Radhuspinglan skrev 2014-06-12 08:38:20 följande:
Oj, nej! Magdalena! Men då måste jag ju ha fel! Magdalena all mighty! Vem fasiken är Magdalena? Jag är uppvuxen med en diplomat och en diplomatfru. Jag tror att jag är liiiiiite mer insatt än någon bloggerska(?) som du länkat till. Jag ska dock tillägga att jag är "svarta fåret" i min familj. Jag har aldrig gillat min uppväxt och valde vid 21 års ålder att helt avstå från alla dessa tillställningar. Mina syskon är av annan uppfattning och de är väldigt mycket mer insatta än vad jag är - och förmodligen väldigt, väldigt, väldigt mycket mer insatta än någon Magdalena. Jag kan ju höra med min bror, som jag har bäst kontakt med. Känns som en säkrare källa. För jag kan inte uttala mig om etiketten ändrats eller ej, jag säger bara att när JAG var barn så var det så man gjorde. Antingen med blomster eller med en extra vinflaska eller annan gåva.
Margareta Ribbing är en äldre kvinna som är expert på vett och etikett, ingen ung bloggerska.
Själv är jag uppvuxen i medelklass, men mina föräldrars umgänge rördes sig inom medelklass och övre medelklass (och även några från den sk överkassen), min mormor levde i övre medelklass och det är framför allt hon som lärt mig mycket om vett och etikett.
Så nu har jag lärt mig att etiketten i diplomtvärlden skiljer sig från den etikett som är norm i Sverige (inte så konstigt eftersom man inom diplomatvärlden möter olika kutlurer med olika seder)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magdalena_Ribbing