Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej allihopa,
Jag och min man sitter med vår ansökan nu och undrar om det är någon som har tips på vilka dokument man kan ta med i ansökan för att göra den så komplett som möjligt?
Vi har bott tillsammans i hans hemland sedan september 2012 så över 2,5 år, vi har också vår 1 åriga bröllopsdag om cirka 3 veckor. (Vi har hyreskontrakt, vigselbevis etc.)
Vi har även besökt Sverige 3 gånger tillsammans på totalt ca 7 månader.
Vilka dokument kan vi skicka med för att styrka vår relation och ansökan? Ska man tillexempel bifoga ett album med bilder eller liknande?
Håller tummarna för er allihopa, att gå igenom en ansökan om uppehållstillstånd kan verkligen vara ett rent helvete!
Styrkekramar!
Om jag var du, för att underlätta processen skulle jag försöka lägga in alla möjliga dokument i ETT! Dvs om du kan lägga ihop allt. Bilder, bevis på hyreskontrakt, reg. hos skatteverket, biljetterna (av era resor), bilder. Kanske lägg ihop ett collage med samtliga dokument, lite av allt. De baserar ju sig på bevisen så lägg ihop allt möjligt. Plus det de ber om. Iaf bevis på att ni är gifta, bilder, hyreskontraktet och pass. Se över om det inte är permanent uppehållstillstånd som kanske kan gälla för Er, eftersom ni redan är sambos. Glömt och fråga om det är det som gäller för oss också då jag också skickade in bevis på att vi (när vi gjorde ansökan) var sambo i över 2 år i New York... Så då är det inte nyetablerat sambo förhållande. Se till att kolla upp det också. :) skriv såååå mycket som möjligt på ansökan fick jag också tipset från någon som jobbade där. Jag skrev böcker, väldigt detaljerat.. Kan inte skada.
Lycka till!