• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

mittilivetmitt skrev 2015-04-13 16:44:58 följande:

Hej allihopa, 

Jag och min man sitter med vår ansökan nu och undrar om det är någon som har tips på vilka dokument man kan ta med i ansökan för att göra den så komplett som möjligt? 

Vi har bott tillsammans i hans hemland sedan september 2012 så över 2,5 år, vi har också vår 1 åriga bröllopsdag om cirka 3 veckor. (Vi har hyreskontrakt, vigselbevis etc.)

Vi har även besökt Sverige 3 gånger tillsammans på totalt ca 7 månader.

Vilka dokument kan vi skicka med för att styrka vår relation och ansökan? Ska man tillexempel bifoga ett album med bilder eller liknande?

Håller tummarna för er allihopa, att gå igenom en ansökan om uppehållstillstånd kan verkligen vara ett rent helvete!

Styrkekramar!

Hej! Välkommen till klubben :)

Om jag var du, för att underlätta processen skulle jag försöka lägga in alla möjliga dokument i ETT! Dvs om du kan lägga ihop allt. Bilder, bevis på hyreskontrakt, reg. hos skatteverket, biljetterna (av era resor), bilder. Kanske lägg ihop ett collage med samtliga dokument, lite av allt. De baserar ju sig på bevisen så lägg ihop allt möjligt. Plus det de ber om. Iaf bevis på att ni är gifta, bilder, hyreskontraktet och pass. Se över om det inte är permanent uppehållstillstånd som kanske kan gälla för Er, eftersom ni redan är sambos. Glömt och fråga om det är det som gäller för oss också då jag också skickade in bevis på att vi (när vi gjorde ansökan) var sambo i över 2 år i New York... Så då är det inte nyetablerat sambo förhållande. Se till att kolla upp det också. :) skriv såååå mycket som möjligt på ansökan fick jag också tipset från någon som jobbade där. Jag skrev böcker, väldigt detaljerat.. Kan inte skada.

Lycka till!
  • Ellaa

Tusen tack allihopa! 

JamJam - Jag förstår! Har också väglett mitt hopp utifrån andra som mottagit mailet om intervjun, ni måste ju få mailet den här veckan. Hör av dig när ni får den :)

Svenska konsulatet i New York har sagt att de ska återkomma med tid den här veckan, hoppas på tid nästa vecka. Uppdaterar om det när vi väl får det.

Kommer dock fortsätta i kämpandet med väntetiderna!  Jag längtar till dagen vi alla får våra ärenden avklarade så vi kan boka en after-migrationsverkets drink och skåla :)

Kram

• Ellaa
    MariusC skrev 2015-04-14 16:53:26 följande:

Jag har pratat med enheten i Göteborg idag. Enligt vad de säger så verkar man behandla nu UT ansökningar regstrerade under våren 2014.
    Min japanska flickvän har registrerat sin UT ansökan i september 2014 och hade intervju i början på mars. Idag fick jag veta att det inte finns någon chans att få besult innan sommaren. Enligt personen jag har pratat med får de officielt bara säga att väntetiden är nu 18 månader. Jag ser också att man har precis "uppgraderat" väntetiden till 16 mån på Migrationverkets sida.
    Vad har det blivit av Sverige ?

Hej! Vad märkligt att den officiella väntetiden är 18 månader - gjorde ni webbansökan eller pappersansökan?
    18 månader tror jag är för webbansökan. Det är sjukt att de säger att de nu håller på med ansökningar som registrerades våren 2014 när det finns folk som sökte 1 aug 2014 och fick sitt TUT i mars 2015. 

Och vart står det på hemsidan 16 månader - gick in och tittade men lyckades inte hitta denna uppdateringen bara: (vilket i sig är POSITIVT). eller?
    Viktigt att tänka på

Migrationsverket kan inte ge en exakt väntetid eftersom varje ansökan innehåller personliga uppgifter som kräver en individuell bedömning. Därför kan två personer som ansöker samtidigt om samma tillstånd få olika handläggningstid för ett beslut.

Olika ansökningar tar olika lång tid

Migrationsverket försöker handlägga varje ansökan så fort som möjligt. När en ansökan har skickats in går en handläggare igenom alla dokument och uppgifter. Handläggaren börjar sedan att utreda ansökan. Om någon information saknas eller om handläggaren behöver utreda mer kan väntetiden bli längre.

Handläggningstid vid första ansökan

?Du kan få ett beslut från Migrationsverket inom:

• Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-04-15 01:25:33 följande:
    Jag ska ärligt säga att jag blev extremt paff själv!! Intervju är i alla fall bokad den 8 maj. Jag hoppas verkligen att vår ansökan är komplett och att de nya handläggningstiderna stämmer hyfsat!

