Inlägg från: Anonym (---) |Visa alla inlägg
  • Anonym (---)

Gravid och röker cannabis.

ClaraV skrev 2014-01-05 17:59:02 följande:
    Det finns forskning som tyder på att det ÄR skadligt att röka cannabis när man är gravid. Och att SKADA SITT BARN för att man inte kan hålla sig borta från att röka ÄR ATT MISSBRUKA.

DU försvarar ju människan som sitter och är påtänd största delen av sin vakna tid och påstår att denna inte missbrukar.
    Personen jag ställde frågan till har för övrigt inte försvarat sig själv. Utan det är DU som hoppat på mig om att jag har fel. Har du hört en annan historia från personen jag ifrågasatte? För om inte så gör ju du exakt samma sak. Eller nej, du antar att personen INTE missbrukar. Men du har ju inte mer fakta än mig och bör därför inte säga så mycket.

Och du. Jag tänker inte säga ett ord till till dig, jag har inget i utbyte av att diskutera detta med någon som inte ens vågar stå för sina åsikter och visa vem den är.

Nej, det finns ingen tillförlitlig forskning i västvärlden då det alltid handlar om flera droger där cannabis blir till syndabock.

Jag håller mig till fakta helt enkelt, fakta säger oss att det inte finns nån missbruk så länge man inte uppfyler vårdens kriterier, ä'r det så svårt att förstå?
    du kan absolut hålla på med några hemmasnikrande åsikter om vad missbruk är men det förändrar ingeting, sen hoppar jag inte på folk per se, jag svarar i omkring samma ton som inlägget jag bemöter, i såna här teman brukar tonen var brysk av dom som hoppar på ts och tillskriver denna egenskaper dragna från röven.

• Anonym (---)
    Anonym (M) skrev 2014-01-05 18:00:37 följande:

Nä du jag studerar hjärnans anatomi och psykologi och rapporterna tyder på starka kopplingar mellan regelbundet bruk av Cannabis och Schizofreni det är b la därför det är olämpligt att använda det i medicinskt syfte.

Underligt, varför har man då inte sett detta i statistiken?

Det har gjorts flertal undersökningar i flertal länder där cannabisbruk har stigit med flera hundra procent under mätperioden men man hittade ingen som helst linjär ökning bland dom med psykisk ohälsa.

Ursäkta? Cannabis är en av dom mest allsidiga mediciner vi har tillgång till, verksam ä'ven mot schitzofreni där den toppar antipsykotiska lagliga piler och du säger vad?

• Anonym (---)
    Iarwain skrev 2014-01-05 18:07:40 följande:

Jag har läst den Jamaicanska studien, den har stora brister. Är Melanies studier av samma klass så är det ingenting att gå på. Ge mig en länk, så ska jag se om de håller god forskningsnivå. Vilka tidsskrifter är de publicerade i?

Ja det har den, inga andra droger var inblandade så det var svårt att ge cannabis egenskaper vi anser den ha.

Du har läst jamaican studie men är omedveten om vem som har utfört den?

okey.

• Anonym (---)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 18:18:20 följande:
    www.ukcia.org/research/AdverseEffectsOfCannab...

Jag måste ha ett öga för sånt, dom använder tushkin som referens. det gjorde man i sverige också i ramströms propaganda häfte, samma problem är att tushkin har reviderat sin forskning medan varken ramström eller häftet du länkade till gjorde det.

• Anonym (---)
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-05 18:19:21 följande:

Källa på det?

Inlägget ovanför ditt.

• Anonym (---)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 18:25:21 följande:
    Du måste lära dig lite om schizofreni för att kunna ta till dig den här typen av texter. Den första texten gäller så kallade NEGATIVA SYMTOM som uppträder samtidigt med de psykotiska inslagen under en schizofreni. Negativa symtom räknas dock inte som psykotiska symtom varför man inte heller kan säga att cannabis har antipsykotisk effekt. Du kan även titta på vilken medicin de jämförde med. . .

Den andra länken har inget att göra med något jag skrivit så jag förstår inte varför du postade den till mig överhuvudtaget.

CBD har en antipsykotisk verkan, ska kanske se leta upp en bättre källa till det för denna tog jag bara av farten.

du kan annars själv googla på cbd om du inte vet vad det är.

Statistiken slog jag ihop av ren lathet, visserligen inte du som nämnde det men jag orkade inte citsera flera :p

• Anonym (---)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 18:32:09 följande:
    Så oväntat att du dissade länken

Alla som skriker på källa här på FL verkar lida av samma sak. Vilka källor som än presenteras kommer de ogiltigförklaras av källskrikan, det ligger nämligen i källskrikans natur. Det spelar ingen roll om det är wiki, pubmed eller lancet - källan är icke trovärdig!

