Lambie skrev 2015-04-03 02:02:57 följande:
Ja, det är sjukt frustrerande det här... Jag ringde iallafall idag till min enhet (Örebro) och då fick jag veta att vi alltså ligger i det elektroniska systemet och därför har vi inte en handläggare, eftersom det är flera som jobbar med ärendet. Därför kan ärendet flyttas runt till olika enheter, som hon sa i telefon. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur de jobbar, och hur det kan gå så otroligt fort och smidigt för vissa, medan andra får vänta nästan ett år.
Pojkvännen (från Iran) hade sin intervju i början av november, men såklart ska vi ha otur så ambassaden hade slarvat och glömt att skicka handlingarna till Migrationsverket, så de hade fått papprena först nu i mars. Jag frågade om detta påverkade vår väntetid negativt, men enligt henne skulle det inte göra det, så jag hoppas verkligen på det.
Jag frågade även om komplettering och varför vi inte har behövt skicka in bilder/biljetter eller liknande, och då sa hon att alla behöver inte göra det, men att det kan bli aktuellt senare. Så ja, vi får se hur detta blir då.
Det som är extra jobbigt är att man är ifrån varandra i flera månader och saknaden gör liksom sitt...
Jag vet inte riktigt din historia Ellaa, men om du befinner dig i liknande situation så hoppas jag också att du får ett glatt besked snart!
Hej, vad konstigt.. Vet inte vad de svamlar över. När man inte har gjort en intervju och är i E3 systemet har man ingen handläggare - utan vem som helst kan öppna den (även om man ligger i en specifik enhet) men har insett att det är i stort sett den enheten som har första beslutet om vidare utredning, uttag från E3 eller boka intervju. Men de säger så mest för att man ska sluta störa de, tror jag.
Efter intervjun får man oftast inom en månad iaf en handläggare - hur kan flera jobba med samma ärende? Efter att du har gjort intervjun och ambassaden skickar över sin del så blir man oftast tilldelad till rätt enhet (där med störst sannolikhet bifall eller avslag kommer att ges). Redan vid det skede skickas man till "rätt" enhet.
Om jag får säga min ärliga åsikt så tror jag det är anledningen till varför ni har olyckligtvis har hamnat i den gruppen med en längre väntetid - det kan inte vara möjligt att folk som ansökt efter er har fått sina ärenden avklarade och inte Ni. Enda förklaringen kan vara att de på ambassaden slarvat med sitt arbete - hur kan personen på Migrationsverket påstå att faktumet att de har fått in erat ärende efter intervju nästan 5 månader sent
inte påverkar er handläggningstid? Anledningen tror jag, varför hon sa att det inte påverkar er är för att hon vet att om hon säger: Ja det påverkar... Så kommer du vilja ta det vidare (vilket är helt förståeligt, då detta är helt bortom er kontroll - detta misstag har skett på myndighetsnivå). Utan den informationen som samlas på intervjun kan de inte ta beslut!
Läste ett annat fall där ambassaden har slarvat också, men mera om den informationen som angavs, personen i Sverige hade barn och de frågade sökandes (i Thailand dvs personen som sökte är thailändsk) om de svenska "styvbarnens" namn, när den sökande uttalar namnen så har väl intervjuaren på ambassaden misförstått och skrivit att den sökande givit ett annat namn än vad som anges på ansökan - och sen när fallet skickades till Migrationsverket blev de borttagna från E3 med krav för vidare utredning! (Endast för att den som intervjuade inte hade så bra thailändska och missförstod sökande). Detta är historien som den svenska partnern berättar om.
Ska jag vara ärlig, jag skulle ringa enhetschefen eller teamledaren för de i Örebro enheten och klaga på detta, det är inte ert fel att de missat skicka era filer med så lång väntetid, säg inte de har sagt till dig att det INTE påverkar ert negativt utan säg att de har snarare sagt att det Kan påverka er negativt.. Och därför vill du att någon klargör för dig. Ok att de skickar in veckan efter men 5 månader senare? Oacceptabelt.
Tack för att du delar med dig om detta, uppskattar verkligen det, tipsade min sambo att när han väl gör intervjun att ska säga till de att han kommer återkomma dagen efter via telefon eller i person för att dubbelkolla att informationen skickas till Migrationsverket (att han har fått detta som tips från självaste Migrationsverket) så de ska ta det på allvar.
Finns det möjlighet för dig att åka och hälsa på kanske? :(
Tack igen, önskar Er det bästa med ert ärende, om det finns något resten kan göra eller åtminstone där du kan få ut din frustration - säg till.
Håll oss uppdaterade - vi håller tummarna för Er!