Hur ser/vet man vilken enhet man tillhör?
    Hej igen :) 

Det är den säkert! Vilken ambassad eller konsulat ska ni ha intervjun på den 8e maj? Varför fick ni vänta så länge? Blir nästan orolig nog, min kille ska göra den i New York... De sa att max 2 veckors väntetid (även om det bara är ord). 

Du kan få veta om du ringer centrala numret och frågar de i vilken enhet ert ärende ligger hos eller så kan du maila de brukar oftast svara efter 1-2 dagar. 
  • Ellaa

Ja utan tvivel så är nya informationen från hemsida väldigt förvirrande - vad innebär handläggningstiden. Även om det känns för bra för att vara sant, så tror jag faktiskt HELA processen kommer ta 4 månader (vid komplett ansökan) för de nya ansökningartror jag.

1) För det är rekommendation från regeringens sida att ha allt klart inom 4 månader.
    2) Förklarar nya E3 systemet.
    3) Kanske förklarar varför en person som ansökte och skrev här nyligen (1 april 2015 ansökningsdatum) fick intervjumailet efter 4-6 dagar. 
    4) Förklarar ny personal - tror de har sökt över 300-500 personer (ny rekryteringsmetod som pågår dock som kommer göra att anställningsprocessen och introduktionsprocessen kommer ske väldigt snabb och effektiv). 

Jag kan ha fel dock.

Med detta sagt: tror jag vi som sökte 2014 fortfarande ligger värst till... Antingen tror jag det kan gå fort den här sommaren (om allt är komplett) eller så kommer vi få vänta hela sommaren.

Även om kvinnan från svenska konsulatet i New York sa till min sambo idag att vi inte ens behöver ta med sakerna som vi bifogade - vi behöver inte ta med något för de har inte bett om det och att "ni kan säkert få svar inom 1-3 månader, då ni redan har väntat i 6 månader" (såklart man inte ska ta detta som ett löfte) men hade verkligen förväntat mig 14 månader  hänvisningen. *Hoppas*

Om någon har orken och tid (snälla), kan någon ringa Migrationsverket imorgon (gärna fler om det går så man får höra vad de olika enheterna har att säga) och fråga:
    vad innebär nya informationen på hemsidan?

Kan de definiera vad de menar med handläggningsprocessen?

Kram!

• Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-04-15 08:29:47 följande:

Ella!!

Jag tycker att din man skulle inte lyssna på den tjejen i konsullatet , men säg till din man att ta bevis som mycket som möjligt ..!!

De hade sagt lika på ambassaden till mig men jag tog allt möjligt med mig .. O det blev ännu bättre .. Eftersom jag hade visat så mycket beviss.. Det är ni som bestämmar men ,. Det är migrationsverkett som behöver den bevis inte Ambassaden .. !!!

Hej! Ok, du har rätt... Ska ta med iaf, glömde tillägga att hon sa att vi redan har bevisat att vi har varit sambos sedan innan och att de ärendena brukar "be quiet work a bit faster with the right evidence, I can tell you" sa hon, dvs gruppen som sökte: Gift-registrerad-partner-eller-sambo sen tidigare än nyetablerade samboförhållande. Men ska ta med allt iaf. Vi har dock inte så mycket längre än bilder för vi är ju redan sambos så våra sms kanske. ;p Och alla 15 resor som vi gjorde mellan 2010-2012 innan jag flyttade till honom.

Ytterligare vill jag meddela att min syster ringde de idag för att fråga om de hade fått in fullmakten som min sambo givit mig och ang. Handläggningstiderna som står på sidan, hon ringde också Växjö:

Killen verkade inte veta jättemycket men han sa att de handläggningstiderna är from ansökningsdatum - det är deras nya uppsatta mål. Jag tror som vanligt, att de har lagt lika ribban högt då deras felaktiga prognos från förra sommaren med asylanökningar satte aug-sept men också oktober-nov 2014 ansökningar i de långa väntetiderna.

Till vår förvåning sa han att min kille kan vara lugn och att det lär ta MAX 1 månad innan vi får vårt belut då han ska göra intervjun snart. Jag tror de kommer vara snabba med alla våra ärenden och att de kommer vara prioriterade -(bevis: många verkar få intervjumailen nu) med alla nyanställda påväg in till de kommer de ju kunna täcka också för de som ansökt den här våren.

