Avgifter för sålda varor
Först tillkommer ju frakt på varorna (om du inte redan har räknat in det i de 3000 kronorna).
Beroende på vad du köper in och varifrån kan det tillkomma tull.
Sedan tillkommer (också lite beroende på) moms, 25 %. Tull beräknas på varans värde + frakt, moms på varans värde + frakt + tull.
Om du säljer varan så att säga professionellt så ska du lägga på moms på ditt försäljningspris. Sedan när du deklarerar momsen så får du dra av den moms som du själv betalade vid inköpet. Du betalar alltså moms för den vinst (mervärde) du gör. (Hoppas att jag fick det rätt nu, ganska komlicerat med moms har jag alltid tyckt).
Du bör nog läsa på ordentligt innan du startar företaget. Mycket att lära sig. Du kan t.ex. googla på Starta företag eller kanske "köpa in", "köpa och sälja". Det finns böcker att låna på biblioteket, kurser att gå hos studieförbunden. Skatteverket har ett litet startpaket med mycket nyttig information som du kan beställa gratis. Likaså tror jag att Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig, är du arbetslös kan du kanske får Starta-eget-bidrag och gå någon kurs på AF.