Inlägg från: Fagerlund |Visa alla inlägg
  • Fagerlund

Vilken summa skulle du sälja sex för?

Vilhelmina001 skrev 2014-01-09 08:44:54 följande:
    Alltså, de svenska männen vet nog om att det de gör ses med avsky, men de gör det ändå... De skäms vanligen när de blir påkomna. Det gör däremot inte många män från hederskulturer, för det är bara de egna kvinnornas dygd som behöver bevaras enligt denna. En svenska med utsläppt hår kan man utnyttja sexuellt utan skuld eller skam. Även utan hennes samtycke i många fall...

Nej, det var en s.k. hyperbol.
    Nej, det finns ingen anledning att tro att varje person som köper sex skäms för detta. Eller att den som säljer gör det. Det är din egen sexual-moral du projicerar på andra. 

Överdrift eller inte - du anser tydligen att en prostituerad kvinna är något mycket lågt i samhället, oavsett var du placerar henne jämfört med en pedofil.
  • Fagerlund
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-09 08:58:06 följande:
    Fast den moralen är jag i så fall inte ensam om. I alla fall vad gäller prostitution, så har den varit likadan i alla tider.
    Det här ämnet verkar vara väldigt känsligt för dig..? Något personligt, kanske..? Drömmer
    Självklart är du inte ensam om uppfattningen, men det finns många som har en annan uppfattning. Du kan inte anse att din höga moraluppfattning ska gälla alla andra människor också.
  • Fagerlund
    Millicent skrev 2014-01-09 12:40:48 följande:

Okänd man som jag inte fick välja själv = aldrig, jag behöver inte mer pengar än jag har ifall det ska kosta mig att jag riskerar få ett fetäckligt minne som påverkar mig negativt. 

Du nobbar en miljard kronor för ett möjligen äckligt minne?
  • Fagerlund
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-09 21:37:29 följande:
    Fast nu är prostitution till och med OLAGLIGT i Sverige. Så egentligen finns det inte mycket att diskutera. Det är som att diskutera om det är rätt eller fel att sälja/köpa knark...
    Knarkhandel är lika intressant att diskutera som sexhandel. Dessutom är sexhandel lagligt i flera länder - Tyskland  texempel. Där har hororna till och med egna fackförbund.
  • Fagerlund
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-09 23:07:26 följande:
    Men nu bor vi i Sverige. (Gud ske lov.)
    Sveriges lagstiftning kring detta kan knappast existera i enskildhet i världen. Och synen på prostitution existerar definitivt inte i en total avskildhet från resten av världen. Det är uppenbarligen fullt möjligt att ett samhälle kan ha  legal sexhandel, utan att detta medför samhällets totala förfall och guds straff.

Förmodligen skulle samma sak vara möjligt i den fria sexualitetens hemland - Sverige.
  • Fagerlund
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 01:27:11 följande:
    ...och du tror att de tyska hororna mår bra bara för att de är "lagliga"..? Vad ska de t.ex. göra, när de blir 40 och ingen vill betala för att ligga med dem mera..? De som lever så länge vill säga, och inte avlidit av en överdos knark, som de måste ta för att stå ut, eller blivit ihjälslagen av någon galen kund... Och tror du att deras barn mår bra o har en harmonisk och trygg uppväxt..?

Den fria sexualiteten kan man tycka vad man vill om, men det finns ändå en tydlig och definitiv rågång mellan att en man och en kvinna ligger med varandra för att båda vill, även om de inte är gifta med varandra eller ens känner varandra innan. Och att mannen betalar för att få utnyttja kvinnans kropp, och hon måste försöka gå in i sig själv för att stå ut... eller dricka sig full eller ta knark innan.
    Dom tyska hororna mår garanterat bättre än dom svenska, eftersom dom kan ha legala kontakter med kunder som kan legitimera sig. Dom kan ringa polisen om en kund blir hotfull, och har isåfall kundens identitet.

Vad hindrar att en hora byter jobb om hin inte längre gillar det, eller blir äldre?

Kan du garantera att alla andra människor trivs så bra med sina legala arbeten?

