• Anonym (??)

Hur mycket ska jag engagera mig?

Jag väntar barn tillsammans med en kille. Vi är inte ihop utan mer som friends with benefits. Jag känner att det är jävligt mycket vi skulle behöva lösa mellan oss. Bland annat vårdnad och umgänge. Jag vill heller inte utesluta honom från diskussioner om namn eller val av barnvagn osv. Han säger att han jättegärna vill vara med och han har stora planer på hur bra allting ska bli sen när bebis kommer (näst intill orealistiska) problemet är att han visar någonting helt annat.

Det är två månader kvar tills jag ska ha och jag är fortfarande inte ens säker på om jag vill ha med honom på förlossningen. Det skulle kännas taskigt att neka honom för det är så självklart för honom att han ska vara med, samtidigt gör han inga ansträngningar alls för att jag ska känna mig tillräckligt trygg med att ha med honom. Jag har varit med om en våldtäkt tidigare och en mycket svår förlossning med mitt tidigare barn som gör att själva förlossningen i sig är skrämmande för mig. Den här killen bor dessutom 3 timmars resväg härifrån och verkar ha någon slags plan på att bo hos mig kring förlossningen och efteråt. Något som jag inte alls känner mig bekväm med. Men återigen - inga ansträngningar för att jag ska känna att det kanske kan funka. Och han vill inte prata om något "det löser sig när vi kommer dit" säger han.

Han vill komma hit nu under graviditeten, men kommer och går som gubben i lådan. Något som jag inte alls behöver just nu. Så fort jag pratar om mina känslor, skriver till honom eller ringer honom så blir han obekväm och det känns som att han tystar ihjäl det antingen genom att byta samtalsämne eller inte svara alls. Gör jag fel mot mitt barn om jag inte ställer upp på killens gubben i lådan tankar om umgänge, förlossningen eller ens nu under graviditeten? Gör jag fel om jag kör över honom vad gäller barnvagn, namn och sånt?

• Svar på tråden Hur mycket ska jag engagera mig?
  • ica

Oj! Rent spontant tycker jag att du får vara lite självisk när det gäller förlossningen. Har du berättat för barnmorskan på BVC att du har blivit våldtagen? Du måste tillåta dig själv att sätta gränser för vad som funkar för dig.

• Lena

Ring honom när barnet är fött. Berätta för honom vad som gäller om han vill vara en del av era liv. Strunta i att berätta om dina känslor var bara kall och konkret.

• Anonym (??)

Det kommer inte funka. BM vet om våldtäkten och jag fick redan i början av graviditeten ett datum för igångsättning. Han har redan planerat att komma hit 1 vecka innan det datumet och skrivit upp det i sin almanacka.....

• ica
    Anonym (??) skrev 2014-01-11 23:09:04 följande:
    Det kommer inte funka. BM vet om våldtäkten och jag fick redan i början av graviditeten ett datum för igångsättning. Han har redan planerat att komma hit 1 vecka innan det datumet och skrivit upp det i sin almanacka.....
    Säg att det blivit ändrat på. Och han har ingen rätt att vara med.
  • Anonym (??)

Saken är också att han är med på alla BM-besök och läkarbesök och har varit det sedan start så lögner lär spricka rätt fort också....

• ica
    Anonym (??) skrev 2014-01-11 23:15:09 följande:
    Saken är också att han är med på alla BM-besök och läkarbesök och har varit det sedan start så lögner lär spricka rätt fort också....
    Ändra tid och gå själv. Sluta dela all information om dig själv och din kropp om det inte känns bra för dig.
  • Anonym (En annan mamma)
    Anonym (??) skrev 2014-01-11 23:15:09 följande:

Det är dags för dig att börja sätta gränser runt dig själv! Du är en bra och viktig människa och du är värd att bestämma över dig själv.

Till att börja med så ringer du mvc och bokar om nästa tid. Informera pappan om att det blivit ändrat och att du kommer gå ensam i fortsättningen. När han börjar ifrågasätta så ger du ingen förklaring utan säger bara lugnt "nu blir det så här". Så fort du börjar försöka förklara och försvara så kommer han dribbla bort dig och det slutar med att det blir som han vill.

Nästa steg är att du faktiskt vågar säga till honom att han inte får bo hos dig varken före eller efter förlossningen. Jag gissar att du inte sagt nej till honom och att han tror att det okej med dig. Därför måste du börja våga tala om vad du vill, han är ingen tankeläsare.

Var alltså tydlig med att han gärna får komma på besök tex två timmar varje dag första veckan men att han inte får bo hos dig. Säg även nej till att hans närvaro under förlossningen! Du behöver känna dig trygg och då ska du inte ha med någon som gör dig otrygg!

När det gäller själva den juridiska vårdnaden så föreslår jag att du vägrar skriva under för gemensam vårdnad. Med tanke på hur långt bort pappan bor så blir det svårt att dela föräldraledigheten med honom, då är det bättre att du har alla dagar och sen så kan du ge några dagar till honom vartefter.

Och kom ihåg, du är värd att må bra! Du får sätta gränser och må bra själv!
Svar på tråden Hur mycket ska jag engagera mig?