• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

jessib skrev 2015-03-02 17:50:54 följande:

Hej Ella!

Vi sökte (som jag sagt) 3 september och fick mailet efter 5,5 månad. Var superfrustrerande att vänta på det där sabla mailet, jag loggade in massa gånger varje dag (mailet kommer bara till killen om du inte behöver komplettera btw). Dagen innan mailet kom gav Mig samma standardsvar som alltid. Jag försökte ringa så lite som möjligt eftersom jag bara blev ledsen, man frågar en totalt annan fråga och de svarar "14 månader är väntetiden". Senaste personen jag pratade med visste inte ens vad E3-systemet var...

Hej Jessib, kul att höra från dig :) jag har hört flera som får intervjumailet efter 5 månader och nånting, man hoppas på liknande väntetid, dock kommer väntetiden för svar också! Ugh... Vi går in i 5e mån den 14 mars, vet att jag inte borde men räknar med något runt 1 april veckan typ. Jaha, ja när jag har ringt har samtliga sagt att komplettering inte behövs. Aha då kanske mailet bara kommer till min kille... Jag skulle gärna också vilja få den för att bli glad hehe. När är er intervju? Dvs vilket datum? Eller hur! Därför ska jag inte ringa mer, för de hänvisar till 14 månader bara... Hehe ja där ser man de vet inte ens deras egna system. Berätta gärna här eller på privat brev om intervjun (om din partner nu har gjort den). All lycka till!!! Tack för att du delar med dig, uppskattas!
  • Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-02 22:42:35 följande:

Hej! :)

Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.

När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.

Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.

Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!

Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!

Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.

Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt

Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?

Fan vilken otur att behöva vänta så länge och att de glömde så mycket papper som tillhör, man är trots allt så beroende att de sköter sin del.. Då man tar det för givet. Hört andra som blir testade så, dvs att säga muntligt vad man skrev i stort sett. De vill väl utifrån det avgöra hur mycket som stämmer utifrån den skrivna ansökan. Vilken delstat hade han intervjun i?

Herregud, så många före! Segisar...

Vi väntar fortf på intervjutid, nösta vecka går vi in på månad 5... Växjö enheten. Men vi åker tillbaka till NY nästa sön och väntar ut allt där. Hoppas de sköter det bra, inga förseningar och så när intervjun väl sker.

Så nu avvaktar ni bara på beslut? Hör av dig när beslutet kommer! Om det gick bra borde din partner bara få ett JA på en gång önskar man. Varför vönta 2 månader liksom... Slöseri med tid! ???? Blir galen!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-03 10:44:45 följande:

Vilken enhet har din fru ?

Sivaji skrev 2015-03-03 10:32:57 följande:

Hej,

Jag ringde min frus enhet för att titta om det har hänt någon förändring i hennes visum. Fick svar från kvinnan i kundservice att hon har en handläggare numera. Vet ej vad detta innebär? Min fru har inte varit intervju heller, vi ansökte 141103. Kan någon berätta vad detta innebär att hon har fått en handläggare?

Tacksam för svar!

Hej, du menar att ni sökte in 3 november 2014? Så jag inte missförstår. Vilket land ansöker ni ifrån? Om du har fått en handläggare så skulle jag be direkt # till hen, tala mer specifikt med handläggaren. Oftast får många ingen handläggare förrän efter intervjutiden men hört att det kan bero på landet som ansökaren är ifrån. Men be om nr till handläggaren isåf, ni har fått handläggare ganska snabbt så utnyttja det.

Lycka till!
  • Ellaa
    Sivaji skrev 2015-03-03 15:16:08 följande:

Hej,

Tack för feedbacken!

Vad jag förstod av det jag läst här senaste månaderna samt andra forum så är det som du säger, att man får en handläggare efter intervjun. Men kvinnan i kundtjänst sa att det var vår handläggare så är lite förvirrad. Jag tog handläggarens nummer, ska ringa henne imorgon.

Vet dock ej vad detta innebär i själva processen. Hoppas inte kvinnan i kundtjänst har gett mig fel svar bara =\

Alltid :) kan det vara pga landet din fru är ifrån därför krävs en handläggare innan intervjutiden? Om du vill dela med dig, skulle förklara saken lite. absolut ring på imorgon och tala med hen, passa på fråga varför vissa får handläggare innan intervjun och vissa inte (skulle vara intressant att veta). Hoppas vad de sa stämmer! Håller tummarna!
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-03-03 19:16:26 följande:

Hej, jag ansökade tillstånd som anknytnings ansökan april 2013 och jag fick avslag Juli 2014,

Just nu jag har ansökt igen via webben och vänta på intervju nästan 2 månader,

Är finns nån här som mig har eller hade samma situation? Är man ansöka på andra gånger, beslut kommer snabbare eller inte ? På andra ansökan hur lång tid man måste vänta på intervju och beslut ?

