• Jennie med ie

Försökte stjäla min bebis!!!

I en polisanmälan av ett brott där signalement kan göra så att den misstänkte grips är det såklart helt relevant och viktigt. Men i en allmän tråd på FL? Inte lika mycket nej.. F ö förstår jag oavsett personens verkliga agenda att det var en hemsk och skrämmande upplevelse för TS och att väga orden på guldvåg är inte det första man då tänker på.....

Gott svart kaffe skrev 2014-01-09 09:05:30 följande:
    Signalement är alltså oviktigt nuförtiden? Jag uppfattar händelsen som allvarlig och därför är alla kännetecken viktiga som kläder, kroppslängd, etnicitet och utseende i övrigt. Nordiskt, asiatiskt eller sydamerikanskt utseende - ja det spelar roll. Folk ser helt enkelt olika ut beroende på etnicitet och det är viktigt att det framgår. Skäms på er som hakar upp er på ordet "mörk" som i sammanhanget är helt relevant, likaså att det var en man och ungefärlig ålder på honom. Nu kan ni återgå till era studier i pk:ism. Varsågoda och sitt.

• Jennie med ie

"Ung ljushårig man, troligtvis av svensk härkomst", så som förövare/misstänkta ofta beskrivs i svensk media... eller inte...

Natulcien skrev 2014-01-09 11:05:41 följande:
    Du säger det ja... och flera i tråden har efterkonstruerat att de minsann hade uttryckt även "blondhet" eller "ljushet", men...med all respekt...hittills har jag då inte sett någon faktiskt uttrycka sig så... Till polisen vid avgivande av signalement hade nog alla gjort det, men inte när man bara slänger ur sig något i förbifarten...

• Jennie med ie

Det handlar ju inte vilket som är värst... Var det så att killen försökte stjäla TS barn kan de flesta av oss inte göra något åt det, hur mycket vi än vet att han var normallång och mörk typ. Däremot känner nog många att de kan och vill påverka attityderna kring det som diskussionen kommit att handla om.

• Jennie med ie
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 13:38:38 följande:
    Jag har inget emot diskussionen i sig, ifrågasätta kan man alltid göra, men den är i fel tråd. Den här tråden handlar om ett eventuellt försök till att kidnappa ett barn, andra diskussioner kan man ha i andra trådar.
    Då är du också med på att det inte handlar om vad som är värst? Att det faktum att en del av olika skäl i störst utsträckning skapar diskussion inte innebär en sådan värdering?
  • Jennie med ie
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 14:28:19 följande:
    På det sättet att vissa hellre märker ord än talar om vad som har hänt, tycker jag att det kan vara värt att försöka få folk att tänka efter på vad som är värst. Tråden handlar inte om vad som är värst, nej, för tråden handlar inte om hur man beskriver personers identitet överhuvudtaget, utan om försök till kidnappning av barn.
    Frågan förblev obesvarad dock. Men så får det väl vara då.
  • Jennie med ie

I en polisrapport för att kunna gripa en misstänkt gärningsman? Yepp, där är utseendet (inte härkomst i sig) väldigt relevant. Har inte sett någon säga emot. Det är här i tråden på FL som relevansen är omdiskuterad. .

Gott svart kaffe skrev 2014-01-09 14:37:31 följande:
    Det kanske är relevant för att hitta gärningsmannen och för att varna andra kanske? En gärningsmans utseende är väl ändå viktigt att veta?

• Jennie med ie

Tjolöjt

Natulcien skrev 2014-01-09 15:07:52 följande:
    Jag förstår inte ens vad du skriver. Det är så rörigt. Men ditt privata meddelande i min inbox där du kallar mig "neger" och "kärring" var mer tydligt...

