Hur gör jag?
Nu är min underbara vackra dotter född men kvinnan jag älskade tappade alla sina känslor för mig under graviditeten och bad mig flytta. Jag blev helt förstörd.
Nu ska vi snart till familjerätten och skriva på papper men hon vill ha ensam vårdnad. Till en början, har hon sagt. Hon säger att vi kan övergå till delad vårdnad om några år och hon menar att det underlättar för henne nu i början eftersom barnet bor hos henne och hon tar hand om vår dotter. Hon säger att hon inte vill behöva fråga mig om allt.
Vidare säger hon också att hon inte har några planer på att hindra mig i umgängesrätten och jag har fått träffa min dotter flera gånger sen förlossningen vilket är underbart.
Nu är det så att jag är osäker på om jag vill gå med på ensam vårdnad för henne. Jag har läst några trådar här som handlar om liknande situationer men jag kan inte skapa mig en bra bild av hur illa det kan gå när hon har ensam vårdnad. Jag vet att vårdnad och umgängesrätt är skilda saker, hon kan inte vägra mig träffa mitt barn men jag är ändå osäker på vad som kan hända. I vilka situationer är jag ”maktlös”, om jag ska använda ett sånt ord?
Hon har en poäng i att vi slipper ha kontakt om allting om hon har vårdnaden och jag bryr mig inte så mycket om vilket dagis hon vill placera vår dotter på t ex.
Men om hon har vårdnaden måste hon skriva över pappadagar på mig och här tror jag det blir en riktig konflikt mellan oss. Jag vill gärna vara pappaledig i några månader om 1-2 år och kan hon stoppa det med ensam vårdnad?
Hon kan flytta till en annan stad utan mitt samtycke med ensam vårdnad!
Vad är det för fälla jag trampar i om jag går med på ensam vårdnad för henne?
Jag vill absolut inte ha någon som helst konflikt med henne. Vår kommunikation fungerar ganska bra just nu eftersom vi fokuserar på att vår dotter ska få det bra och jag vill inte slita iväg min dotter hem till mig bara för att jag ska vara någon slags idiot som ska hävda ”min rätt som pappa”. Min dotter är så fin och verkar må så bra där hon bor nu men jag vill också få en chans att ”bo hemma hos mig” med min dotter längre fram. Jag vill läsa saga för henne hemma hos mig, vakna upp med henne, vara ute och leka med henne, ja ni förstår. Hur ska jag tänka och vad ska jag göra?
Tacksam för råd!