Tack för svar

Hej, tråkigt att ni fick avslag :( vad var anledningen om du vill dela med dig? Är du svensk medborgare? Har läst att vissa som är i Sverige men inte är svenska medb. också kan ansöka om anknytning osv. Men då måste man kunna försörja de. När du säger anknytning menar du som fru/man eller familj? För jag vet att med sambo så är chansen ganska små med avslag medans annan familjeanknytning är svårare.

Som någon skrev väntetiden är lika lång :(

hoppas ni har mer tur denna gång!
  • Ellaa
    Sivaji skrev 2015-03-03 15:24:07 följande:
    Hon ansöker från Sri Lanka.

All dokument som skickas in är från myndigheter.
    Har inte sett någon här eller på andra forum som fått tid för intervju som ansökte efter den förlängda väntetiden på 14 månader.

Jag återkommer med uppdateringar så fort jag vet mer. 
    Hej!

Som du säger, ingen verkar ha väntat i mer än 13 mån. Men man undrar vad tar sådan tid? Även om papprena är myndigetspapper så sker andra omständigheter med konsulat, just den diplomatiska och byråkratiska biten tyvärr med 'utvecklingsländer' (för brist på bättre ordval). Undra om det kan vara därför ni har fått en handläggare redan?

Hoppas på positiv uppdatering :)
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-03-03 20:59:29 följande:

Tack Ellaa

Jag kan säga att jag är i hemlandet och min sambo är svensk medborgare och har fast jobb,

Men jag fick avslag på grund av min identitet som jag bytat födelse år på den tiden som jag va asyl sökande i Sverige ,

På den här gånger jag ansökat på riktigt identitet och skickat alla styrka bevis som identifiera mig.

Min fråga är är migrationsverket ska utreda alla min ansökan från början eller bara utreda mina dokumentet som jag har lämnat in den här gånger.

Tack för informationen om ni har.

Hej! Jaha ok jag förstår anledningen till avslaget. Jag vet inte hur mycket det påverkar en ny ansökan. Om jag var du skulle jag be din sambo ringa de (även om det är svårt att nå fram) och fråga de om det påverkar? Även om ett nytt beslut borde tas och inte påverkas av det som hände tidigare. Ibland kan de neka om de finner misstanke om liknande händelser men då ska de också yrka varför man får avslag. Men ring och fråga, säg till de att det finns bevis som styrker på din riktiga identitet. Om det kanske är något som du kan göra redan nu.

Jag skulle också kontakta typ lawline och få gratis rådgivning om vad som kan hända, vad du kan göra ifall du får avslag igen osv. Alltid bra med stöd från lagen vid motargumentation. Förhoppningsvis slipper ni all krångel och får börja om på nytt. :)
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-03-03 23:41:33 följande:

Tack så mycket Ellaa

Min sambo besökt migrationsverket och dem vet ingenting bara sa till min sambo att vi har inte redan fått handläggare och måste vänta på mejlet att boka tid på ambassaden,

Jag har en fråga till om du har information eller fråga nån som kan svara tack

På min ansökan jag har skrivit att ska lämna intervju i tillexempel Turkiet, men just nu jag ska lämna intervju i en annan land som Italien,

Funkar det att man lämna intervju på svenska ambassaden vilket land som helst?

Tack för hjälpen

Hej, hört att vissa har gjort så att de gör intervjun någon annanstans, dock om du har valt Turkiet på ansökan så tar de för givet att de ska vara Turkiet, ring och fråga så inte de skickar samtliga papper dit och fördröjer hela processen. Jag skulle ringa och fråga redan idag, se om ändring kan ske.

Hoppas det!
  • Ellaa

- Ringde M-verket idag igen på lunchrasten till vår enhet (Växjö), fick tala med en trevlig kille som sa att alla Inte behöver göra intervjun, utan det avgörs vid första bedömningen (innan man får intervjubesked) fast han sa i de flesta fallen så krävs det intervju.

Min andra fråga till han var: vad gör att vissa ärenden tar mer eller mindre tid? Han sa: Vi måste alltid försöka se över om det är skenäktenskap, om barn är inblandade så kan det ta längre tid (om barnen också ska flytta till Sverige), hur snabb ambassaderna är på att överlämna information.

Dock så kunde han inte säga vilken månad de i Växjö håller på med just (Ville så gärna ha svar på det).

• Ellaa
    MrsPollyn skrev 2015-03-04 16:21:13 följande:

Blir så ledsen så säger de att de ska ta beslutet början av veckan så blir man glad och väntar och väntar men sen händer ingenting. Att de ska måla upp falska förhoppningar suck :(

Så jäkla skitigt! Tycker du ska ringa och faktiskt tala om för de om vad du blivit lovad, var hård! När sökte ni?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid