• Tow2Mater

Försökte stjäla min bebis!!!

Natulcien skrev 2014-01-08 16:57:12 följande:
    Och varför är det viktigt vilket land han kom ifrån? Du kunde ha skrivit "...en man.." bara..?

Kanske eftersom han inte verkade kunna prata svenska; "...tecknar han med handen"..?
  • Tow2Mater
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:40:55 följande:
    Ja...men behövs ordet 'mörk' då...om man även har med att han "tecknar med handen"?
    Det kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska, och inte bara ren efterblivenhet.
  • Tow2Mater
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:50:37 följande:
    Så alla "mörka" har bristande kunskaper i svenska?? Förvånad
    Det har jag inte påstått.
  • Tow2Mater
    Natulcien skrev 2014-01-08 18:53:19 följande:
    Hur ska jag då tolka att just ordet 'mörk' "kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska, och inte bara ren efterblivenhet."

Du ska tolka det som att en mörk person med detta beteende kan statistikt sett i större grad vara en invandre med språkproblem än om det är en vit person med samma beteende. Ar det en vit person kan det ju handla om samma problem, men statistikt sett i mindre utsträcking. Ar det en vit person kan man kanske anta efterblivenhet i större utsträckning än språkproblem, fast efterblivenhet naturligtvis kan finnas även hos mörka personer. En del kan naturligtvis ha båda, men statistikt sett är nog den risken ganska låg. Blev det klarare?
  • Tow2Mater
    TelmaGudbjorns skrev 2014-01-08 19:34:32 följande:
    Min bebis kommer ifrån centralasien, hans pappa är muslim och har bott i Sverige sedan han var 14, så han pratar Svenska och är svensk medborgare till skillnad från mig som är Isländsk medborgare. Vill ni ha mera info så säg till. Ni är fan rasister allihop som ska haka er upp på sånt, vi är alla människor och inget annat!
    For oss "invandrare" och etniskt mutlikulturella familjer verkar det ofta vara naturligt att hänvisa till just etnicitet, hudfärg, etc, medan det for många infodda vita svenskar i Sverige verkar vara en mycket tabubelagd sak att ens reflektera over, än mindre nämna. Undrar varfor.
  • Tow2Mater

Samme man som 2010 forsokte stjäla en i Borlänge? : "Mamman beskriver mannen som mörkhyad, i 35 till 40-års åldern och klädd i jeans och en svart eller mörk jacka."

• Tow2Mater
    Vanilj L skrev 2014-01-09 19:47:45 följande:
    Jag fattar inte mig på en del folk. Här beskriver TS en väldigt läskig grej att någon försöker rycka till sig vagnen med bebis i det måste ha varit väl chockande för TS, övrigt en polissak.
    Det ända natulcien snackar och tjatar om varför TS uttrycker mörk i texten. Vad spelar det för roll? han var väl antagligen mörk. Blir det polissak så måste hon ju säga just att han var mörk eftersom att han var det.
    Det läskiga är ju att ni diskuterar detta istället för den faktiska händelsen.
    Fast ska vi vara noga, var det forst i #55 det framkom TS hade en bebis i vagnen. Innan var det bara "var ute och gick med min vagn", "pillade i vagnen", etc. Konstigt folk finns det ju overallt. ;)
  • Tow2Mater
    Neomi skrev 2014-01-09 20:14:29 följande:

Fast om vi ska vara noga står de. ( försökte stjäla min bäbis!!!) i rubriken
    Ah. Missade det i allt prat om vagnen.
  • Tow2Mater
    EnAnonumius skrev 2014-01-14 00:00:03 följande:
    Det är rätt så otrevligt att sitta och anklaga folk, snyggt förpackad i en fråga, och utgå från att den personen menade "alla" fast h*n aldrig yttrade det som du gjorde i inlägg #44.

Man upphör aldrig att förvånas över den bristande läsförmåga som så ofta ges uttryck för här på FL.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!