• Anonym (va??)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-02-15 22:47:31 följande:
    vad heter det forumet/tråden? min kille är från usa och hade sin intervju förra måndagen :)
    Har du fått besked än eller hatar du fortfarande att vänta?! Hoppas du har hört något!
  • Anonym (va??)
    Citatet skrev 2015-02-27 18:31:27 följande:

Hej Alla,

Jag har följt den här tråden ett tag nu, och känner att jag också vill dela med mig av mina tankar. Jag försöker INTE provocera någon med det jag nu säger.

Först lite data från mig och min fru.

Webbansökan i mars 2014, intervju på ambassaden i Kiev i maj 2014.

Alltså har vi snart väntat ett år.

Med all respekt, snälla snälla får jag be alla att ha tålamod, och inte ringa och eposta upprepade gånger till handläggarna på de olika enheterna. Dom kan ju uppenbarligen inte svara på var vi befinner oss i kön. Med tanke på att stackars Migrationsverket ska hantera runt 90 000 ärenden under 2015 och en del av dessa är just våra familjeärenden så kan jag förstå att dom har mycket att göra. Dom arbetar på regeringens uppdrag, och endast med sina tilldelade resurser.
     Om alla vi som väntar ringer och epostar upprepade gånger så ökar det bara på dessa oändliga, kraftnedbrytande handläggningstider.
    Så, även om jag vet hur svårt det är (eftersom jag själv upplever detta med min fru), försök att ha tålamod. Planera och förbered istället redan nu sådant som ni faktiskt kan göra. T.ex. undersök hur det går till att skaffa ID-kort, bank-konto, kreditkort.... Kolla hur man folkbokför sin partner, hur man skaffar ett svenskt körkort, hur det går till att anmäla sig till svenskastudier. Spara pengar till flygbiljett, och de kostnader som kommer när flytten hit är ett faktum.
    Var kreativa, planera, känn förväntan och se fram emot glädjen som faktiskt kommer den dag det positiva beskedet kommer. Plötsligt Händer Det!

Och grattis till dig! Bra tålamod där!
  • Anonym (va??)

Har väntat mer än en månad på beslut efter intervju nu. Ingenting. Alltså detta är skit. Är snart förbi 7 månaders väntetid.

• Anonym (va??)
    Anonym (Anonyma) skrev 2015-03-04 13:51:42 följande:
    Fyfan för oss som fortfarande avvaktar intervjutid är detta en reality check! Att det ska behöva ta så långt tid!!!!! Ja eller nej liksom. Vilken enhet har ert ärende? Och vilket land? Frågade personen innan också, alltid bra att dela info om ni vill då vissa har samma enhet och inklusive samma land som man ansöker ifrån. Hoppas något händer snart!!!!
    Alltid bra att dela info, ja. Ändå ser det inte ut som om du delar med dig så mycket anonyma?!
  • Anonym (va??)
    Anonym (Anonyma) skrev 2015-03-04 14:25:31 följande:
    Man ska väl dela med sig relevant info inte onödiga kommentarer, som dina! Jag ansökte en månad sedan, 2 februari om du nu är så nyfiken, som jag skrev långt tillbaka. Är ändå på tråden för att se utveckling och vad som lär vänta mig och min flickvän. är det de du vill veta herr/fru anonym 2? Så vitt jag vet är du lika anonym!
    Jag hänvisar dig till funktionen "visa endast" där du hittar du samtlig info. Jag delar gärna med mig och hjälper andra om jag kan.
  • Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-04 19:54:28 följande:

Heeej ! Asså de har varit kaos. min sambo gjorde ju sin intervju den 11 februari, ringde några dagar efter åt å fick nummret till våran handläggare, han sa att vi hade fått problem att d fanns en kille som hade liknade identidet som min sambo och att dom va tvungna att skicka papper till grekland å göra nån jäkla reserch så att det inne va samma person (den andra killen va nämligen spärrad att komma in i landet) Min handläggare sa att har vi TUR så får vi svar till hösten å sen kan fatta ett beslut.

MEN som tuuur va så ringde min handläggare mig idag å sa att vi hade fått svar från grekland !!  och att allt va lungt ! ( vilket vi visste såklart ) så nu sa han till oss att nu ska han börja handlägga ärendet igen å sätta ett beslut !! :D

det va jäkligt tur att han ringde idag asså, för hade planerat att flytta ner till grekland  igen å vänta där så länge.
     har redan sakt till min chef att ja bara ska jobba till den sista april å tänkt hyra ut lägenheten haha jaja de löser sig :D
    är bara glad att de gick så fort !! hoppas beslutet kommer snart !!!

Vilken soppa! Vilken mardröm det måste ha varit! Jag tyckte det var konstigt eftersom ni borde ha fått beslut. Nu kommer det nog gå ganska snabbt för er. Hoppas det! Varför skulle det dröja till hösten- för att det var problem??

Ni måste väl inte vänta till hösten nu? Vilken enhet ligger ni? Kanske man ska ringa själv och se vad som står på?
  • Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-04 20:26:04 följande:

Aaa asså de va förjävligt han sa att de skulle dröja till hösten efter som att grekland inte så snabba med pappers arbeten.  Jag har faktist ingen aning vilken enhet vi ligger i har aldrig frågat. pratar ja med min handläggare på telefon igen ska ja fråga.

Jag har ringt i allafal en gång i månaden sen i Juli till migrationsverket å tjötat.

Hur länge har du väntat ?? vilket land kommer din sambo från ?

Min man kommer från Australien och vi ansökte i mitten av Aug. Ambassaden "glömde" skicka in våra svar efter intervjun så vi blev registrerade sent efter intervjun.

Jag har aldrig haft eller fått prata med en handläggare på migv så då är dom nog i full gång att handlägga ditt ärende. Snart får du besked kanske!
  • Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-04 20:41:47 följande:

så han har varit på intervju ??

ring imorgon till migrationsverket å fråga om du kan få nummret till eran handläggare.

Ni borde ju ha fått en eftersom att han har varit på intervju tycker man !

Han var på intervju för mer än en månad sen. Men nej, dom lämnar inte ut något om teamleader, chef eller handläggare. Ringde senast idag och vi har inte någon handläggare än. Jag tror det går snabbt när man får en.... han vet säkert när du kommer få besked men ville inte säga något.
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-05 01:40:17 följande:
    Hej! Hur går det för Er? Har också Växjö enheten dock sökte vi 13 okt (2 mån efter er) men inte hört något än, inte ens för att boka intervju.

Har ni hört nåt efter intervjun?

P.s du kansle redan har uppdaterat och jag har missat det.
    Nej jag har inte hört något. Ringer flera gånger i veckan men får alltid samma svar om 14 mån. Ställer kluriga frågor men ingen respons. Enheten framstår som VÄLDIGT stängd när det gäller info.

Och det är inte ofta jag ser beslut fattade av Växjö, jag börjar mistänka att det är mest andra enheter som plockar upp våra ansökningar och fattar beslut. Men när jag sökte var det mest jag som låg i växjö, nu ser det ut som om det är många. En hel kull fick växjö som enhet. Jag vet ingen med datumet innan mig som har V, ändå händer ingenting.

Jag inte vi kan förvänta oss ett svar innan påsk. Och hela processen börjar närma sig 8 månader för en hel del. Allt står still.

Mycket frustrerande.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid