• Nöjd man

Hur orkar man samarbeta med någon som vägrar allting?

Inte någon lätt sits TS. Om du inte vill driva det via familjerätt och slutligen TR så är det upp till dig vad du är beredd att göra. Ditt ex kommer du svårligen kunna ändra på. Enda vägen skulle vara via hans familj om du har bra kontakt med dem. 

Annars är det att göra prioriteringar i ditt liv. Vad är viktigast och sedan näst viktigast och så vidare. Du kommer inte att kunna uppfylla mer än några av de viktiga bitarna i ditt liv men då gör du det som är de viktigaste åtminstone. 

• Nöjd man
    alltidhemlig skrev 2014-01-09 09:05:24 följande:

Det är fullt möjligt men då är risken att han blir arg även på dem. Den sitsen vill jag inte sätta dem i.
    De är för barnets bästa att försöka få alla inblandade att livet kring barnet fungerar. Om det blir någon vuxen som kommer i kläm är underordnat. Ska självklart inte drivas in absurdum men se till ditt barns bästa.

Sen är det inte fel att andra vuxna runt barn hjälper föräldrarna när det är svårt för dem att få det att fungera. Min mamma hämtar min 7-åring från skolan varje fredag för jag hinner inte.

Tänk långsiktigt så att du redan nu tar konflikter som gör att det kan fungera smidigt i de långa loppet.
  • Nöjd man
    alltidhemlig skrev 2014-01-09 09:26:52 följande:

Nej, men jag tycker inte att det är rätt att sätta hans släktingar i en sits som de inte har valt själva.
    Kan förstå det. Ditt ex verkar vara en riktig tjurskalle som du skriver. Tor inte du kommer att få bättre om du anpassar dig efter honom hela tiden. Bestäm vad som är viktigt för ditt barn och vad som är genomförbart för dig och lägg upp det utifrån det. Om ditt ex sen inte följer eran överenskommelse så får du ta det vidare till domstol.

Kan ni inte nå en överenskommelse så får du agera efter barnets bästa från fall till fall. 
  • Nöjd man
    alltidhemlig skrev 2014-01-09 10:14:39 följande:

Släkten får ju säkert träffa barnet ändå men då på dagar som pappan tycker passar bättre. (Gissningsvis för att han inte vill visa samarbetsvilja gentemot mig utan vill diktera villkoren så det passar honom så bra som möjligt.)

Hur jag än gör så blir det fel för någon.

Så är det när den ena parten beter sig som ditt ex. Du ska prioritera ditt barn och dig.
    De som hände utöver det kan du inte ta ansvar för.
  • Nöjd man
    alltidhemlig skrev 2014-01-09 11:09:53 följande:

Och när jag gör det så prioriterar jag bort mig själv. Kul sits.
    Skrev att du ska prioritera ditt barn OCH DIG...Solig
  • Nöjd man
    alltidhemlig skrev 2014-01-09 15:33:10 följande:
    Grundplanen är varannan vecka med byte på söndagar. Det är liksom utgångspunkten. (Och när vi har haft det så har jag varit väldigt nöjd och jag upplever även att barnet funkar bra med det upplägget.)
    Om det inte går att komma överens om annat så tycker jag att det är den fördelning som ska gälla. Om ditt ex inte kan ha ert barn på de helger som är hans så kan barnet antingen vara hos dig eller att han får ta hjälp av sin familj.

Vad är det som hindrar detta ?
  • Nöjd man
    alltidhemlig skrev 2014-01-10 09:53:49 följande:

Att han vägrar ta hjälp med barnpassning?!
    Men då kan väl du ta de helgerna och sen söka ersättning för att du har fler dagar.

Annars tycker jag att du inte ska ta att han vägrar. De är upplever jag bara är för att få fördelningen som han vill.

Tycker att du anmäler er till familjerätt och sen om han kommer eller inte är upp till honom. Kommer han inte så lär de inte vara till hans fördel om det krisar sig mer i framtiden. Du få i alla fall möjlighet att prata med någon som är van att hantera frågor/problem som du/ni har.
  • Nöjd man
    alltidhemlig skrev 2014-01-10 10:26:39 följande:

Det känner jag inte att jag vill. Jag vill ha varannan helg till att jobba, fokusera på studier, tävla med hästen, umgås med kompisar osv.

Som det känns nu blir det alternativ två. Då får barnet åtminstone kontinuitet med båda förskolorna.

Det är du som bestämmer hur DU vill agera.

Vi har bara försökt hjälpa dig att se olika möjligheter så att du inte låser dig i något som inte behöver vara så.
    Hoppas att du och ditt barn får det bra och att livet ger er möjligheter att må bra, känna er älskade samt att kunna skratta och ha roligt  Solig
Svar på tråden Hur orkar man samarbeta med någon som vägrar allting?