpa med sig vin.

Jag är uppfostrad att vin som present hanteras exakt enligt det svar som Magdalena Ribbing gett som citerats i något inlägg ovan, det ska alltså inte öppnas under middagen. Jag räknar med att den jag går på middag hos har gjort ett eget val av vin, och att då förvänta mig att mitt medtagna vin ska öppnas vore en skymf mot deras val. Detta gäller alltså om det är en lite mer formell middag, inte om någon sagt "kom över på lite mat ikväll förresten" och jag tagit med mig en flaska vin, då är det mer som en knytis där jag står för vinet.   

• choklad
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 09:22:17 följande:
    Men och?

Det finns en kategori människor som hänvisar till Magdalena Ribbing som om att hon är facit och rättesnöre - svenssons som vill vara finare, bättre och rikare än vad de i själva verket är.
    Det handlar om sunt förnuft och anpassning till omgivning och den sociala kultur som för tillfället råder och inte att  Magdalenaguru säger si eller så.

TS: det kanske är så att vinet inte alltid uppskattas, att menyn redan är planerad med vin etc och då passar helt enkelt inte din flarra in. Smartare är att fråga om du ska köpa vin och i så fall vad alternativt att du ger bort en allergivänlig blomma alternativt något annat som är neutralt.
    Och sunt förnuft och rådande social kultur säger att man inte ska bete sig som att värden inte vet hur man väljer ett vin till maten, vilket  är det man gör om man tar med sig en flaska vin och förväntar sig att den ska drickas till middagen.
Svar på tråden Att köpa med sig vin.