Jag måste säga, att du har en enormt trångsynt moraluppfattning, som du gärna tillämpar på alla andra människor utan att veta nånting om hur dom tänker.
  • Fagerlund
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 08:31:35 följande:
    De svenska hororna kan också ringa polisen samt söka annan hjälp, då de inte har begått något brott. Det är ju inte olagligt att SÄLJA sex i Sverige - bara att KÖPA.

Jaha, vad ska de skriva på CV:t då, när de söker jobb..? "Massageterapeut"..? "Relationskonsult"?

Jag har svensk lag med mig, och gissningsvis större delen av svenska folket också, i min uppfattning om prostitution.
    En svensk sexarbetare (man eller kvinna), kan inte kräva att kunden legitimerar sig efter som hen begår ett brott. Sexarbetaren kan inte få kontaktuppgifter. 

Varför skulle inte en sexarbetare kunna söka andra jobb? Eller så kanske dom är så rika så dom kan dra sig tillbaka vid 40?
  • Fagerlund
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 09:01:49 följande:
    Glömde: hur många arbetsgivare anställer någon, som vid 40 års ålder knappt har någon arbetslivserfarenhet alls som hon kan redovisa..? Och inga referenser..? Svårt att lämna telefonnumret till sin hallick, liksom... Obestämd
    Det är förmodligen lika svårt att få jobb om man jobbat som sopgubbe till 40 års ålder och börjar bli sliten. Eller i hemtjänsten, städning eller väktare.
  • Fagerlund
    Free Spirit skrev 2014-01-19 13:14:58 följande:
    Finst ingen sum i hele verden som kan ta bort skammen!!
    Vilken skam?
  • Fagerlund
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-19 15:05:29 följande:
    Om det skulle bli lagligt, så skulle ju samhället okeja att en man har rätt att köpa en fattig kvinnas kropp. Skulle inte tro det va..?
    Att köpa sex är att köpa en  tjänst, inte en kropp. Varför är det fel att köpa något av en fattig?
  • Fagerlund
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-19 16:18:48 följande:
    Men hur menar du nu..? Jag har arbetat i vården större delen av mitt liv, och tagit hand om både bajs och kiss och kräkningar och blod. Men jag har aldrig, aldrig känt mig nedvärderad för det, utan alltid känt att jag gör ett fint och bra och viktigt arbete för både patienten i fråga och samhället. Och ja städning ingick också när jag arbetade på äldreboendena. Exakt på vilket sätt ger det dig rätt att jämföra mig med en hora..?
    Det är ju faktiskt du som värderar horor så mycket lägre än dig själv, enbart på grund av ett annat val av yrke. 
  • Fagerlund
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-19 16:20:47 följande:
    En normal kvinna kan inte lämna ut sin kropp på det sättet - det allra mest privata och intima - för pengar. Kan du inte förstå det så är det synd om dig. Ett "handjobb" skulle möjligen kunna vara en tjänst, men absolut inte samlag - då säljer man sin kropp och JA faktiskt även sin själ...

En fattig har inget val. Du ser inget fel i att köpa en njure av någon fattig..?
  • Fagerlund
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-19 16:20:47 följande:
    En normal kvinna kan inte lämna ut sin kropp på det sättet - det allra mest privata och intima - för pengar. Kan du inte förstå det så är det synd om dig. Ett "handjobb" skulle möjligen kunna vara en tjänst, men absolut inte samlag - då säljer man sin kropp och JA faktiskt även sin själ...

