Inlägg från: Radhuspinglan |Visa alla inlägg
  • Radhuspinglan

Att köpa med sig vin.

TobiasOskarsson skrev 2014-01-16 10:43:19 följande:
    Jag har funderat på detta lite då jag är en vinälskare.  Ofta när man är bjuden på middag eller någon festlighet hemma hos någon bekant så brukar jag ta med mig vin som en liten gåva, ofta så har jag frågat vad för mat som ska ätas så att man kan köpa ett passande vin.  Men här kommer det som jag undrar över, oftast, om inte alltid när vi har sedan satt oss till bords och ska äta så är min medköpta flaska bortställd. De flesta av mina vänner vet att jag är vinintresserad och de vet att jag köper bra viner, så därför väljer de att spara dessa flaskor och sedan servera mig med det dem redan hade köpt, ofta boxvin faktiskt.  Nu kanske det hela låter märkligt, men är det inte lite lustigt? Jag köper ju dock inte vinet till mig själv utan det är som en gåva, men egentligen är det en gåva för kvällen och för maten.  Vad tycker ni? 

Jag förstår dig helt och fullt! Det är de du blir bortbjuden till som inte förstått etiketten! Det skulle inte spela någon roll om du har med dig ett sunkvin, de skulle ändå ställa undan det då de ser det som sin gåva att spara, och inte som din gåva till er gemensamma middag. Dock har jag för mig att man, iaf "förr" då jag var barn, skulle ha med sig blomster OCH vin för att påvisa att man tänkt vinet till den gemensamma maten eller att skåla med innan maten (vid enklare middagar).
  • Radhuspinglan
    Dixie skrev 2014-06-12 08:30:56 följande:
    Men det stämmer ju inte - inte ens Magdalena håller med dig!

Oj, nej! Magdalena! Men då måste jag ju ha fel! Magdalena all mighty! Vem fasiken är Magdalena? Jag är uppvuxen med en diplomat och en diplomatfru. Jag tror att jag är liiiiiite mer insatt än någon bloggerska(?) som du länkat till. Jag ska dock tillägga att jag är "svarta fåret" i min familj. Jag har aldrig gillat min uppväxt och valde vid 21 års ålder att helt avstå från alla dessa tillställningar. Mina syskon är av annan uppfattning och de är väldigt mycket mer insatta än vad jag är - och förmodligen väldigt, väldigt, väldigt mycket mer insatta än någon Magdalena. Jag kan ju höra med min bror, som jag har bäst kontakt med. Känns som en säkrare källa. För jag kan inte uttala mig om etiketten ändrats eller ej, jag säger bara att när JAG var barn så var det så man gjorde. Antingen med blomster eller med en extra vinflaska eller annan gåva.
  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-06-12 08:38:20 följande:
    Oj, nej! Magdalena! Men då måste jag ju ha fel! Magdalena all mighty! Vem fasiken är Magdalena? Jag är uppvuxen med en diplomat och en diplomatfru. Jag tror att jag är liiiiiite mer insatt än någon bloggerska(?) som du länkat till. Jag ska dock tillägga att jag är "svarta fåret" i min familj. Jag har aldrig gillat min uppväxt och valde vid 21 års ålder att helt avstå från alla dessa tillställningar. Mina syskon är av annan uppfattning och de är väldigt mycket mer insatta än vad jag är - och förmodligen väldigt, väldigt, väldigt mycket mer insatta än någon Magdalena. Jag kan ju höra med min bror, som jag har bäst kontakt med. Känns som en säkrare källa. För jag kan inte uttala mig om etiketten ändrats eller ej, jag säger bara att när JAG var barn så var det så man gjorde. Antingen med blomster eller med en extra vinflaska eller annan gåva.

Dock kan jag inte svära på att det var just DEN flaskan som öppnades till maten - kan lika gärna varit det man skålade med innan. Maten serverades sällan på en gång utan där skulle skålas och ätas snittar och hejfaderullan innan (får sån avsmak när jag tänker tillbaka på denna stela och trista barndom).
  • Radhuspinglan
    Dixie skrev 2014-06-12 08:41:42 följande:
    Haha, om du nu är så insatt så hade du också vetat vem denna Magdalena är! Hon heter Magdalena Ribbing, har bl.a. En vett och etikett kolumn i DN, så att du skulle veta mer än henne tror jag inte ett dug på!

Som sagt så är jag skadad av min barndom. Jag har alltid hatat vett och etikett, fina bilar, vidriga hotell och att ha gått i inte mindre än SEX grundskolor som barn. Jag skulle ALDRIG få för mig att läsa nån vett och etikett-kolumn, nånsin! Nu när du skrev namnet så ringer det en klocka. Dock ingen jag känner till.
  • Radhuspinglan
    Dixie skrev 2014-06-12 08:47:04 följande:
    Men varför då uttala dig om något du inte vet något om!

Om du kund ta dig tid att läsa vad jag skrivit, så ser du att jag skrivit "då jag var barn", samt att jag inte vet vilken flaska som öppnades innan maten och vilken sol öppnades till maten. Detta var enklare middagar. Vin var annars inte vanligt förekommande som gåva.
  • Radhuspinglan
    sextiotalist skrev 2014-06-12 09:16:08 följande:
    Du skrev så självklart att värdparet gjorde fel eftersom de inte använde flaskan samt att du vuxit upp i ett dilplomathem och därmed borde veta hur det är (och att du sedan dissade Ribbing fullständigt). Dvs du har ingen aning om vad etiketten säger i Sverige

Okej.
  • Radhuspinglan
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 09:22:17 följande:
    Men och? Det finns en kategori människor som hänvisar till Magdalena Ribbing som om att hon är facit och rättesnöre - svenssons som vill vara finare, bättre och rikare än vad de i själva verket är. Det handlar om sunt förnuft och anpassning till omgivning och den sociala kultur som för tillfället råder och inte att  Magdalenaguru säger si eller så. TS: det kanske är så att vinet inte alltid uppskattas, att menyn redan är planerad med vin etc och då passar helt enkelt inte din flarra in. Smartare är att fråga om du ska köpa vin och i så fall vad alternativt att du ger bort en allergivänlig blomma alternativt något annat som är neutralt.

Svar på tråden Att köpa med sig vin.