Hur mycket ska jag engagera mig?
Anonym (??) skrev 2014-01-11 23:15:09 följande:
Saken är också att han är med på alla BM-besök och läkarbesök och har varit det sedan start så lögner lär spricka rätt fort också....
Till att börja med så ringer du mvc och bokar om nästa tid. Informera pappan om att det blivit ändrat och att du kommer gå ensam i fortsättningen. När han börjar ifrågasätta så ger du ingen förklaring utan säger bara lugnt "nu blir det så här". Så fort du börjar försöka förklara och försvara så kommer han dribbla bort dig och det slutar med att det blir som han vill.
Nästa steg är att du faktiskt vågar säga till honom att han inte får bo hos dig varken före eller efter förlossningen. Jag gissar att du inte sagt nej till honom och att han tror att det okej med dig. Därför måste du börja våga tala om vad du vill, han är ingen tankeläsare.
Var alltså tydlig med att han gärna får komma på besök tex två timmar varje dag första veckan men att han inte får bo hos dig. Säg även nej till att hans närvaro under förlossningen! Du behöver känna dig trygg och då ska du inte ha med någon som gör dig otrygg!
När det gäller själva den juridiska vårdnaden så föreslår jag att du vägrar skriva under för gemensam vårdnad. Med tanke på hur långt bort pappan bor så blir det svårt att dela föräldraledigheten med honom, då är det bättre att du har alla dagar och sen så kan du ge några dagar till honom vartefter.
Och kom ihåg, du är värd att må bra! Du får sätta gränser och må bra själv!