Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Vi har nyligen ansökt, december 2013. Fick beslut förra veckan. Total handläggningstid inkl. jul och nyår 34 dagar från det att han skickade in ansökan till det att vi fick beslut.
Vi har nyligen ansökt, december 2013. Fick beslut förra veckan. Total handläggningstid inkl. jul och nyår 34 dagar från det att han skickade in ansökan till det att vi fick beslut.
Jag har följt den här tråden sen vi sökte uppehållstillstånd för min sambo (december -13). Vi fick svar redan tidigt i januari -14, efter mindre än två månaders väntetid, på den tiden då man kunde ha tur och få en snabb handläggning utan förtur.
I december kommer vi behöva ansöka om förlängning och undrar om någon har erfarenhet av det? Jag har förstått det som att man då sitter i en omvänd situation, där man om man lämnar Sverige nekas inträde igen. Min sambo kommer från ett land utanför EU, så det går inte att hålla sig "under radarn" genom att hålla sig inom EU. Detta känns extra oroligt då han har sjuka släktingar i sitt hemland, så det kan ju uppkomma en situation där han måste åka hem.
Kan man få förtur vid förlängning?
står det inte på Migrationsverkets sida att man får stanna i Sverige i väntan på beslut om förlängningen?
inget som du ska oroa dig över i alla fall
Asså jag läste på facebook en tje har tydligen fått UT sen så fick hon detta meddelange gällande tillverkningen av kortet asså vad jag vet så tar det efter postivt beslut 3 veckor cirka innan Kortet landar på ambassaden men det denna tjej säger så förstod jag att det blir inte mindre än 3 månader vet inte men vad säger ni??
The residence permit card will be produced at the time the decision is made, but no earlier than three months before the residence permit becomes valid.
We cannot speed up the production or delivery of the card.