• SE123

5:2 nu kör vi!

Härliga tips! Jag börjar med 5:2 idag! :)

• SE123

Nu är jag igång och andra veckan är snart förbi (bara den svåra helgen kvar)

Tycker att det går jättebra än så länge, känns som att det passar mig!

Undrar dock när och hur ofta ni väger er? Och mäter?

Trevlig helg :)

• SE123
    GlenndenStore skrev 2014-03-21 09:22:55 följande:
    Hur menar du den svåra helgen??  Kör du dina 500 kcal dagar lör-sön?

Jag kör måndag och torsdag. Funkar kanon.

Väger mig varje morgon. 
    Nej jag kör de på måndag och torsdag jag också. Men jag har alltid ätit alldeles för mycket skräp så nu försöker jag hålla mig till 1500kcal de andra dagarna och då blir helgen svår, är så van att äta godis och onyttigheter i mängder vilket jag försöker sluta med ! :)
  • SE123
    pessaret skrev 2014-03-22 08:35:37 följande:
    bara 1500 kcal dom andra dagarna? usch låter riktigt hårt, men lycka till!=)
    Haha ja lite tufft är det men funkar ändå bra! Är hemma föräldraledig så man sitter otroligt mycket still, om jag jämför när jag jobbade, därför behöver jag hålla bra koll på de andra dagarna och dra ner där också :)
  • SE123
    Myzan skrev 2014-03-23 19:00:25 följande:

Jag kör på samma som du, men har insett att fredag och lördag så lägger jag mig på straxt under 2000 för att inte ledsna, går ner ändå.

Jag håller inte heller alltid mina 1500 just på helgen men försöker ändå tänka en extra gång innan jag äter bulle nr 2 så att säga :)

Vägde mig i morse och 3,1kg ner på två veckor så jag är nöjd :D

Bara att kämpa på, fasta idag, blir nog mycket kaffe idag, haha :)
  • SE123
    Myzan skrev 2014-03-24 16:34:18 följande:

Idag fastedag. Ingen frukost, vv soppa till lunch och nu lite potatis och prinskorv m grönsaker till middag. Går super!

Härligt! :D Jag blir hungrigare om jag äter lunch så än så länge har jag inte ätit, men blir nog en omelett med sallad till middag snart, ska bli gött :)
  • SE123

Jag har insett att jag typ altid äter samma saker på mina fastedagar, är väl enklast :)

Har ni något ni äter ofta som ni tycker är gott och bra och kan tipsa om? Annars lär jag väl tröttna snart :D

• SE123

Förta delmålet är nått, känns så bra! Någon som kört 5:2 lite längre? Tycker ni att det rullar på bra eller tröttnat?

• SE123
    pessaret skrev 2014-03-26 11:17:21 följande:

http://www.tasteline.com/Recept/Tonfisksallad_med_agg_och_dillcreme

En av mina absoluta favoriter. Finns mängder med bra, lättlagade recept. Ungsbakad lax med wokgrönsaker är en annan höjdare här!=)

Tog fram den där isbergssallden igår på fastedagen, ovh precis som du sa, det blev hur mycket som helst! :D med lite kyckling, paprika, gurka, kryddning och en skvätt citronolja blev det kanonbra! :)
  • SE123
    Blåsippan84 skrev 2014-03-28 07:55:05 följande:
    Jag började i slutet av jan. Började på 72,5. Gick fort ner 3 kg och sen lite trögt å har stått still på 68,8. Men igår när jag vägde mig vägrade jag 68,2. Tänkte en å två ggr att ge upp. Men samtidigt vill jag ej gå upp igen å tycker det är ett helt ok sätt hålla vilken på. Men nu när jag såg att vågen gått lite ner blev jag taggad igen;)
    Härligt! Ja, jag brukar alltid hamna på en platå då jag står still i ett par veckor, så väntar mig att den kommer det närmaste.. Bara att hålla ut och föröka se framåt.

Bra kämpat! :)
  • SE123

Usch, helgen går åt helskotta, ätit massa onyttigheter. Var ute i fredags, kalas i lördags och denna dagen ska vi inte prata om :O

Nya tag i morgon, då är det fasta igen !

• SE123

Här har man legat sjuk och totalt däckad hela veckan, ätit allt jag inte ska äta och gått upp hur mkt son helst! Är dock taggad på nya tag i morgon ! :)

• SE123

Nu är jag tillbaka, tappade allt helt under ett par veckor pga massa sjukdomar hos både mig och familj. Tyvärr gått upp två kg, men jag är taggad att börja om!

• SE123
    Millenium skrev 2014-04-14 09:49:29 följande:

Förresten kan man ändra den dagen man egentligen ska bara äta 500 kalorier om man jobbar natt så jag väljer att ta en dag då jag är ledig istället? Det skulle ju vara lättare om man kan ta den dagen då man ska äta lite när man är ledig.

Du kan ändra och fasta de dagarna som passar bäst för varje vecka! :)
  • SE123
    Bunny on speed skrev 2014-04-16 09:35:05 följande:

Idag blir det 100 g blåbär, 2 ägg med några skivor kycklingpålägg laxfilé med citron och sparris. 510 kalorier.

På fredag vet jag bara att det kommer bli tonfiskröra med sallad. Förslag på middag? Tonfisken är med kokt ägg, rödlök och lätt creme fraiche.

Bunnies, it must be bunnies!
    Bra tips!

Vet du hur många kalorier lunchen är? Jag brukar äta sallad med gurka paprika tonat rödlök och fetaost (med örtkrydda och citronolja på) till det blir det oftast tonfisk men ibland kyckling eller lax. Omelett är gott också :)
  • SE123

Har ett bra tips på god soppa som är rätt snål.

1 paket Kelda fisk och skaldjurssoppa kokas upp, släng i två laxfileer (frysta) och en påse wokgrönsaker och koka ca 5 min! Man kan toppa med räkor pm man vill.. Jättegott och Perfekt att frysa in, har alltid några laddningar i frysen ;) räcker till 4 port !

• SE123
    pessaret skrev 2014-04-25 08:03:10 följande:

JAG HAR SPRÄCKT 55:AN! Förlåt, men jag blev bara så himla glad. Äntligen visade vågen 54,8. Så nu hoppar jag på 5:2 igen för att stabilisera kroppen innan jag fortsätter kampen mot 53=)
    Detta och lön, ja men helt okej fredag! Ha en bra helg alla!

HÄRLIGT! Stort grattis och bra kämpat! :D
  • SE123
    Jespis skrev 2014-05-16 08:30:39 följande:

milla89, jag är ingen expert (också ny på detta), men har läst om 5:2 och träning. Känns det bra är det väl bara att köra - jag tror på att lyssna på kroppen! Jag löptränar, men har så här i början medvetet valt att inte fasta på mina träningsdagar. Försöker dock komma ut på en promenad och vardagsmotionerar som vanligt (vi går och cyklar överallt så här års).

Jag har hållit på i en vecka och har redan tappat 1,5 kg. (Har några trivselkilon som bara inte velat flytta på sig trots motion och försök att äta nyttigt, men är inte överviktig i egentlig mening.) Känns så mycket lättare än jag trodde - har alltid trott att jag blir grinig och irriterad av att inte få mat. I Mosleys bok står det något om att det nog är förväntningarna på mat som gör det - inte själva bristen på mat. Kan stämma i mitt fall.

Har valt att fasta onsdagar och söndagar, men denna vecka blir det fredag i stället för söndag, för vi har gäster i helgen. Första gången jag har fastedag en vanlig arbetsdag. Jag har valt att inte berätta för så många - det var mycket diskussion om 5:2 på jobbet för ett halvår sedan och jag var en av de kritiska. He-he... Idag äter jag pedagogisk lunch med mina elever och har funderat på hur jag ska göra. Har bestämt mig för att fylla tallriken med sallad.

Äter ni andra 1, 2 eller 3 ggr per dag under fastedagarna? Jag körde först 3, men sist skippade jag frukosten helt (drack vatten och kaffe), tog en nutrilettpåse till "lunch" och åt sedan en ordentlig tonfisksallad med avokado och ägg, grönsallad, tomater och champinjoner. Fick tugga länge och väl och kände mig skönt mätt när jag gick och lade mig - och till skillnad från första natten sov jag gott!

Jag brukar hålla mig till kaffe och vatten fram till ca 17 då jag äter middag, den blir det oftast nån knäckemacka eller så på kvällen :)

Har slarvat en del de sista veckorna pga magkatarr som inte blir rolig om man inte äter och bara dricker kaffe, men har ändå tänkt på vad jag äter! Tappat 5,5 kilo än då länge så det känns bra, men många kilo kvar :D
  • SE123
    Jespis skrev 2014-06-04 19:02:43 följande:

Har läst alla inlägg i tråden. Många var med i början, men verkar ha försvunnit sedan - för att det inte fungerade bra med 5:2?

Har fastedag två efter semestern idag. Just idag känns det lite tufft, men jag försöker fokusera på att jag får äta imorgon! smile1.gif

Jag använder lifesum-appen och tycker den är ett bra verktyg för att hålla koll på alla dagar - jag tror att jag behöver det!

Hur går det för er andra?

Hej!

Jag tycker att 5:2 funkade jättebra för mig och rekommenderar det! Dock så kände jag att jag inte klarade mig att avstå godis osv helt och behöver bli av med sötsuget. Kör därför ett tag med vlcd nu för att inte röra sockret och planerar att gå tillbaka på 5:2 när jag fått bukt på det :)
Svar på tråden 5:2 nu kör vi!