• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • H1ssa
    whatever1986 skrev 2014-01-20 19:41:06 följande:
    Ok det gick snabbt. Vilket land är din partner från?
    Vi har sökt från USA. Jag har fått en uppfattning om att det går mycket snabbare att söka från USA än andra länder, men det kanske bara är inbillning. Har läst om en person från USA som fick sitt uppehållstillstånd beviljat av migrationsverket i princip under intervjun. Tycker det är sällan man hör om personer som väntat längre än en månad efter intervjun på ambassaden när det handlar om USA...
  • whatever1986

Nej USA verkar ha förtur inom det har jag märkt också. Taskigt att det ska vara så men det är ju bra för er

• Anonym (heja)

Håller tummarna för er att ansökningen går fort! Och jag beundrar ditt tålamod med att besvara den anonyma använder som envisas med att säga att din man utnyttjar dig för UT. Sverigedemokrater har vi fått nog av ute i samhället, här på Familjeliv borde vi vara besparade från dom.

• vic2014

hejsan
    jag ansökte om UT åt min fru från Thailand. vi är inne på sjunde månad, utan handläggare.
    skicka iväg mail till MIG fick till svar att har tålamod och vänta upp ca 10månad som gäller alla ärende.
    det drabba alla som har sökt före och efter den nya väntetider uppsatt på webben. 

• Karibusana

Hej! Jag har läst i den här tråden eftersom min pojkvän är från Tanzania och jag också hade känslan av att det skulle vara svårare när han kommer från Afrika. För oss tog det 17 dagar från det att vi skickade in ansökan till att beslut fattades. Fick beskedet i måndags! Jag inser att vi antagligen hade väldigt mycket tur men vill ge er andra lite hopp om att det inte behöver va svårare och ta längre tid bara för att er partner är från ett afrikanskt land. Jag hoppas verkligen att ni får ett positivt besked snart!

• Karibusana

Kan tillägga att han i somras blev nekad turistvisum. De råd jag kan ge till någon som går och funderar på att ansöka är att verkligen se till att berätta så detaljerat som möjligt i ansökan och se till att alla dokument som efterfrågas bifogas. Och man bör ta med så mycket "bevis" som möjligt till intervjun. Min pojkvän hade med foton, kopior på mina flygbiljetter och visum, samt kopior av biljetter för resor vi gjort tillsammans inom Tanzania. Beslutet fattades bara timmar efter hans intervju så uppenbarligen räckte detta.

• whatever1986
    Karibusana skrev 2014-01-29 09:27:21 följande:
    Kan tillägga att han i somras blev nekad turistvisum. De råd jag kan ge till någon som går och funderar på att ansöka är att verkligen se till att berätta så detaljerat som möjligt i ansökan och se till att alla dokument som efterfrågas bifogas. Och man bör ta med så mycket "bevis" som möjligt till intervjun. Min pojkvän hade med foton, kopior på mina flygbiljetter och visum, samt kopior av biljetter för resor vi gjort tillsammans inom Tanzania. Beslutet fattades bara timmar efter hans intervju så uppenbarligen räckte detta.
    Kul att se att det går fort för en del, även om det är orättvist att beslut inte fattas i turordning. Min man sökte turistvisum tre gånger i våras, vi skrev väldigt detaljerat i ansökan och bifogade alla dokument. Min man hade med foton, dock inte kopia på mina flygbiljetter, och vårt äktenskapscertifikat. Jag hoppas att det kommer gå fortare för oss, men känns inte som att man vågar hoppas för mycket.
  • whatever1986

Fick veta idag att vårt ärende ligger i Sundsvall är det någon som har erfarenhet från väntetiderna där? Om de är snabbare eller långsammare eller så? Vi har ingen handläggare än men de sa på kundservice att ärendet ligger i Sundsvall.

• Smilla75
    whatever1986 skrev 2014-01-29 12:22:04 följande:
    Fick veta idag att vårt ärende ligger i Sundsvall är det någon som har erfarenhet från väntetiderna där? Om de är snabbare eller långsammare eller så? Vi har ingen handläggare än men de sa på kundservice att ärendet ligger i Sundsvall.

Låter bra. Bättre än Solna/Norrköping.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid