Vanilj L skrev 2014-01-09 20:00:15 följande:
Ja vad spelar det för roll? jag frågade dig. finns ju massvis med mörka svenskar också. För du kan ju inte mena att TS är rasist hon är ju gift med en invandrare själv.
Okej... du kan absolut inte se att ordvalet skulle spela någon roll?
Då vrider vi till alltihop ett varv till då, så kanske fler personer begriper...
Och nu är detta rent hypotetiskt. Obsevera ordet
hypotetiskt.
Låt oss säga att det som står i trådstarten faktiskt hände precis så som det står: En ung kvinna med barnvagn mötte en ung, MÖRK, man som tog tag i barnvagnen, pillade lite i den, och gestikulerade att han kunde dra den. TS blev rädd. Men vad mannen ville är det ingen som vet.
Och nu kommer det hypotetiska: Skulle det
möjligen kunna vara så att TS blev så rädd och på sin vakt p.g.a. att mannen var just mörk, och att hon har läst och hört ett antal uttalanden av denna typ: "En invandrare snodde min plånbok på bussen idag!", "En utländsk tjej klippte till mig i baren!", En mörk man smög efter mig på väg hem, han var skitläskig!", "Jag såg en kvinna sno massor på Lindex idag. Hon var säkert zigenare", etc.
Något att fundera på.
För övrigt kan man vara rasist även om man är gift med en invadrare...eller om man är invandrad själv.