• alltidhemlig

Hur orkar man samarbeta med någon som vägrar allting?

Mitt barns pappa har sedan början av december ett jobb där han bara får jobba helger. (Natten till lördag samt dag söndag.) Därför tycker han att jag ska ha barnet alla helger trots att även jag har ett jobb som innehåller helgarbete. Jag kan dock jobba även vardagar men iom OB-tillägg så är lönen bättre på helgerna samt att det gör det möjligt för mig att få fler arbetstimmar. Dessutom studerar jag och behöver lägga så mycket tid som möjligt på det.

Grundtanken sedan separationen har varit 50-50 men då pappan och jag sedan dess bor i olika kommuner har kravet för det varit dubbla förskoleplatser. Det gick igenom i höstas och barnet går på två förskolor, något som funkat mycket bra. (Jag vill egentligen bara ha barnet på en förskola men då är det omöjligt med 50-50 så av två mindre bra ting ...)
    Hela tiden från separationen tills beviljandet av två förskolor så har jag haft barnet den absolut största delen av tiden då första förskoleplaceringen var i min kommun. Jag önskade då att han skulle ha barnet så ofta som möjligt men han vägrade ha barnet två helger i rad för då fick han ju ingen fritid. (Att jag då fick vara utan så kallad fritid var tydligen irrelevant.) Värt att notera att jag hade barnet 12 helger när han hade barnet fyra. Alltså kan det inte ha varit särskilt betungande för hans del.

I november var det 50-50 och barnet ifråga fungerade bra på båda förskolorna och det kändes väldigt bra för min del.

I december gick jag med på att ha alla helger samt mina vanliga veckodagar och det sas då att om helgjobbet fortsatte så skulle han komma på en annan lösning. Det har bevisligen inte skett utan nu har jag fått följande förslag för januari och februari:
    -Han har barnet mån-fre varje vecka och jag fre-mån.
    -Vi kör varannan vecka men mina veckor blir lör vecka A-mån vecka C. (Hoppas att det går fram vad jag menar med "veckonamnen".)

Alternativ 1 innebär att barnet inte kommer gå på förskolan i min kommun på nästan två månader, minst. Jag utgår från att det inte är till barnets bästa.

Båda alternativen innebär dessutom att jag aldrig kommer kunna jobba helger. Eller sitta inne en hel dag och plugga. Eller tävla och träna med hästen. Eller för den delen leva mitt eget liv. (Hoppas det inte låter som att jag inte vill ta ansvar för mitt barn. Tro mig, det vill jag! Men jag vill också ha tid att komma ifatt med resten av livet.)
    Jag frågade vad som sker om jag vägrar något annat än 50-50. Då är hans enda svar att då kommer han inte kunna jobba och han kommer inte kunna betala tillbaka sin skuld (ca 30 000 kronor) till mig. (Något han iofs inte gjort hittills iaf, men ändå.) Han har för övrigt betydligt bättre möjligheter till hjälp med barnpassning än vad jag har. (Han har syster, mamma, mormor och flickvän i samma kommun.) Men nej, han bara vägrar.

Flera saker, som jag inte tar upp här, visar på att jag försöker samarbeta och visa välvilja men utan resultat. Jag får absolut ingenting tillbaka. Det gör såklart att jag tröttnat på att visa samarbetsvilja gentemot honom.
    Jag vill ha 50-50 och det har jag alltid varit väldigt tydlig med men hur långt ska jag behöva anpassa mig själv?

• Svar på tråden Hur orkar man samarbeta med någon som vägrar allting?
  • Queenie70

Man kan inte tvinga någon att ta ansvar för sina barn.

Vad skulle du gjort om han dött och du blev helt ensam? Hade "ditt" liv upphört då?

Eftersom han vägrar ta sitt ansvar, så är det så att du får anpassa ditt liv helt enkelt. Det kanske innebär att du får ge upp ditt helgjobb, minska ned på din hobby etc.

Du kan iof också vägra att ha barnen, ingen kan tvinga dig heller, men då skulle barnen behöva placeras.

Tyvärr är det så det ser ut...

• alltidhemlig

Om jag blev helt ensam hade jag till att börja med fått barnbidrag och dottern hade fått barnpension, eller vad det heter. Det hade gett ett lite annat utrymme för att betala barnvakt vid särskilda tillfällen.

Jag försöker minska ner på min hobby men tro mig, hästar säljer inte sig själva. Och sluta jobba är rätt dumt eftersom enbart studiemedel inte räcker som inkomst.

Frågan är alltså mest hur jag kan få honom att inse att han måste lösa saker. Ska det krävas TR-dom på varannan vecka-boende? (Med resultatet att han inte kommer jobba och han inte betalar på skulden till mig.)

Jag kan uppenbarligen lösa saker de gånger jag måste jobba. Kan jag fixa barnvakt så kan jag inte för mitt liv förstå varför han inte kan.

• Queenie70
    alltidhemlig skrev 2014-01-08 14:33:33 följande:

Om jag blev helt ensam hade jag till att börja med fått barnbidrag och dottern hade fått barnpension, eller vad det heter. Det hade gett ett lite annat utrymme för att betala barnvakt vid särskilda tillfällen.