Hoppas hoppas mina vänner!
  • Ellaa
    Donna90 skrev 2015-04-16 08:33:53 följande:

Hej alla,
    Hur glada vi än blivit över de uppdaterade väntetiderna verkar de inte stämma. Ringde runt till 2 olika enheter igår (Sundsvall, Örebro) och ingen av dem visste ens om dessa uppdateringar och sa att de inte kommer att kunna hålla sig inom ramen då de för nuvarande håller på med april 2014 ärendena??? Galet!
    Talade även med huvudansvarig handläggare i Sundsvall som sa att de kommer protestera mot de nya tiderna då de inte finns en chans för dem att hänga med. Väldigt tråkigt att få falska förhoppningar, när man redan väntat i snart 7 månader. Dock bekräfta samtliga jag talade med att de nu har slått ihop papper+webb ansökan så det finns igen skillnad längre.

(ansökt 2 okt via papper i Sundsvall)

Hej, absolut man ska ta informationen på hemsidan med en nypa salt - tror det är mera intervjumailen som verkar ha kommit igång - snarare än besluten. 

Min syster ringde igen idag fast de kunde inte bekräfta att man slagit ihop papper och webbansökan? Det är enligt de en process som är på gång och en önskan men att just E3 systemet är byggd för att förenkla arbete och att slå ihop de är en process i sig - då måste de göra det manuellt. Jättekonstigt att de ger så olika information. 

Men en sak jag tycker är ytterst konstigt: Sundsvall handläggaren sa till dig att de håller på med april 2014 ärenden (jag kan inget annat än tänka på det en handläggare sa till mig i Växjö i februari och det är att det är ärenden som krävt tidigare utredning te x: tidigare asylsökande och pappersansökningar som på den tiden iaf tog längre tid att behandla som oftast ligger hos de över 1 år). Att de har ärenden från den tiden är utan tvivel, men jag tror det är utredningsärenden. Det är därför de alltid gömmer sig bakom "vi jobbar fortfarande med våren 2014 ärenden".

Det finns tom en annan tråd/hemsida där jag dubbelkollar där folk ansökt våren 2014 tex: (Kopierar deras inlägg som är på engelska)

"Hi Jess, I applied for my sambo visa on March 17 2014, had my interview on the first of April and received my perminent residence seven days later. The process is rather quick for Americans. We have a very progress country and no one would move from the US to Sweden unless it's for a loved one. SO no worries. Be sure to bring all your travel tickets, pictures and something to show how you two communicate. They just want to see that you are not faking it, which I doubt many people would. So good luck."

Fall 2)

"Hello everyone!! At 1:15am received email that my case was settled! Had my bf call the swedish immigration to hear Approved!!!!
    4/2 Applied
    4/15 interview
    4/22 Approved

OMG! I can be with the love if my life straight away!!! 

Thank you so much Chris for the blog spot!!! It really picked me up when the 11 month waiting time frame would mill through my mind!! I'm so lost for words atm... Im sooo happy!!!"

Fall 3)

"I GOT MY VISA!!!! My boyfriend got the decision in the mail this morning!

Thank goodness!! 

My visa is good from June 2014- June 2016.

Interview: 4/16/14
    Decision Mailed:6/18/14 

Best wishes to you all,
    Jesse"

Fall 4)

"
    Hi Lia!
    I'm from Cali and on 4/2 we submitted all our paperwork and on 4/20 we were approved!!!! My wonderful Swede and his family fly in today to pick me up and fly me back to my new home in Sweden today!!! I am so excited and thankful!!! Good luck to you!! Becca"

Här ser vi fyra som tagit mindre än 4 veckor och detta är ett vår 2014 fall... 
    Därför jag finner det så konstigt vad de säger ibland. Tyvärr har vi inga rättigheter att kunna ställa de mot väggen när de sedan hänvisar till att de sköter om våren 2014 ärenden. Önska man kunde ibland. 

En sak jag tycker är att om de känner att de inte kan klara av dessa nya handläggningstider på hemsidan så tycker jag de ska protestera - tycker det är ytterst udda att ledningen går ut med den här informationen medans de på enheterna inte ens själva har fått vetskap om detta. Det är ju de som är tvungna att svara Till Oss som ringer. Snacka om dålig teamwork som en myndighet. Tycker nästan synd om de. 

Hoppas verkligen att saker går snabbt nu.. De behöver nästa omsätta en egen nationell team för de där ärendena som ligger under utredning och har över 1 års väntan. Stackars människor.

Bamsekram!

• Ellaa
    Anonym (Vafan) skrev 2015-04-16 15:33:10 följande:
    Klaga är meningslöst, ska du göra det måste du gå till domstol och det kan bli EXTREMT dyrt.
    Kanske att klaga över telefon är meningslöst, och att klaga innebär verkligen inte att man måste gå till domstol? Du måste inte gå via domstol för detta utan du kan göra en anmälan - att gå till domstol är om man vill överklaga ett beslut.