En fattig har inget val. Du ser inget fel i att köpa en njure av någon fattig..?
    Du är alltså beredd att dela in alla kvinnor i normala och onormala, utifrån din egen sexualmoral?
  • Fagerlund
    Velouria skrev 2014-01-19 16:29:09 följande:
    Man kan välja att se det lite olika. Du ser det som en tjänst, andra ser det som att köpa en kropp. Man utför sexuella handlingar. För den som köper kanske det mer känns som en sexuell tjänst än bara vilken tjänst som helst. Tror inte att så många är öppna med att ha köpt en sexuell tjänst och många är inte så öppna med att de säljer sexuella tjänster. I så fall skulle man kunna jämföra det med att köpa t.ex. städtjänst. Det är just det sexuella i det som gör det tabubelagt och därmed rätt ojämförbart med övriga säljbara tjänster.
    Varför gör det sexuella det inte möjligt att jämföra med andra tjänster?
  • Fagerlund
    Velouria skrev 2014-01-19 16:51:08 följande:
    Det har jag förklarat i mitt inlägg som du citerade. Och min förklaring är grundat på enbart min egen personliga åsikt.
    Du förklarar ingenting i ditt förra inlägg, bara att du tycker så. Men det är din åsikt, varför skulle den gälla andra människor?
  • Fagerlund
    Velouria skrev 2014-01-19 17:25:11 följande:
    Jag har väldigt svårt att tycka något i just din fråga eftersom den frågan är för mig verkligen inte svart-vit. Jag vill främst komma åt de problemen som orsakar prostitution. Jag anser inte att det är de prostituerade som gör fel, utan jag anser att de är en produkt av samhället. 
    Det kanske är din förtryckta sexualmoral som är en produkt av samhället? Kanske läge att öppna dina vyer lite?
  • Fagerlund
    SolOchSnö skrev 2014-01-19 17:42:34 följande:
    Om jag skulle sälja sex en enstaka gång för en stor summa pengar så skulle det ju inte direkt påverka mitt liv i övrigt. Jag tror inte att jag skulle ligga vaken på nätterna och grubbla över hur äcklig personen var (utseende, lukt, vad som helst). Detta är förutsett att jag inte skulle behöva göra något fysiskt smärtsamt för det skulle jag inte gå med på. Jag skulle inte heller dra ut en tand utan bedövning eller ens dra ut en tand i onödan.

Men detta har ju ganska lite med prostitution att göra. Åtminstone i Europa ser människor ner på prostituerade och de är långt ner i samhällshierarkin. Jag säger inte att jag gör det, jag tycker mest att situationen är tragisk. Ni kan prata om att prostitution är lagligt i Tyskland, men de allra flesta där ser ner på de prostituerade och det är inget yrke som är accepterat av "vanligt folk". Nu bor jag i ett land där prostitution är lagligt och det finns bordeller i vartannat gathörn. Där jobbar "flickor" från öststaterna och unga tjejer som saknar jobb och utbildning. Varenda förälder här skulle hellre försörja sin vuxna dotter på obestämd tid än att låta henne jobba på bordell.

Det är vår kultur och de flesta prostituerade mår nog inte så bra. Sedan är det ett farligt yrke också oavsett vad ni skriver om att "sexarbetarna" kan ringa polisen om en kund blir hotfull. Titt som tätt läser man i tidningen om en prostituerad som har blivit svårt misshandlad eller mördad.

Till sist: Man kan fundera på anledningen till att även "snygga" män köper sex fast de skulle kunna få det gratis. En faktor är troligen att de får en kick av att "äga" en människa en stund. Det hänger ihop med synen på sex och på förhållandet mellan män och kvinnor och min åsikt är att vi ska sträva åt ett helt annat håll.
    Misshandel, mord, hot och trafficking är olagligt. Men varför ska köp av sexuella tjänster vara olagligt?
  • Fagerlund
    Fru Blanka av Namur skrev 2014-01-19 18:49:07 följande:
    Ja, det måste det ju vara, eftersom människor i (nästan) alla kulturer i (nästan) alla tider, oberoende av varandra, har ansett det. Då måste det vara den normala åsikten.

Och även i de ytterst få kulturer där det varit tillåtet för vissa (alltid mäktiga, rika och dekadenta) att utöva homosexualitet, så har ändå inte äktenskap eller gemensam uppfostran av barn tillåtits. Utan barnen har i alla tider uppfostrats inom normala äktenskap. Vad pappa har gjort på badhuset, har barnen aldrig behövt få veta.
    Det är isåfall inte heller normalt att vara homosexuell, vilket också en majoritet av alla kulturer har ansett.
  • Fagerlund
    Velouria skrev 2014-01-19 19:45:29 följande:
    Jag kanske inte har någon förtryckt sexualmoral.
    Du anser tydligen att vissa former av sexualitet är mycket dåliga, du ser ner på dom som utövar det, och du vill förbjuda det.
Svar på tråden Vilken summa skulle du sälja sex för?