Jag försöker minska ner på min hobby men tro mig, hästar säljer inte sig själva. Och sluta jobba är rätt dumt eftersom enbart studiemedel inte räcker som inkomst.

Frågan är alltså mest hur jag kan få honom att inse att han måste lösa saker. Ska det krävas TR-dom på varannan vecka-boende? (Med resultatet att han inte kommer jobba och han inte betalar på skulden till mig.)

Jag kan uppenbarligen lösa saker de gånger jag måste jobba. Kan jag fixa barnvakt så kan jag inte för mitt liv förstå varför han inte kan.

Fast om barnet bor huvudsakligen hos dig så får du ändå barnbidrag och underhållsbidrag, på ungefär samma summa som du skulle fått om barnet fått barnpension. Du kan hursomhelst aldrig få en TR dom på varannan veckas boende mot hans vilja. Finns ingen instans som kan tvinga en förälder att ha barnet mer än de önskar.
  • Anonym (Wildrat)

Hästen får du nog ge upp ett tag tills barnet är större. Tyvärr men så är den bistra sanningen (då kanske du har råd att jobba lite mindre också). Pluggandet får du nog ta på kvällar som de flesta andra småbarnsföräldrar. Den bistra sanningen är att du kan inte både ha kakan och äta den. Vill du ha en relation med ditt barn får den komma först, försörjning sedan och allt annat när det finns tid för det. Oavsett vad pappan gör. Hans liv kan du inte påverka...

• AstaMärta

Om det nu är så att man inte kan tvinga någon att ta mer ansvar och ha sitt barn mer än man vill, då borde inte pappan kunna tvunga TS att ha barnet på helgerna. Jag hade nog fortsatt fösökt få igenom varannan vecka, hur stor är risken att han blir av med jobbet - kommer han inte försöka skaffa barnvakt istället?

• Queenie70
    AstaMärta skrev 2014-01-08 14:55:31 följande:
    Om det nu är så att man inte kan tvinga någon att ta mer ansvar och ha sitt barn mer än man vill, då borde inte pappan kunna tvunga TS att ha barnet på helgerna. Jag hade nog fortsatt fösökt få igenom varannan vecka, hur stor är risken att han blir av med jobbet - kommer han inte försöka skaffa barnvakt istället?
    Nej, ingen kan tvingas ta hand om sitt barn. Om båda föräldrarna vägrar får sociatjänsten träda in.
  • alltidhemlig
    Queenie70 skrev 2014-01-08 14:36:37 följande:
    Fast om barnet bor huvudsakligen hos dig så får du ändå barnbidrag och underhållsbidrag, på ungefär samma summa som du skulle fått om barnet fått barnpension. Du kan hursomhelst aldrig få en TR dom på varannan veckas boende mot hans vilja. Finns ingen instans som kan tvinga en förälder att ha barnet mer än de önskar.

Om jag drar det vidare till TR, ja. Och gör jag det kommer jag aldrig få tillbaka de drygt 30 000 kronorna han är skyldig mig. Så nej, inte ett alternativ i dagsläget.

Nej, men han vill ju ha barnet 50-50 men han vill att dagarna ska fördelas exakt enligt hans önskemål. Det är problemet. (I alternativ 1 är det ju dessutom han som har barnet en dag extra per vecka.)

• alltidhemlig
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-01-08 14:40:11 följande:
    Hästen får du nog ge upp ett tag tills barnet är större. Tyvärr men så är den bistra sanningen (då kanske du har råd att jobba lite mindre också). Pluggandet får du nog ta på kvällar som de flesta andra småbarnsföräldrar. Den bistra sanningen är att du kan inte både ha kakan och äta den. Vill du ha en relation med ditt barn får den komma först, försörjning sedan och allt annat när det finns tid för det. Oavsett vad pappan gör. Hans liv kan du inte påverka...

Hästen betalar inte jag så det är ett icke-problem. Och som jag har skrivit, hästen är till salu men det vimlar inte av hästköpare, särskilt inte såhär års.

Plugga på kvällar är jättesvårt när föreläsningarna ligger på dagtid.

• alltidhemlig
    AstaMärta skrev 2014-01-08 14:55:31 följande:

Han är timanställd så han kommer givetvis bli av med de timmarna. Det är ett faktum. (Han har inget problem med att strunta i att betala tillbaka pengar till mig så det rör honom inte i ryggen.)
  • Nöjd man

Inte någon lätt sits TS. Om du inte vill driva det via familjerätt och slutligen TR så är det upp till dig vad du är beredd att göra. Ditt ex kommer du svårligen kunna ändra på. Enda vägen skulle vara via hans familj om du har bra kontakt med dem. 

Annars är det att göra prioriteringar i ditt liv. Vad är viktigast och sedan näst viktigast och så vidare. Du kommer inte att kunna uppfylla mer än några av de viktiga bitarna i ditt liv men då gör du det som är de viktigaste åtminstone. 

Svar på tråden Hur orkar man samarbeta med någon som vägrar allting?