• kvinna92

HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!

Hej,

Jag tog ett lån och köpte en bil, värd 170.000:-
    Bilen är min och min mammas, min mamma betalar av till mig varje månad för hennes del.
    Men bilen står på min mamma och även försäkringen.

Jag bor på andra sidan stan och jag hade bilen för ca en månad sen, då den sen brann upp på parkeringen.

Nu en månad senare har nån äntligen tagit tag i ärendet (har även varit massa röda dagar under jul).
    Vi har varken fått hyrbil eller ersättning ännu, idag kom en utredare hem till min mamma och sedan sa han att vi kanske inte får någon ersättning för bilen ALLS, för att det är jag som har köpt bilen?!?!

HELT SJUKT.

Så jag ringde upp den här mannen och frågade om han skämtade med mig.
    Jag tog ett exempel om att min pappa skulle köpa en bil åt mig, och jag självklart lägger bilen på mitt namn osv, skulle ingen försäkring gälla då?
    Då svarade denna försäkringsmannen att det är en annan grej då, för då är allt den gåva.

KAN DETTA STÄMMA ??? Ska jag gå i förlust på 170.000:- för att bilen står på min mamma?! När det är VÅRAN bil, bara det att jag tog lånet.

• Svar på tråden HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!
  • kvinna92
    Defeateris skrev 2014-01-14 15:25:38 följande:

Här har du nog problemet.. Ni påstår att hon betalar till dig, men det finns inga bevis på det.. Då ser det ju ut som att det är din bil, men att ni registrerat den på din mamma för att det blir billigare för dig. Det är upp till er att bevisa att det inte är så.

Och nej, det vanligaste är fortfarande att göra överföringar även om man träffas ofta - de flesta går inte till bankomaten, plockar ut pengar och lämnar över även om man ses ofta.. Jag träffar min mamma minst en gång i veckan - likförbannat gör vi alla affärer genom överföringar på internetbanken, det är helt enkelt det smidigaste..

Jag tror, precis som försäkringskillen, att ni försöker få en billigare försäkring än ni hade fått om du hade stått på den och att det i verkligheten är din bil.
    Men nu gör vi inte så, eftersom att jag har det väldigt bra ställt så har jag inte något stort krav på att hon ska betala en viss summa varje månad utan hon ger det hon har i slutet på månaden.

Men om man skulle kunna visa ett kontrakt mellan mig och henne då?
  • Lovisblomman

Sitter som sagt i deras ktj, jobbar inte som skadereglerare. Men jag säger som alla andra, skaffa fram papper, bevis att det e du som äger bilen. Annars kommer d bara i mina ögon se ut som försäkratintresse.

• kvinna92
    Kjell2 skrev 2014-01-14 15:27:55 följande:
    Som försäkringbolaget ser det är att du har köpt en bil och använder men din mamma står på föräkringen. Ett vanligt upplägg för att få låg premie.

Bra om du kan visa att din mamma använt bilen, t ex att hon har kostnader för bensin, betalt vägtullar, har en p-plats odyl.
    Men det här är helt sjuk! Bara för att man är snäll så får man alltid massa motgångar!!

Hon har gratis parkering och hon har inga sparade kvitton på bensin.
    Skulle ett kontrakt mellan oss funka?
  • kvinna92
    Lovisblomman skrev 2014-01-14 15:29:54 följande:
    Sitter som sagt i deras ktj, jobbar inte som skadereglerare. Men jag säger som alla andra, skaffa fram papper, bevis att det e du som äger bilen. Annars kommer d bara i mina ögon se ut som försäkratintresse.
    Okej, men om jag hade köpt bilen som en gåva åt min mor då?

De sa utredaren att det skulle vara en annan grej då.
  • JossT

Bensinen borde väl finnas med på kontoutdragen. Om hon inte betalar bensinen kontant den med...

• vi och pyret

Har din mamma betalat bensin med kort? Isf går det att få fram kontoutdrag/ kvitton i efterhand.

• Defeateris
    kvinna92 skrev 2014-01-14 15:30:15 följande:
    Men det här är helt sjuk! Bara för att man är snäll så får man alltid massa motgångar!!

Betalar hon bensinen också kontant? Annars kan ni ta fram kontoutdrag och visa.. Likaså andra kostnader på kontoutdraget som är tydligt kopplade till bil och bilanvändning.

Ett kontrakt som ni visar upp nu utan att det finns bevis på att det var skrivet innan olyckan vet jag inte om jag skulle ta på så stort allvar..
  • Kjell2
    kvinna92 skrev 2014-01-14 15:30:15 följande:

Hon har inget kontoutdrag från någon bensinkort hon kan visa? Ni kan testa med ett kontrakt, om det finns, men då ni hävdar att ni båda använder bilen så något som visar på att hon verkligen använder bilen bättre.

Hon har inte betalt reparationer, parkering,  service, bensin, besiktning mm med kort som hon kan visa på? Eller har du gjort allt sånt?
  • kvinna92
    Defeateris skrev 2014-01-14 15:34:06 följande:

Betalar hon bensinen också kontant? Annars kan ni ta fram kontoutdrag och visa.. Likaså andra kostnader på kontoutdraget som är tydligt kopplade till bil och bilanvändning.

Ett kontrakt som ni visar upp nu utan att det finns bevis på att det var skrivet innan olyckan vet jag inte om jag skulle ta på så stort allvar..

Ja självklart, bensin har hon betalat med kort. 

Kan ju bara dra ut ett kontoutdrag på det.

Men den här utredaren har inte bett om några slags bevis. Han sa bara att vi får svar nästa vecka..
    Han sa att han hade försökt kolla om mitt parkeringstillstånd kunde kopplas till henne, men det gör det ju ej. Eftersom att det tillhör mig, där jag bor.

• Nyfikna72

Bilen används ju av dottern helt klart så det är ju det klassiska att skriva den på mamman för billigare försäkring. Kan annars ts förklara varför den skrevs på mamman och inte ts själv? Nu är det ju inget att göra annat än att bevisa att mamman är den som brukar den och hur ska det gå till?

Svar på tråden HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!