• Jennie med ie
    Vanilj L skrev 2014-01-09 20:00:15 följande:

För du kan ju inte mena att TS är rasist hon är ju gift med en invandrare själv.
    Jag säger inte att TS är det, men: Kan man inte vara rasist om man är gift med en invandrare?
  • Jennie med ie

Det är dessutom mycket mer okej att skapa en ny tråd med syfte att skriva ner enskild medlem än att tänja på OT-gränsen...

Natulcien skrev 2014-01-09 23:11:06 följande:
    Okej, vissa anser att jag har skrivit OT. Men jag har inte använt vidriga och elaka personangrepp som många har gjort här i tråden, men det upprör dig visst inte lika mycket..? Att skriva OT-inlägg är hemskt, tycker du, men att kalla någon "neger" och "rasist" som vissa har gjort i tråden är helt okej...? Sen "mal" jag ju inte ensam. Det är ju inlägg som ditt som håller diskussionen vid liv... snacka om att ditt inlägg är OT... Och tack, men nej tack. Om man formulerar en trådstart så som du gjorde: "Är det okej att använda ordet mörk i beskrivningen av en gärningsman" så kopplar man ju direkt till att det handlar om en vittnesutsaga, vilket naturligtvis bara kommer att ge dig "ja-svar". Jag hade nog själv svarat ja, om frågan formulerades så...

• Jennie med ie
    MalinEddie skrev 2014-01-10 17:16:56 följande:
    Jag reagerade på exakt samma sak som Natulcien när jag läste TS och jag hade säkert ställt liknande frågor. Tyvärr är det inte helt ovanligt att smygrasister "jobbar" på så sätt även om jag inte tror att det handlar om det här men ja, tanken poppade upp också i mitt huvud att det skulle kunna göra det när jag först läste. Detta betyder inte att jag inte förstår att det måste ha varit en hemsk upplevelse oavsett om mannen menade att verkligen stjäla barnet eller hade andra motiv. Det är givetvis inte rätt och riktigt någonstans och TS har polisanmält, bra så! Jag hoppas att hon får det stöd hon behöver och jag har uttryckt min sympati för henne även om jag med det inte ställer mig oförstående inför att vissa också reagerar på hennes ordval. Altt är inte svart/vitt. Däremot, vilket du verkar hålla med om, är det inte rätt att kalla någon vid sådana namn som Natulcien blev igår här och i sin privata inbox och det gjorde mig upprörd. Trådar blir ofta OT och visst kan jag förstå att TS känner att fokus hamnade fel men enkla frågor utvecklades till ren mobbning av en medlem. Jag fann det väldigt obehagligt och sympati kan jag känna åt mer än ett håll och jag finner det sorgligt att så många späde på det hela istället för att reagera oavsett vad tråden från början var menad att handla om.
    Avskyr CIO-metoder.
    Dessutom är det ju inte så att Natulcien snackade med sig själv, det krävs ju fler deltagare och i detta fallet "mothugg" för att saken ska drivas vidare. Om samma kritik och motargument fortsätter återkomma från "sida A" är det ju inte konstigt om åsikterna och försvaren fortsätter från "sida B"...
  • Jennie med ie

Jomen ungefär, N får massor av frågor, kommentarer och kritiska inlägg kring mörk-grejen.. N besvara och bemöter dem... Men är den enda sm ska stå till svars för att saken fortsätter avhandlas? Logiskt? Inte så mycket....

MalinEddie skrev 2014-01-17 22:48:31 följande:
    Det mesta är väl svar på andra inlägg som är OT?
    Avskyr CIO-metoder.

• Jennie med ie

Detsamma borde gälla för "andra sidan" då, utan alla inlägg mot N hade h*n inte haft det att bemöta och det hade rimligen också dött ut. Nog för att det finns de som svarar sig själv här men N verkar inte vara en av dem.

Ramborg Persdotter skrev 2014-01-17 23:20:01 följande:
    Då bör man avvika och tacka för sig. Inte svårare än så.... Alternativt starta egen ny tråd. Ogillar verkligen att själv behöva vara ot, men någon på forum måste reagera på detta.

Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!