Som sagt, enligt ramström så får man cancer av att röka cannabis, när ramström skrev sitt propagandahäfte så kämpade tushkin på att bevisa länken mellan cannabis och cancer, efter 30 årig forskning så medgav han att cannabis dels inte skapar cancer så har den även en viss skyddande verkan på användaren.

Fast i sverige är det fortfarande samma ramströms version som gäller, det var omkring det första som fastnade i häftet du postade och det tar bort trovärdigheten med 100%

• Anonym (---)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 18:38:58 följande:
    Jag vet vad det är, och det finns naturligtvis ingen antipsykotisk effekt. Man kan se en minskning av de så kallade negativa symtom som är ett inslag i flera sjukdomsbilder, men inte på de psykotiska symtomen. Tvärtom.

Du vet inte vad det är men det är aldrig för sent att lära sig nått nytt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22716160

• Anonym (---)
    Anonym (Vågade inte) skrev 2014-01-05 18:52:31 följande:

Eftersom det finns så lite studier på rökning under graviditet och de som finns säger emot varandra så vågade inte jag röka varken under graviditeten eller amningen..  

Var riktig flummare innan och kunde röka från 2-5 gram varje dag. Samma dag jag fick reda på att jag va gravid så slutade jag.

Finns studier som menar på att barn där mamman rökt under graviditeten utvecklar ofta ADHD när de växer upp.. Andra studier menar på att det är ofarligt..

Så jävla onödigt att chansa bara för man vill vara bäng.. Som sagt, finns inte tillräckligt med studier.. 

Rök i sig är ju inte bra för bebisen så även om cannabis nu är ofarligt så är det ju inte bra när rök inhaleras....

Nä, skit i det och rök sen när bebis kommit och du slutat amma =)

Bara en sån där lustig grej, DU vågade inte röka under amningen, men du hade inga problem att ge ditt barn anandamid vilket är en kroppsegen cannabinoid, den förekommer naturligt i bröstmjölk.

Studier som pekar på en helt uppsjö av biverkningar, är allt som oftast studier där man undersökte gravida mammor i vä'stvärlden, mammor som rökte joints eller sigg för övrigt.

Att röka ren cannabis är ytterst sälsynt här.

• Anonym (---)
    Iarwain skrev 2014-01-05 19:11:37 följande:

Nu är jag inte helt hundra, då det var ett tag jag läste in mig på cannabis, men om jag inte minns fel så var det inte så som du skriver. Det saknas stöd för att säga att cannabis orsakar cancer. Det är inte samma sak som att Ramström säger att "cannabis [] inte skapar cancer". En liten men viktig skillnad. Vad jag minns så saknas det även här studier för att säga något definitivt.

Dags då att göra det, det är bara att googla tushkin och lugn cancer, har för mig han har flera videos på tuben om man vill nu har nått lättsmält.

Annars så ja, ramström skriver svart på vit att cannabis ger cancer.

Propaganda där den är som sämst.

• Anonym (---)
    Anonym (Vågade inte) skrev 2014-01-05 19:28:10 följande:
    för mig är det skillnad på det som redan finns i kroppen och det man själv tillsätter

anandamid finns inte naturligt i nyföddas kroppar, det 'r nått man tillsätter i efterhand för att stimulera hungerkännslor och sovbehov.

i princip samma effekt som om man skulle ge barnet en joint

• Anonym (---)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2014-01-05 20:31:53 följande:
    Jag känner en tjej som rökte cannabis under bägge graviditeter. En annars arbetsam och smart tjej och ingen missbrukande i samhällets bottenskrap direkt. Hon rökte inte dagligen men då och då. Hon drack en öl också ibland. När det var fest brukade hon köpa 1-2 2,5 or och båda hennes graviditer, förlossningar och barn är mer än perfekta. De är både välskapta och smarta. Antingen har hon haft tur eller så är all skräckpropaganda starkt överdriven.

det sistnämnda

Anonym (riskera andra) skrev 2014-01-05 20:39:42 följande:
    "A pregnant woman who regularly smokes marijuana or hashish may give birth prematurely to an undersized, underweight baby. Over the last ten years, many children of marijuana users have been born with reduced initiative and lessened abilities to concentrate and pursue life goals. Studies also suggest that prenatal (before birth) use of the drug may result in birth defects, mental abnormalities and increased risk of leukemia1 in children."

Men det är klart du känner någon som enbart hade tur, det representerar ju hur det ligger till..
    Artt köra rattfull är ju inte heller farligt det bevisas ju genom den personen som inte körde ihjäl någon.. eller kanske inte!

TS det är en sak att ta risker gällande sin egen hälsa, ditt val om du vill riskera den, men att riskera ditt barns hälsa genom droger, alkohol, fallskärmshoppning mm det är egoistiskt och dumt

du copypastear från en antidrog organisation och förväntar dig att hitta nått objektivt där?
    okey.

Faktum är att alla "cannabisens" biverkningar på foster man hör om i västvärlden kan knyttas till tobak, när tobak uteblir så försviner cannabisens biverkningar, myc ket underligt det där.

• Anonym (---)
    Shandi skrev 2014-01-06 15:30:11 följande:
    Om detta mot förmodan inte är en trolltråd, så blir tammefaen mänsligheten bara dummare och dummare med tiden...

Jo, det ser man klara tecken på om och om igen när vissa korkade jävlar kommer in med floskler och uttrycker sig nedsättande om folk som för en annan livsstil än dom själva gör.

• Anonym (---)
    EnAnonumius skrev 2014-01-06 16:32:54 följande:
    Ja då skall du få ett seriöst svar med.
    Oavsett om man rökar tobak, cannabis, dricker alkohol, (använder andra typer av droger) så är det rent korkat att göra det under grav och amning överhuvudtaget.

Om du vill bruka/missbruka cannabis är skitsamma egentligen. Som sagt det är din ensak egentligen.

Det jag tycker är korkat och tragiskt, är att man skall tvinga fostret in i ett beroende och eventuella fosterskador. Där anser jag att utomstående har rätt att lägga en anmärkning om hur fel det är.

Det vad som är korkat och tragisk är floskler folk sprider omkring sig, cannabis skapar varken beroende eller fosterskador.

Jag kan förstå att det är _extremt svårt för vissa att ta in men det finns droger och det finns droger, vissa skadliga för användaren andra mindre så.
  • Anonym (---)
    Shandi skrev 2014-01-06 17:28:07 följande:
    Har du någorlunda vett i huvudet förstår du att det finns bra och dåliga val i livet. Cannabis och droger i sig hör till det sistnämnda. Speciellt då man försöker nonchalera de fakto att det knappast är nyttigt, för vare sig mamman eller barnet.

Ja, och många här gör fruktansvärt dåliga val genom att hoppa på andra på personlig plan framför att försöka saklig argumentera för sin punkt.

Sedan så kan du absolut ha åsikter om droger, fast, förstå att det är dina egna åsikter och inte andras sanning.

Cannabis defacto används som medicin mot morgonsjuka, har läst flera gravida som lovorda effektiviteten där allt annat felade.

• Anonym (---)
    EnAnonumius skrev 2014-01-06 17:50:13 följande:
    Jag skrev aldrig om något beronde. Jag skrev "bruka/missbruka" och missbruka kan man göra även om man inte har något beroende alls.

Så spola skitsnacket om att jag har sagt något om beronde.

Sedan så skriva jag "eventuella fosterskador" det är ej heller aldrig samma sak som att hävda tt "det ger foster skador".

Men du kanske har ett behov av att sitta läsa folks inlägg så som fan läser bibneln så du kan skapa dig en ursäkt att sitta och säga att folk sprider floskler.

Sedan så sitter jag och läser från Karolinska Institutet följande. Lite mer "floskler" enligt dig då.

ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=32919&l=sv&...

Citat från Karolinska.
    Tidigare forskning har visat att barn till mödrar som rökt cannabis under graviditeten oftare har kognitiva problem som koncentrationsstörningar, hyperaktivitet och dålig inlärningsförmåga än andra barn. Enligt Tibor Harkany skulle en del av förklaringen kunna ligga i att THC leder nervcellerna vilse hos det växande fostret så att de inte kopplas ihop som de ska.

Okey, så hur yttrar sig ts missbruk?

Eventuella tyder på att det finns en risk.

Du har rätt i en sak, karolinska har redan "bevisat" myter som gateway och hjärnskador om inte minnet sviker mig helt, med tanke på att vi i sverige bevisar allt det vad världen i stort redanhar motbevisat så har jag en vana att inte följa svenska källor, landet har tappat all trovärdighet på det området.

tills vidare så håller vi oss att _inte_ tillskriva cannabis tobakens biverkningar, vi vet att foster inte kan metabolisera drogen därmed så blir den inte påverkad, vi vet även att "cannabis" är det första barn får i sig via modermjölken i form av anandamid.

• Anonym (---)
    Anonym (bara en tanke..) skrev 2014-01-06 17:57:51 följande:
    Så du tycker det är lika rätt att missbruka sina lugnande tabletter? Eller missbruka bantningspreparat? Eller missbruka lyckopiller? Eller vissa värkmediciner som innehåller narkotikaklassat medel, bara för att det är "ofarliga" läkemedel?

Finns det ingen forskning på att cannabis förstör för fostret, finns det heller inget som motsäger det hela heller. Varför vill man då ta den risken? Varför ska då andra tycka det är OKEJ att mamman tar den risken? Det är för mig ofattbart...

Ofattbart även hur man som människa måste söka sig till nya sätt att berusa sig på hela tiden, och därefter även propagera för att det ska bli mer och mer okej i samhället. Det är skrämmande rent ut sagt, att en olaglig drog redan är så bortförklarad och godförklarad.  Som det låter på många här finns det ju ingen alls risk med drogen, tvärt om. Men att röka 6-7 spliffar om dagen, flera dagar i veckan, är inte det ett beroende? Blir man inte beroende av själva ruset? Varför röker man det annars ens? Ja jag är då ingen expert på området. Men jag tycker att hela grejen är så jävla märklig.

Att man sedan drar paralleller land som Holland där det är legaliserat.. Ja visst, men det är väl knappast någon drömvärld?
    Eller?

Om du läser lite på fass så finns det inget som kallas för "ofarliga" läkemdel, specielt inte dom som ger rus då det brukar röra sig om kraftigt beroendeframkallande substanser där abstinens är en långdragen helvete, okey man dör oftast inte av det som man kan av alkoholabstinens men ändå.
    Jämför man cannabis med vårdens piller så framstär den allt som oftast som en barnsäker leksak,.

det finns forskning som tyder på att foster inte tar skada av mammas bruk.

människan har berusat sig sen vi kom på att vi kunde för några tusen år sen, förbudet däremot är en ny företeelse så har det nånsin varit fel att berusa sig, nej, inte fram tills nyligen, dock ska misstag åtgärdas och inte upprepas.

förbudet fungerar inte nånstans, drogbruk förblir oförändrad eller stiger beroende på hur hårt landet kämpar mot sina medborgare, det kostar astronomiska summor och skördar liv, förbudet då inte droger.
    att upprepa samma experiment och varje gång hoppas på annan resultat beskrivs som ren galenskap av Einstein.

vi VET av erfarenhet att förbudet fungerar inte, vi har försökt snarti hundr år eliminera droger med noll framgång, snart dags kanske att erkänna ett simpelt faktum, människan har alltid och kommer alltid berusa sig, om individen däremot inte vill så är det ingen tvång.

Faktum är att cannabis är en lätt drog med små och snabbt övergående biverkningar, det är fakta, mår du bättre av att man tillskriver cannabis egenskaper som att skapa psykos, lugncancer, driva folk till andra droger?
    Vad får du ut ur det?

det är inte legaliserat i holland däremot för dom en helt annan politik med mycket större framgång än vad sverige har, vi har ex dubbel så hög dödlighet bland tyngre missbrukare mot holland som dels är större och dels drar nytta av den så kallade drogturismen.
    ska man se på en fantastisk historia av framgång så får man se på portugal, dom har för tio år sen avkriminaliserat ALLA droger, sen dom gjorde detta har andel av missbrukare i landet fallit med FEMTIO %.

det är framgång, nått vi inte når med förbud.

• Anonym (---)
    Iarwain skrev 2014-01-06 18:13:09 följande:

Du fortsätter att slänga ur dig hårda konstaterande helt utan belägg. Du är vad du anklagar cannabismotståndarna för att vara, samt osaklig och ovetenskaplig... Sedan är en anandamin "cannabis", utan en, i kroppen, naturligt förekommande molekyl som i vissa situationer kan liknas vid cannabinoiders recptorfunktionlitet.

Jag har redan uppgett mina källor i detta, dr melanie dreher som har genomför en av dom få om inte den enda studien som inkluderade strikt cannabis och inte tobaks blandade joints som röks i västvärlden.
    Ursäkta om jag inte skriver spaltmeter varje gång jag postar utan nöjer mig ibland med att bara konstera fel där jag ser det.

anandamid är en cannabinoid, som fungerar som ... tjena

• Anonym (---)
    Anonym (AS) skrev 2014-01-07 23:09:49 följande:
    Lite OT kanske med tanke på det faktiska trådstarten, men intressant och relevant i denna debatt likafullt!

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nu-rasar-g.../

Men sikket jäkla knarkpropaganda, hoppas du har barn så man kan ringa soc på dig.

fast ur den svenska sidans del så, ju fler som dör ju billigare blir det i vårdkostnader så låt polis driva flera fler till självmord, det är i alla fall billigare än vårda folk med problem.

Sen kan man u undra vilka andra områden polisen ska ska ta över, kanske banka opch straffa cancer patienter till ett bättre .liv

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.