• Wielkip

Avgifter för sålda varor

Jag ska starta ett företag där jag köper varor från utlandet och säljer via en webshop i sverige.

Nu tänker jag rent statliga kostnader, kommer inte ta ut någon lön (i början) och har inga anställda utan tänker bara på moms och skatt.

Säg att jag köper in varor för 3000:- som jag sen säljer och får 10.000:- för, vad för avgifter ska dras från dessa pengar och vad blir min slutgiltiga summa att handla fler varor för?

• Svar på tråden Avgifter för sålda varor
  • Fontana

Först tillkommer ju frakt på varorna (om du inte redan har räknat in det i de 3000 kronorna).

Beroende på vad du köper in och varifrån kan det tillkomma tull.

Sedan tillkommer (också lite beroende på) moms, 25 %. Tull beräknas på varans värde + frakt, moms på varans värde + frakt + tull.

Om du säljer varan så att säga professionellt så ska du lägga på moms på ditt försäljningspris. Sedan när du deklarerar momsen så får du dra av den moms som du själv betalade vid inköpet. Du betalar alltså moms för den vinst (mervärde) du gör. (Hoppas att jag fick det rätt nu, ganska komlicerat med moms har jag alltid tyckt).

Du bör nog läsa på ordentligt innan du startar företaget. Mycket att lära sig. Du kan t.ex. googla på Starta företag eller kanske "köpa in", "köpa och sälja". Det finns böcker att låna på biblioteket, kurser att gå hos studieförbunden. Skatteverket har ett litet startpaket med mycket nyttig information som du kan beställa gratis. Likaså tror jag att Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig, är du arbetslös kan du kanske får Starta-eget-bidrag och gå någon kurs på AF.

• Fontana

Sen måste man förstås kolla om det finns några punktskatter för varorna du tänker importera. När det gäller t.ex. tobak och alkoholhaltiga drycker är ju det mesta av konsumentpriset skatt. För att inte tala om bensin! Jag vet inte om det fortfarande finns någon "lyxskatt" på parfymer och liknande.

• Wielkip

Det är smycken ifrån Kina. Frakten är gratis därifrån jag handlar. När betalas momsen, och hur? Är det när man hämtar ut på posten?

Det där med moms fattar jag tyyyyyp. Ska plugga på lite mer, fattar att jag betalar moms utöver inköpspriset men sen även får dra av allt jag själv betalat i moms på den moms som jag ska betala in.

Men säg som sagt att jag totalt betalar 3000:- för att få hem alla varor, när de sen är sålda har jag 10.000:- på kontot, är det bara momsen som ska räknas bort från den summan då, och resten får jag behålla att köpa in fler varor för?

• MajaVira
    Wielkip skrev 2014-01-11 17:59:40 följande:
    De 10.000:- ska inte skattas ytterligare utöver momsen alltså?
    Jo, självklart måste du betala mer skatt.

Ett litet räkneexempel:

10 000 kr (intäkt)
    - 3 000 kr (inköp av varor)
    - 1 400 kr (netto moms, där 2000 kr är vad du ska betala på intäkterna och 600 kr det du ska fåt tillbaka för inköp)
    = 5 600 kr (beskattningsbar inkomst)

På dessa 5 600 kr skattar du 45-55%, beroende på årsinkomst, så max 3000 kr kvar efter skatt.

• MajaVira

Eller detta kanske är bättre förklarat, då momsen inte har med resultatet att göra egentligen:

10 000 kr försäljning, där är 8 000 inkomst och 2000 kr moms
    3 000 kr i inköp, där är 2 400 kr kostnad och 600 kr moms

8000 kr - 2 400 kr = 5 600 kr i resultat

Det är då dessa 5 600 kr som din skatt kommer att läggas in i deklarationen (vilken bilaga beror på typ av företag).

Det jag skrev tidigare var som enskild firma, har du HB eller AB blir det annorlunda, men ändå skatt på vinsten.

• sportpappa
    MajaVira skrev 2014-01-11 18:18:16 följande:
    Eller detta kanske är bättre förklarat, då momsen inte har med resultatet att göra egentligen:

10 000 kr försäljning, där är 8 000 inkomst och 2000 kr moms
    3 000 kr i inköp, där är 2 400 kr kostnad och 600 kr moms

8000 kr - 2 400 kr = 5 600 kr i resultat

Det är då dessa 5 600 kr som din skatt kommer att läggas in i deklarationen (vilken bilaga beror på typ av företag).

Det jag skrev tidigare var som enskild firma, har du HB eller AB blir det annorlunda, men ändå skatt på vinsten.
    Fast om de 5600 kr används till att köpa in nya varor eller till andra kostnader i företaget så blir det ingen skatt på det. Det är endast vinsten för hela året som du skattar på. Om du inte gör någon vinst så blir skatten 0 kr.
    Det går att periodisera sin vinst över flera år så bränn inte alla pengar på kostnader bara för att få ner vinsten.

När du startar företaget så gör du en beräkning som ger dig en preliminärskatt som ska betalas varje månad. Den måste du betala även om den är felaktig. Om den är fel så lämnar du in en ny beräkning som ger en ny preliminärskatt. När räkenskapsåret är slut och du gjort ditt bokslut så ser du vad den verkliga vinsten blir och hur mycket du verkligen ska betala i skatt.
  • Bolaget
    sportpappa skrev 2014-01-11 22:22:43 följande:
    Fast om de 5600 kr används till att köpa in nya varor eller till andra kostnader i företaget så blir det ingen skatt på det. Det är endast vinsten för hela året som du skattar på.
    Man skattar för vinsten, det är rätt men använder man pengarna till att köpa in nya varor så påverkas inte resultatet förrän varorna är sålda. 1000 kr i pengar utbytta mot 1000 kr i värde av lagervaror har ingen resultatpåverkan, 
  • sportpappa
    Bolaget skrev 2014-01-12 11:53:36 följande:
    Man skattar för vinsten, det är rätt men använder man pengarna till att köpa in nya varor så påverkas inte resultatet förrän varorna är sålda. 1000 kr i pengar utbytta mot 1000 kr i värde av lagervaror har ingen resultatpåverkan, 
    Det är ju sant ja. Jag har själv aldrig sysslat med lagervaror så det tänkte jag inte på.
    Det gäller alltså att planera lite så att man inte har för stort lager vid räkenskapsårets slut...fast det går ju alltid att periodisera vinsten för att jämna ut det.
  • myway

Samt alla andra avgifter som kan tillkomma när man tar hem från Kina. Sen är inte frakten gratis, det har dom så fall lagt på i priset på varan redan.

Svar på tråden Avgifter för sålda varor