"Hoppa upp" i ettan istället för förskoleklass av sociala skäl?
Man läser/hör ju ofta om uppflyttningar i klasser främst p g a "akademiska" skäl, d v s att barnet behöver mer att bita i rent ämnesmässigt. Men vi har ett annat dilemma.
Vårt barn går i en "specialskola" pga att han har en funktionsnedsättning. Det har inget med det mentala att göra, utan att han behöver hjälpmedel för att tillgodogöra sig informationen p g a att han är hörselskadad.
I klassen, som är väldigt liten, har flertalet av eleverna andra funktionshinder också och en del ligger på gräns till särskolenivå. Det finns andra "problem" också som gör att min son rent socialt, och mentalt, känner sig som en outsider. Det brister i kommunikationen mellan barnen, så kan man säga. Det är även en väldigt liten klass som sagt.
Vi föräldrar är mycket öppna av oss och har inga problem med olikheter, men när vi satte sonen på den här skolan (vilket vi flyttade långt för att göra) visste vi inte att det var mer som en "särklass". De visste nog inte det på skolan heller, det är så olika från år till år hur elevgrupperna ser ut.
En av lösningarna för sonen skulle vara att flytta upp honom en klass, till ettan, där det finns fler elever som är "som han". (Alltså "normalfungerande"/"normalstörda", eller hur man nu ska välja att kalla det.)
Jag vill nog helst det, men ser en del problem med det också. Han kommer alltid att vara minst, kanske kommer få problem längre fram och så vidare...
Han är född första halvan av året, är just nu längst i klassen och ligger långt fram i de teoretiska ämnena. Så rent skolmässigt klarar han nog av att hoppa upp ett år. JUST NU iallafall. Man vet ju inte hur det utvecklar sig sen. Han är lite sen rent motoriskt, kan inte cykla och sånt som har med balansen att göra. (Vilket nog inte är så oanligt på skolan eftersom det finns hos fler hörselskadade, att balansen påverkas.)
Jag skulle uppskatta tips och råd från er som har barn som går en klass över sin egen ålder samt gärna lite input på det jag har skrivit.
Tack på förhand alla där ute i cyberrymden!