Klaga, i specifikt om vi är flera är meningsfullt. 
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-04-16 16:00:21 följande:

Nu fick jag prata med en riktigt go och behjälplig tjej på Umeå!
    Hon chattade (typ?) med handläggaren som skickade iväg vårt ärende på intervju (som för övrigt inte blir samma som öppnar vårt ärende sen), och hon frågade honom vilka ärenden de jobbar med just nu i E3, och det var augusti-14. Så hon uppskattade att de skulle öppna vårt ärende (vi sökte 3 september) inom en månad, och om allt såg bra ut då så skulle det gå snabbt att få beslut.

Så de verkar vara lite långsamma just nu i beslutsfattandet eftersom de fortfarande jobbar med augustiärenden. Men det var ändå skönt att få det bekräftat att de inte hunnit längre, och att vi fortfarande är med i E3, och att inte bara få "det är bara att vänta, 14 månader är väntetiden".

Vad skönt jessib, såna snälla handläggare som också är pedagogiska är guldvärda. Jag tror absolut att de håller på med "vanliga ärenden" dvs. utan komplettering, tidigare asylansökningar osv. augusti månad. Vi vet en som redan sökte 1 aug 2014 och som fick uppehållstillståndet i mars. Så tror du har rätt att "vanliga webbansökningsärenden"  som hanteras just nu är aug 2014 - och såklart finns det tiotusentals ärenden som är under vidare utredningar som säkerligen är 1-10 år gamla. Rynkar på näsan 
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-04-16 21:20:15 följande:
    Precis. Det är därför vi inte borde vänta med namninsamling eller att anmäla till JO. Det är inte handläggningstiderna som är problemet, utan den tid ansökan bara ligger och väntar i kö! Det är där frustrationen ligger och när man vänder sig till migv och ifrågasätter vad som pågår är det ett  faktum att myndigheten är helt sluten och utan transparens. Ingen kan tycka att det är okej att vänta 14 månader utan någon vidare förklaring!

Det känns som om många lever på hoppet att deras ansökan är lätt och att ett avgörande ska komma snabbt efter intervjun är genomförd  -  men det kan lika gärna bli så att det ansökan bara faller tillbaka i kön, då spelar det ingen roll hur "glasklar" ansökan är för ingen tar sig tid att titta över den.

När jag började läsa denna tråden i augusti var folk som ansökt upprörda över en ca 4-6 månaders väntan för hela processen. Nu är det standard för att få intervjumail! Hur kommer det gå när migv börjar gå på semester?

Jag ska erkänna att jag är mycket orolig för att min och min mans ansökan ska bli klar innan sommaren. Nu har vi väntat i 8 månader och hade intervju i januari. Han kommer från ett land som aldrig skulle söka uppehållstillstånd här om det inte var för kärleken (som någon skrev innan). Vi hade precis vår 4.e bröllopsdag (i olika länder) eftersom migv. sagt att det inte var "lönt" att boka biljetter för att träffas vilket vi tolkade som att ett beslut var nära (nu har det gått en månad!). Hans intervju tog ca minuter med 4 frågor och detta har vi stått i kö för i åtta månader (än så länge).

Anmäl, klaga och sprid era erfarenheter säger jag för ni vet inte om ni kommer dra vinstlott eller nitlott när det gäller denna myndighet!
    Anonym (??):  fan vad hemskt att ni inte kunde vara med varann på er bröllopsdag, fan vad arg man blir.... Lider med dig. Jag minns att ert ärende är i Växjö också, eller hur?
    En kille skrev till mig på privatmeddelande här för cirka 2 månader sen, och ville ha hjälp med en JO anmälan, hans fru är från Nya Zeeland ("ett sådant land där folk inte söker uppehållstillstånd för") men ville inte skriva öppet, de har varit gifta i 2 år och hon har gjort sin intervju och allt, också sådär kort och koncist som du beskriver din mans intervju - dock frågade intervjuaren de hur det kommer sig att de har gift sig utan att bo i samma land? Varför de sökte PUT nu och inte när de förlovade sig? Typ som att de inte kunde fatta varför folk gifter sig medans de bor i olika länder och lever gifta men separerade typ - i stort sett att man inte ska ta för givet att bara för att man är gift så är det självklart fall för att folk betalar för giftemål också. Kan du tänka dig? Helt jäkla kränkande! I stort sett är man misstänksam regardless of what I deras ögon nästan. Tyckte så synd om han och hans fru.

Jag som var så säker på att just ditt fall skulle gå snabbt, helt ärligt... Helt sjukt. När når ni månad 9? Hoppas ni får 1000 bröllopsdagar till ihop utan att behöva leva såhär.

Sjömannen: Snälla kan vi sätta igång namninsamlingen? Och samarbeta för JO-anmälan.. Please :)

Sinnessjukt att vi alla får så mycket olika information, hoppas vi får klarhet snart. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid