5:2 nu kör vi!
milla89, jag är ingen expert (också ny på detta), men har läst om 5:2 och träning. Känns det bra är det väl bara att köra - jag tror på att lyssna på kroppen! Jag löptränar, men har så här i början medvetet valt att inte fasta på mina träningsdagar. Försöker dock komma ut på en promenad och vardagsmotionerar som vanligt (vi går och cyklar överallt så här års).
Jag har hållit på i en vecka och har redan tappat 1,5 kg. (Har några trivselkilon som bara inte velat flytta på sig trots motion och försök att äta nyttigt, men är inte överviktig i egentlig mening.) Känns så mycket lättare än jag trodde - har alltid trott att jag blir grinig och irriterad av att inte få mat. I Mosleys bok står det något om att det nog är förväntningarna på mat som gör det - inte själva bristen på mat. Kan stämma i mitt fall.
Har valt att fasta onsdagar och söndagar, men denna vecka blir det fredag i stället för söndag, för vi har gäster i helgen. Första gången jag har fastedag en vanlig arbetsdag. Jag har valt att inte berätta för så många - det var mycket diskussion om 5:2 på jobbet för ett halvår sedan och jag var en av de kritiska. He-he... Idag äter jag pedagogisk lunch med mina elever och har funderat på hur jag ska göra. Har bestämt mig för att fylla tallriken med sallad.
Äter ni andra 1, 2 eller 3 ggr per dag under fastedagarna? Jag körde först 3, men sist skippade jag frukosten helt (drack vatten och kaffe), tog en nutrilettpåse till "lunch" och åt sedan en ordentlig tonfisksallad med avokado och ägg, grönsallad, tomater och champinjoner. Fick tugga länge och väl och kände mig skönt mätt när jag gick och lade mig - och till skillnad från första natten sov jag gott!