TobiasOskarsson skrev 2014-01-16 10:43:19 följande:
Jag har funderat på detta lite då jag är en vinälskare. Ofta när man är bjuden på middag eller någon festlighet hemma hos någon bekant så brukar jag ta med mig vin som en liten gåva, ofta så har jag frågat vad för mat som ska ätas så att man kan köpa ett passande vin. Men här kommer det som jag undrar över, oftast, om inte alltid när vi har sedan satt oss till bords och ska äta så är min medköpta flaska bortställd. De flesta av mina vänner vet att jag är vinintresserad och de vet att jag köper bra viner, så därför väljer de att spara dessa flaskor och sedan servera mig med det dem redan hade köpt, ofta boxvin faktiskt. Nu kanske det hela låter märkligt, men är det inte lite lustigt? Jag köper ju dock inte vinet till mig själv utan det är som en gåva, men egentligen är det en gåva för kvällen och för maten. Vad tycker ni?
Man ska inte öppna den : Vinpresent? Skrivet av Magdalena Ribbing 06:00, 29 oktober 2010 i kategori Fest, Presenter Fråga: Jag undrar över följande: När vi bjuder gäster på mat får vi oftast en flaska vin i present av dem. Är det då meningen att vi ska öppna den direkt och bjuda på det vinet, eller ska vi som vi oftast gör, tacka för det och säga: den här sparar vi till något senare tillfälle? Svar: Det märks att kalassäsongen pågår för fullt ? den här frågan kommer med allt kortare mellanrum till spalten, vinpresenten utgör uppenbarligen ett bekymmer. Flera gånger genom åren har jag besvarat den och tar nu ett krafttag för att förklara hur det är med vin, choklad och andra gåbortspresenter, i förhoppningen att kunna vägleda alla mottagare av nämnda trevligheter. Formellt är det så att man som värdperson förutsätts ha skaffat tillräckligt med dryckjom av den sort som passar till den mat man bjuder på. Alltså är presentvinet att betrakta på samma sätt som en bok i present, den läser man ju inte under aftonen utan lägger någonstans och säger förtjust till givaren ?så roligt det ska bli att få läsa den?. Vinflaskan tackar man likaledes förtjust för men öppnar inte utan säger ?det ska bli härligt att dricka den här så småningom?. Chokladasken öppnar värdpersonen traditionellt generöst och bjuder på ? eller ställer diskret undan, exempelvis om asken är för liten för att räcka till alla gäster. Blommorna ställs genast i vas och placeras på framträdande plats, alltså inte i köket, på balkongen eller hatthyllan. Andra presenter, föremål, konsumtionsvaror ställs undan sedan de tackats för. Är kalaset informellt, lättsamt och drickande råkar bli ymnigt kan det hända att värdpersonens vinförråd sinar. Att då fylla på med presentvinerna går för sig, om man inte kan förmå gästerna att gå hem istället. Magdalena Ribbing
blogg.dn.se/etikettfragan/2010/10/29/vinpresent-8389/