Inlägg från: Insanejane77 |Visa alla inlägg
  • Insanejane77

Svår preeklampsi & HELLP

Åh jag beklagar din förlust! Jag hade samma som dig, svår havandeskapsförgiftning med klass 1 HELLP-syndrom. Jag förlorade min dotter i v 37 för två år sedan och har liknande historia som dig. Jag mådde dåligt och frågade upprepade gånger om jag inte kunde ha havandeskapsförgiftning men blev hela tiden bortviftad som nojig förstagångsföderska. Inget var fel, det var bara jobbigt att vara gravid, så var det för alla och det var bara för mig att bita ihop. 

Jag hade flimmer för ögonen, huvudvärk, ganska högt blodtryck, lade på mig 12 kg vatten på tre veckor men iiiinget var fel. Jag frågade om jag inte kunde ha den där "ovanliga varianten av HF som bara syns i blodet" men fick till svar att det hade jag inte för det var så ovanligt och nu fick jag minsann sluta googla. Jag blev förflyttad från min BM till spec.mvc och var i deras vård från v 33. Ingen kollade mitt blodtryck eller min urin en enda gång fast jag bad om det. Jag fick väl tro dom då, att det här var normalt. Sen när jag fick ont i sidan (vilket visade sig vara leversvikt) och spydde hemma så tänkte jag att jag var väl bara magsjuk då, ingen ide att åka in igen och dom bara blir arga och irriterade på mig. 
    Min "magsjuka" gick över efter ett par timmar och så var det bra igen så jag var inte orolig precis då. Men sen kände jag inte min dotter sparka längre och allt var för sent. Vid det här laget visste jag fortfarande inte hur sjuk jag var.

Det var först när jag skulle komma in dagen efter för mitt kejsarsnitt som mitt blodtryck hade blivit högt och då blev det fart på dom minsann. Jag fick blodtransfusioner och fick ligga på intensiven ett par dagar. Till mig sa dom INGET om att jag var speciellt sjuk, bara att blodtrycket var lite högt och att jag hade början på havandeskapsförgiftning!

Vi ville veta varför vår dotter hade dött och begärde fullständig obduktion. Till oss sa läkarna att det kunde vara plötslig spädarnsdöd eller pga att jag är överviktig. Jag googlade mina symptom när jag kom hem för jag tyckte det var konstigt att jag hade haft "lätt" havandeskapsförgiftning och det slutade med att min dotter dog. Hur kunde hon dö av att jag var tjock när jag ju hade havandeskapsförgiftning liksom? Då hittade jag om HELLP och förstod direkt att det var vad jag hade haft. Jag ringde upp läkaren och han bekräftade sedan på telefonen att det stämde det jag hade läst, jag hade HELLP. 

Jag har i efterhand begärt ut mina journaler och där i står det att läkarna har skrivit att jag hade svår havandeskapsförgiftning med leverpåverkan och HELLP klass 1 och att det var därför att mitt barn hade dött.

Mina läkare hittade på efterkonstruktionen att det hade kommit de senaste timmarna bara. Fast jag hade visat symptom i flera veckor. Dom ville bara rädda sitt eget skinn helt enkelt och rädda sitt sjukhus från att bli anmälda. Jag tror att det är samma med dina läkare TS, dom vill hitta andra orsaker till varför du förlorad ditt barn, än att det skulle ha varit deras rena och skära försummelse! För det är precis vad det var! 

Jag blir så himla arg! Det är så onödigt, varför inte lyssna på blivande mammor som berättar att dom inte mår bra???? Dom leker med våra liv :(

Beklagar verkligen den meningslösa förlusten av er son!{#emotions_dlg.flower} Kram

Svar på tråden Svår preeklampsi & HELLP