• åsab

När började du springa efter förlossningen?

Hej!

Jag löptränar mycket i normala fall och började efter mitt första barn som kom med kejsarsnitt efter 2 månader. Nu har jag dock fött mitt andra barn på vanligt sätt (för 3 mån sen) och känner inte att det funkar. Det gör inte ont när jag springer eller efteråt men jag känner att allting "hänger ner" efter en löptur...

Så, ni som löptränar, hur länge väntade ni med att börja?

Min barnmorska tipsade om att springa med tampong, någon som har testat det?

Vill komma igång och springa nu!

Mvh Åsa

• Svar på tråden När började du springa efter förlossningen?
  • Natulcien

Det finns ju de som hävdar att man inte ska springa mer öht efter att man har fått barn...
    Men jag var också rutinerad löpare innan jag fick barn, och vägrar lyssna på det. Jag sprang även en bra bit in i graviditeten, till 7 månaden.
    Men efteråt fungerade det lite sämre. Jag försökte då och då, första gången efter 3 månader eftersom jag då hade varit på efterkontroll och BM sa att det såg fint ut. Men det kändes inte bra.
    Först efter ett halvår kändes det mer "som vanligt". Sen dess har jag sprungit regelbundet utan problem.

• lennartsdotter

Jag började med både löp- och styrketräning efter 4 veckor, men med en pt som la upp ett träningsprogram därefter.

• Sous

Tio månader... Hade svår foglossning och fick inte klartecken att fogarna var ok förrän då. Vid det laget var jag så ovan (över 18 månaders uppehåll allt som allt) att jag fick börja *ytterst* försiktigt.

Jag har hört rekommenderas att testa med knipkulor, största varianten, hellre än tampong. Då måste man knipa själv, vilket är bra i längden.

• mikkau

Jag började springa efter fyra veckor, sprang mycket innan och i början av graviditeten men var tvungen att sluta eftersom jag fick foglossning. Har inte haft några problem efter förlossningen, mer än att jag ibland känner mig kissnödig när jag springer. Har däremot provat springa med tampong och det kändes bara som den skulle ramla ut hela tiden..

• Löparnörden

Anser mig vara rutinerad löpare och sprang 3 mil per vecka innan graviditeten, minskade ner distansen när jag blev gravid. Sprang fram till v. 20 då bm tyckte att jag skulle börja cykla istället vilket jag gjorde graviditeten ut. Hade en enkel komplikationsfri graviditet och förlossning och började springa när dottern var 4 veckor, då bara 2,5 km och har ökat distansen och farten successivt. Nu när hon närmar sig 5 månader är jag uppe i mina 3 vanliga milpass per vecka med dottern i joggningvagn. Tiden är inte vad den var innan graviditeten men jag är på god väg. Skyller på att joggingvagnen drar ner farten:)

Tror att det är viktigt att börja med korta distanser efter förlossningen och öka distans och fart successivt efter vad som känns bra i kroppen och verkligen lyssna på kroppen.

Lycka till med löpningen.

• SussieBjorke

Jag började försiktigt med långa raska promenader 3 veckor efter förlossningen, jag började springa och löpa ungefär 5 veckor efter. Jag rekommenderar starkt att börja saktar men säkert då lovar jag er att man får en toppenfräsh kropp som vi alla mammor behöver Men skynda på så att du inte hinner få gäddhäng, inte så kul kanske...

• cosinus

Med första barnet sprang jag till v 37 och sen igen 6 veckor efter. Med andra sprang jag till v 15 och igen 2 månader efter.

Efter trean provade jag springa efter 2 månader och då kändes det inte helt ok i bäckenbotten. Inga läckage eller så men liksom instabilt. Köpte knipkulor som jag tränade med hemma dagligen, oftast när jag duschade eller bara gick runt, men det gav bäst effekt om jag var upprätt. Det blev skildnad nästan direkt. Stor skildnad.

Efter fjärde barnet började jag inte springa föränn efter 9-10 månader, hon är född på sommaren och det blev höst och tråkigt springväder medan hon var riktigt liten så jag väntade till våren. Inga känningar alls den gången men då hade ja ju använt knipkulorna efter hon föddes. Nu är hon 3,5 och ja springer 2 ggr i veckan. Knipkulorna används kanske 1 ggr varannan månad när jag kommer ihåg det men jag tror eg inte jag skulle behöva det alls längre :)

Svar på tråden När började du springa efter förlossningen?