MrsP79 skrev 2014-01-15 22:53:58 följande:
Beklagar förlusten av er son, det måste kännas fruktansvärt för er just nu. Har inte varit riktigt i din situation, men vill ändå skriva lite till dig. Blir bara så arg när jag hör att sjukvården inte tar en gravid kvinna på allvar!!! Det ska fan inte behöva hända! Jag fick lätt preeklampsi med första barnet, blev igångsatt på utsatt dag. Inget jättedramatiskt, allt gick bra, men jag kände inte att min bm tog mig riktigt på allvar. Med andra barnet var jag såklart orolig, men "det händer nästan aldrig en gång till". Men jo, det gjorde det. Allvarligare den här gången, igångsatt två veckor före utsatt datum. Tyckte inte heller den här gången att bm på mvc tog det på allvar. Fick HELLP några timmar efter förlossningen med påverkan på levern. Låg hela dagen i ett mörkt rum eftersom man ju riskerar att hamna i koma (sa dom). Bm på BB rådde oss att inte skaffa fler barn. Några år senare ville vi ändå, blev gravid och var väldigt oroliga. Fick prata med en otrevlig läkare (eftersom jag hade daglig huvudvärk) som bara sa: "lite får man tåla när man är gravid". Tyvärr förlorade vi barnet i magen i v22, av oklara orsaker. Fjärde graviditeten började jag med trombyl i v 9 och en blodtrycksmanchett för att kolla blodtrycket hemma. Fick lätt preeklampsi i slutet och fick nästan tvinga in oss på förlossningen för att bli igångsatt, vi ville ju inte att det skulle gå illa den här gången också. Som sagt, jag blev inte lika sjuk som du, men kan tänka mig in lite i din/er situation. Om/när du blir gravid igen, se till att få träffa en bra läkare, det är ditt och ert ev framtida barn det handlar om. Det kommer att kännas lättare längre fram, jag lovar!!!! Kram
Konstigt att det ska vara så ovanligt, men ändå är vi så många som haft det och får det.
Igår var jag på KK för att ta ut mina staples och fick då träffa en överläkare som inte var insatt i min situation.
Medan han läste min journal så sa han att det tyder på preeklampsi och hellp. Han tyckte också att jag såg bra ut, med tanke på mitt kritiska tillstånd som var.
Han sa även att jag hade förhöjt blodtryck den 18/1, men att den gick ner när de tittade efter jag lagt mig ner.
Min BM läste den journalen 27/1 och det blev samma sak hos henne, förhöjt blodtryck när jag satt och +1 i protein. Borde inte hon reagerat? Hon skulle först ge mig en ny tid den 30/12, samma dag jag förlorade mitt barn, men gav mig sedan en tid 8/1. Det är ju nästan 2 veckor senare.
Om jag ska ha barn igen, så kommer jag att vara "jobbig". Nu vet jag hur det inte ska kännas, när något känns fel.