-
Precis... en konsekvens av "en mörk man gjorde si och så.."Snöviolen skrev 2014-01-09 11:20:44 följande:Finns väl många svenskar som är mörka. Jag har en gammal kompis som vart stoppad i passkontrollen i Israel för de trodde att han var en arab med ett falskt svenskt pass. Han är helsvensk.
-
Jag ser inte "den mörkare sortens människor" som "något annat". Jag skulle aldrig ens uttrycka mig så om folk. Jag delar inte upp folk på det sättet.TelmaGudbjorns skrev 2014-01-09 11:26:38 följande:Jag har givit all beskrivning jag kan om mannen till alla som har frågat. Och det borde du veta, som har läst säkert varje kommentar. Han var ca 173-178 lång, diskret klädd, svårt att komma ihåg viilka kläder och svart skägg stubb, normalbygd.
Känns dumt att ge dig ett riktigt signalement med tanke på att du aldrig frågade, utan började direkt med påhopp och bara fortsatt med det.
Detta hände vid gamla komvux i Varberg för dom som vill veta.
Förlåt för att jag svarar sent, men har inte viljat skriva på denna sidan för att jag känt mig väldigt påhoppad och mår redan dåligt över själva händelsen.
Jag kan dock säga att jag inte hade velat DIG natulcien nära MITT barn då du inte verkar se folk av den "mörkare" arten som människor, utan som något helt annat som jag inte vet vad.
Jag är stolt över min sambo som är av den "mörkare" sorten, och vi har betämt att låta våran son växa upp utan att vi ska influera honom med religion då vi är av olika tro, han får välja när han blir äldre om han ens gör det. Jag är stolt över att min son är både svensk och isländsk medborgare då jag inte är svensk själv, men sambon är det.
Jag tycker att det är rasistiskt av er att formulera på det här sättet.
Ps. Min sambo tyckte inte att jag skulle svara, men jag kunde inte hålla mig. -
Och 'mörk' är alltså en "avvikelse"? Nu blir jag mörkrädd på allvar.chrissandra skrev 2014-01-09 11:29:29 följande:
Det är helt normalt skulle jag vilja säga. Vi uppmärksammar avvikelser. -
MYCKET bra formulerat!Queenie70 skrev 2014-01-09 11:38:06 följande:Vilket ju då skvallrar om att om man anser att "mörk" är en viktig information att skriva på nåt plan betraktar en "mörk" människa som nåt avvikande.
Om en helt vanlig "svenssontyp" tränger sig före i kassakön, skulle antagligen en trådstart lyda. En jävla idiot trängde sig före....
Om det däremot var någon med ett "mörkt" utseende så är det väldigt troligt att en trådstart skulle lyda: En invandrarkille trängde sig före...
Det är så det brukar se ut, det står för nåt, och det är nåt man behöver uppmärksamma hos sig själv.
När folk sedan ifrågasätter på vilket sätt etniciteten spelar någon roll i sammanhanget så brukar det se ut ungefär som i denna tråd, att folk gapar om att det är oviktigt att det "bara" var en beskrivning utan värdering, och att de minsann har massor av invandrarvänner. Som om "invandrarvänner" skulle ge nån slags immunitet gentemot fördomar. Det gör det inte, och ord och hur man uttrycker sig ÄR viktigt att vara vaksam på, det betyder nåt, det säger något om en själv, och det finns inget fel med att ibland fundera över vad det står för, det som vi slentrianmässigt säger, utan större tanke. Det mår vi alla bra av att fundera på ibland. -
Men då har du inte förstått någonting alls...om du tror att det är hemskt att vara mörkhyad. Poängen är ju att folk gör det till något hemskt genom att slänga ur sig saker som "en mörk man snodde min plånbok" utan att tänka...Isbit skrev 2014-01-09 11:41:12 följande:
jag fattar fortfarande inte varför det är så "hemskt" att vara mörkhyad? Varför skulle det vara nåt som tystas ner?
Precis som tjocka. "säg inte att hon/han är tjock, men vi alla ser det men ingen får säga nåt"
fnys
-
Queenie70 skrev 2014-01-09 11:48:43 följande:Det är ingen som säger att det är hemskt att vara mörkhyad. Det "hemska" ligger i att vi delar upp människor utifrån etnicitet som nån slags "förklaringsmodell" för antisocialt beteende.
Angående din sista mening.....så vet jag inte riktigt vad jag ska svara...varför känns det viktigt för dig att hänvisa till en människa som "tjock" ...? -
Ja..det där är jättevanliga "argument" när det handlar om sånt här: "Nu får man väl inte vara pepparkaksgubbe heller!" "Nu får man väl inte ta en chokladboll till kaffet heller!"... som om det över huvud taget har med saken att göra...Cheerie skrev 2014-01-09 12:38:57 följande:Nu handlade det ju faktiskt om en mörk man här, vad är problemet?!
och nej, förmodligen hade hon inte skrivit "en ljus/vit man" om han var det eftersom vi bor i Sverige. Hade detta hänt utomlands där största delen av befolkningen är mörkhyade hade TS förmodligen skrivit "en vit man" om så var fallet. Man gör ju detta automatiskt när man beskriver folk?! tjock, smal, stor, liten, mörk.. blabla. Förstår inte hur man kan haka upp sig på något sånt.
Men såhär är det ju i vårt mellanmjölksland. Man vågar ju knappt äta en chokladboll, då är man väl rasist. -
Lägga märke till...ja, men därifrån till att måsta kommentera det..?Molgan 008 skrev 2014-01-09 12:43:14 följande:
Där jag bor så är ca 98% ljushyade och 2% mörkhyade så här kan man definitivt säga att någon som är mörk avviker från gängse mans utseende. Att vara mörk är inte avvikande i sig, men på samma sätt som att jag som är vit skulle sticka ut som en julgranskula bland ärtor i till exempel Etiopien, så sticker mörkhyade ut här där jag bor. Skinheads skulle dock sticka ut än mer, för någon sådan har jag aldrig tidigare sett där jag bor.
Det är inget fel i att inte se ut som de flesta andra på en plats, men ser man inte ut som de flesta andra så kommer de andra att lägga märke till det.
-
Förvisso. Men människor med utländskt påbrå är knappast så unikt och ovanligt förekommande i Sverige längre. Inte så att man hajar till direkt. Det är ju inte som på 1940-talet när folk ställde upp sig i åskådarklungor för att titta på en person med afrikanskt påbrå...chrissandra skrev 2014-01-09 12:54:13 följande:
Det kan vara det. När jag var ensam vit i rummet med svarta så var det jag som var avvikande.
Så hur en "mörk" person kan vara "avvikande" i ett svenskt samhälle så till den milda grad att det måste påpekas förstår jag inte riktigt. -
Precis. Det har du helt rätt i.chrissandra skrev 2014-01-09 13:00:30 följande:
Men OM en mörk man snor en plånbok då gör han ju något dåligt. ÄVEN om han är mörk. Inte p.g.a.
Om en vit man snor en plånbok så gör han något dåligt ÄVEN om han är vit. Inte p.g.a.
Om en mörk man snor en plånbok gör han något hemskt. Inte den som fick sin plånbok stulen även om hon kallar den mörke mannen mörk.
Men det är ju när man slentrianmässigt tar med "mörkheten" i sin beskrivning, och glatt sprider den, som man ändrar det där ÄVEN till att plötsligt bli P.G.A. i omgivningens ögon/öron.
Det är detta som många verkar ha svårt att förstå.